Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarmisstag och fråga äggkläckning.  (läst 1458 gånger)

Elektra

Nybörjarmisstag och fråga äggkläckning.
« skrivet: 16 mar-15 kl 04:08 »
Jag har fått låna en kläckare som jag satte igång dagen innan jag skulle hämta ägg för att kontrollera att allt fungerade. Det såg bra ut och jag la in äggen och lät dem ligga nästan ett dygn innan jag började vända dem första gången. Nu har jag jobbat nätter hela helgen och långa skift så jag har inte kunnat vända dem med 12 timmars intervall utan det har blivit ca 14 timmar över natten och 10 timmar dag som de har vänts, ungefär. I söndags upptäcker jag dock att temperaturen var väl hög så jag pillade lite på termostaten, fyllde på med kallare vatten för att sänka tempen men upptäckte senare att jag pillat åt fel håll.  :'( När jag vaknade efter lunchtid och tittade till dem var det på tok för varmt när jag öppnade för att kolla dem så jag la på en fuktig, urvriden handduk och lät locket ligga av för att sänka temperaturen.

Jag antar att alla äggen dött, hur känsliga är de för hög värme? Är det för tidigt att lysa dem ikväll för att det ska vara någon större mening med det? Hur tidigt kan jag lysa för att se om de lever?  :-\ Äggen är ungefär 2/3 i storlek av vanliga köpehönsägg i butik.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

sonja på slätten

• Halland
SV: Nybörjarmisstag och fråga äggkläckning.
« Svar #1 skrivet: 16 mar-15 kl 05:29 »
För hög värme är MYCKET värre än för låg.  Men det beror förstås på hur mycket  och hur länge. Du får nog vänta ett par dagar och se.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

• Gäst
SV: Nybörjarmisstag och fråga äggkläckning.
« Svar #2 skrivet: 16 mar-15 kl 06:53 »
Tänk att jag har en egen kläckare och rör den aldrig när den väl är igång och den strular aldrig.

Jag lyser aldrig äggen och jag kikar kanske på temp & HR men bryr mig inte om allt rullar på.
Min kläckare (King Suro 24) får gå i ca 1-2 dygn innan jag lägger ägg i den.

Funkar den då så kör man vidare med rena fina ägg tills det är några dagar kvar. Då kan man prutta in lite handvarmt vatten med en sprayflaska. Blir det för få så kör jag en vända till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser