Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lohmannhöna + Sussex/Wyanedottetupp, vad kan det bli?  (läst 963 gånger)

Vivvi88

• Bohuslän
Lohmannhöna + Sussex/Wyanedottetupp, vad kan det bli?
« skrivet: 13 mar-15 kl 16:51 »
Hejsan! Jag hoppas att mina dvkochin får vårkänslor snart. Då tänkte jag lägga under ägg från mina bruna lohmannhönor. Tuppen som håller dom sällskap är hälften Sussex och hälften Wyanedotte. Har någon av er några tankar kring vad det skulle kunna bli för kycklingar?
Är lohmannegenskaperna dominanta eller tvärtom?
Tuppen ser till största del ut som en Sussex, men har några fläckiga inslag lite här och var.

karsan

• Södermanland
SV: Lohmannhöna + Sussex/Wyanedottetupp, vad kan det bli?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-15 kl 18:29 »
Har inte haft just den blandningen, men jag har fått kycklingar efter bruna Lohmanhönor och två tuppar som var korsning mellan svensk dvärghöna och svarthöns.  Alla mammorna såg likadana, tupparna också precis lika, svarta med svart kam. Alla kycklingarna blev olika.  Hönorna utmärkta värpare, med ägg i olika nyanser av brunt-beige-beige med dragning åt rosa.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 13 mar-15 kl 20:40 »
Vad roligt! Jag hoppas just på att alla ska få individuella utseenden. Värpegenskapen hade vart kanon om de fick med sig, men hoppas även på att de blir något mildare till sättet, dvs snällare. :-)

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 06 jul-15 kl 08:03 »
Som svar till mig själv, 😋 alla mina kycklingar (8 st i 2 kullar) blev övervägande vita. Två hönor i den första kullen har ljus Colombia-teckning men övriga är likadana. En tupp i första kullen och andra kullen är bara 3 veckor gamla, men jag tror det är ett helt gäng hönor!

Eftersom det inte blev så stor variation på mina kycklingar köper jag nog Hedemoraägg nästa gång. Det verkar som en trevlig ras med massa färger och så 😊

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser