Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagglamm vs Tacklamm  (läst 3287 gånger)

Lucian

• Västerbotten
Bagglamm vs Tacklamm
« skrivet: 12 mar-15 kl 20:52 »
Tjohoo!  ;D

Förra sommaren hade vi våra första får, tacka med tacklamm. De var ull/kött blandning som efter säsongen gav fina skinn och skapligt med kött. I år är vi sugna på att ha gotlänningar samt utöka antalet får en aning. Jag undrar om det är/vad det är för skillnad på att ta tacklamm motför bagglamm? Bör man ha antingen eller, eller bör man blanda? Finns det fördela/nackdelar med endera? Givetvis förstår jag att de är individer men rent generellt.

Vill väl egentligen ta del av all info ni besitter om dem på ett fysiskt och beteendemässigt plan  ;)

Weasel

• Skåne
SV: Bagglamm vs Tacklamm
« Svar #1 skrivet: 13 mar-15 kl 11:15 »
Menar du att du ska köpa lamm nu på våren och slakta alla på hösten? Köper du blandade så måste du ha de åtskilda så bagglammen inte betäcker tacklammen. 
Bagglamm är mer "stångiga" än tacklamm, speciellt om man kelar med dem och får de tama. Min erfarenhet i alla fall.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 mar-15 kl 11:38 »
Min erfarenhet är snarare att bagglamm, liksom bockkillingar är lättare att få kontakt med än tacklamm/getkillingar.  Tackor kan vara riktigt blyga, och svåra att klappa på friland.  Med mycket stora individuella skillnader, förstås!!

Jag har bara erfarenhet av omkring 10 vuxna baggar, och alla har varit mysiga och vänliga.  Sönerna likaså.  Men, det är klart, jag var alltid mycket sträng mot mig själv med att aldrig, aldrig behålla ett djur som visade tendenser att stånga dem som var mindre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-15 kl 12:39 »
Jag tycker mina bagglamm är mycket mer sociala och tycker om att bli kliade, än vad tacklammen är.

Ska du köpa lamm för att slakta på hösten är det väl billigare med bagglamm? Finns ingen anledning att blanda. Baglammen ska väl fokusera på att äta om de ska slaktas, och inte springa efter tacklamm som  har blivit brunstiga. Efter 4mån ålder måste tacklamm och bagglamm gå åtskilda.

Televinken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-15 kl 22:33 »
Håller med tidigare skribenter om att bagglamm generellt är mer sociala och tillgivna än tacklammen. Dessutom är de lättare att mata på, tackor har en tendens att lägga på sig fett.

Lucian

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 mar-15 kl 22:53 »
Ahh intressant! :D

Jo, vi ska ha dem för att sedan slakta till hösten så kanske är en ide att fundera på bagglamm då, om ni säger att de oftast är mer sociala och billigare är ju ingen nackdel :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser