Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låta hönan ruva?  (läst 987 gånger)

Anguz

• Södermanland
Låta hönan ruva?
« skrivet: 18 mar-15 kl 18:29 »
Jag har ägg i min äggkläckningsmaskin från höns som går med tupp (kläcks 1/4), jag har bara hönor.
Undrar om det finns något smart sätt att smuggla in äggen till hönorna innan dom kläcks så mina hönor tror att det är deras kycklingar?

Kan jag köpa låtsasägg nu och lägga i ett rede nu 2 veckor innan kläck och se om någon höna vill ruva?
Eller låta dom behålla sina egna ägg och byta sen när det bara är några dagar kvar till kläckning?
Mina hönor är ganska precis 1 år gamla.
Någon som provat?

sonja på slätten

• Halland
SV: Låta hönan ruva?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-15 kl 19:45 »
Först och främst,  hönan måste ha ruvat en tid innan det går att ge henne kycklingar. Vad hon har ruvat på spelar ingen roll,  det kan vara äggen som ska kläckas eller andra ägg.  I senare fall byts de ut något dygn före kläckning.
För att få dina egna hönor att vilja ruva är det bra om det finns ett jättemysigt , ombonat rede med en hög ägg,  åtminstone 3 st. Men framför allt gäller det att ha hönor som "har det i sig" och det varierar mycket mellan olika raser.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anguz

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-15 kl 07:55 »
Tack  :) Har lite golfbollar som jag kan pröva att lägga in ett i taget så får vi se vad som händer  ::)

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 19 mar-15 kl 12:28 »
Jag tycker det låter jättefiffigt att göra så, så hönan inte behöver ligga hela 3 veckor. Då kommer hon ju vara i kanonform när kycklingarna kläcks :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
RickardR, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser