Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gick fel?  (läst 1005 gånger)

asta

Vad gick fel?
« skrivet: 15 mar-15 kl 12:46 »
Jag har 2 små Brinsea mini med manuell vändning. Har säkert kläckt minst 10 gånger och i regel fått bra resultat. Förra året var det 100% kläck och det har gått lätt och smidigt för kycklingarna att komma ut. Sen har det ju blivit fel ibland med köpta ägg pga transport eller liknande. Ett år fick vi kycklingar med korsnäbb och ett annat år var alla ägg tomma redan vid första lysningen.

I år köpte jag ägg som jag hämtade själv för att slippa skakig posttransport. 18 ägg och på dag 10 var det kycklingar i 17 av äggen. Hade samma temperatur som föregående år och jobbade på samma sätt med luftfuktigheten. Först på dag 22 fick vi hålslag och det tog ganska lång tid innan 9 av kycklingarna kläckts. Det fanns 5 ägg till med stora hål i skalet, men där skalhinnan var tjock och svårgenomtränglig. Till slut var vi tvugna att flytta de kläckta kycklingarna och fick chansa och öppna kläckaren för att snabbt ta ut dem. Passade även på att göra en reva i skalhinnan åt en av kycklingarna som inte kommit ut.
Efter en stund hade kycklingen i ägget fått upp skalet, men den låg kvar på rygg och pep. Dessutom ville den inte torka och bli fluffig. Den blev torr och stripig i fjunen. När jag senare öppnade kläckaren för att titta till den och vända den på rätt håll upptäckte jag att den hade ben som nästan var genomskinliga och såg ut att sakna skelett inuti. Dessutom var huvudet runt på ena sidan och platt och saknade öga på den andra sidan. Näbben var sned och gick inte att stänga.
Vi fick avliva den och övriga som fanns kvar inuti äggen.
En av de nio som kläcktes dog efter 2 dagar. Den hade verkat trött redan från början och låg bara död under värmetaket.

Vad har gått snett? Är det själva kläcket som är fel? För hög temperatur trots att jag hållit koll på att tempen visade rätt gradantal? Eller är det mina köpta ägg det är fel på? Har aldrig varit med om något sådant här förut.

MrsB

• Småland
SV: Vad gick fel?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-15 kl 16:51 »
Allt kan ju gå fel men det som slår mig först är att de var äggen som var fel. Du har ju kläckt framgångsrikt innan och fått bra kycklingar i dina kläckare. Missbildningen tycker jag verkar som en inavelsgrej. Kan ha fel och att allt kan beror på temp och luftfuktighet. Men som sagt det verkar istället som att det var äggen som var fel.

asta

« Svar #2 skrivet: 15 mar-15 kl 20:26 »
De gånger det blivit fel har jag köpt ägg från andra. Jag vill ha många olika raser och då behöver jag ju köpa ägg för att få renrasigt. Mina egna renrasiga höns och tuppar, vars kycklingar blir blandraser, har jag haft bäst kläck på och aldrig något missbildat.
Tycker att de som säljer kanske borde ha bättre koll och inte sälja om avelsgruppen inte är bra. Har även köpt avelsägg nåt år där det var tydligt att det inte alls var renrasigt. Även köpt renrasiga isbarkycklingar som visade sig värpa ljusbruna ägg. Tycker att det är så tråkigt. Och missbildade kycklingar som låg och pep i sina ägg var inte någon trevlig upplevelse varesig för mig elelr för barnen  :'(

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-15 kl 20:40 »
Det låter skumt.  Jag har bara en fundering, termometrar kan visa fel. En grad för mycket kan göra stor skada.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

asta

« Svar #4 skrivet: 15 mar-15 kl 20:57 »
Det konstiga är också att jag har två kläckare och det var missbildade kycklingar i bägge. Hade det varit bara i den ena så kan ju den ha fel på termometern eller luftfuktigheten, men bägge? Men det är klart, jag har enkla kläckare så det är ju fullt möjligt att det blir fel i maskinen. Fast ska det bli så här fler gånger så vill jag nog inte kläcka mer.  :(

birg2013

• -
« Svar #5 skrivet: 16 mar-15 kl 01:21 »
Vitaminbrist hos hönorna som värper äggen kan också ge problem i form av svaga kycklingar. Kan bero på fel sorts foder eller gammalt foder eller miss hos fodertillverkaren (ifall de fått köpefoder).

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-15 kl 05:30 »
Ja, alla som säljer är kanske inte så kunniga,  och vet inte hur viktig rätt utfodring är.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser