Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små knölar och bölder, svårt att få information  (läst 1739 gånger)

Sandra0344

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Små knölar och bölder, svårt att få information
« skrivet: 14 mar-15 kl 10:19 »
Hej

Har haft hand om två getter sen förra sommaren, ena är ca 4:a år andra är ca 2 år. Dom var i en inte så bra mjölkproduktion. Har matat upp dom inte märkt något med dom förutom att den yngsta har små knölar kanske 5-6 st lite här och var (inte bara runt lymfkörtlarna) dom är i ärtstorlek och dom har varit lika många och sitter på samma ställe fortfarande. Tänkte att den antagligen blivit stångad innan jag fick den. För ca 3 veckor sedan fick den äldre en stor böld snett neråt framför ögat, vi öppnade den och det kom ut luktfritt tjockt vitt var, inge blod eller annan färg. Vi har gjort rent och nu är den nästan borta bara en liten skorpa kvar. Jag har funderat under tiden och läst om böldsjuka men inte blivit klokare. Igår borstade jag igenom getterna och började känna på den yngstas "ärtknölar" jag drog bort lite hår och kunde sen trycka ut samma klet som ifrån den äldsta, vitt luktfritt var. Jag har läst ihjäl mig om böldsjukan men blir inte klokare, dom har ju gått med samma flock innan jag tog över dom, borde inte alla dom vara sjuka (inte för att förra ägaren skulle säga det). Getterna är hur pigga som helst.

Jag började oroa mig när jag läste att det smittar till människor, inte har jag haft handskar på mig hela tiden, och barnen har ju gullat med dom sen dom kom.

Är det någon som haft detta problem och vet vad man ska göra ,smittar det till andra djur, osv

Sandra (självklart ringer jag och pratar med veterinären på måndag)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Små knölar och bölder, svårt att få information
« Svar #1 skrivet: 14 mar-15 kl 21:21 »
Spånar lite här, eftersom jag varken haft böldsjuka eller något liknande din gets besvär på någon av mina getter:
Vill minnas att ett typiskt tecken på böldsjuka skulle vara att varet är pistagefärgat (urrrk!), så det kanske går att utesluta? Din veterinär kan hjälpa dig att skicka varet på odling för att leta efter eventuella bakterier.
Men...när människor har någon sjuka i kroppen kan ibland lymfkörtlarna svullna som ett symptom på att immunförsvaret för jobba hårt. Kan det vara samma på getter, att detta enbart är ett tecken på att något annat är fel?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Små knölar och bölder, svårt att få information
« Svar #2 skrivet: 14 mar-15 kl 21:24 »
Jaså, skräptanten är uppe så här dags?  :)  Medan du skrev ovanstående, skrev jag det här:

  Det där låter inte som böldsjuka (corynebacterium).  Det varet är "pistagegrönt" och bölderna växer tills de spricker och därefter läker de.  För att minska din oro kan du försöka ta ett prov ur nästa "böld" som du tömmer, och försöka få någon att göra en odling.  Kanske innehållet är fett och inte alls var?

  Naturligtvis ska du använda handskar när du hanterar sådant som du är osäker på om det är smittsamt eller ej.  Men det har du förstås redan tänkt på?

  Den så kallade böldsjukan brukar inte påverka getternas allmäntillstånd, men är mycket svår att bli av med, om flocken en gång blivit smittad.

  - Och grattis, alla ni som inte sett det pistagefärgade sega varet med egna ögon!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Små knölar och bölder, svårt att få information
« Svar #3 skrivet: 14 mar-15 kl 21:32 »
Jodå, än håller tanten ögona´ öppna :) . Verkar som vi är överens om den här geten, Trollmor :) . Ska bli intressant att få veta mera från ts!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Små knölar och bölder, svårt att få information
« Svar #4 skrivet: 14 mar-15 kl 21:35 »
Ja, det ska det bli.  Och välkommen till Gettavlorna, Sandra!  Hoppas du ska trivas med både oss och med dina getter!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
norrbottn, Hedvig Kjellin, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser