Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan detta vara?  (läst 6769 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #40 skrivet: 23 okt-15 kl 11:56 »
Men seriöst nu, ni menar väl inte att en ska gå runt och smaka på allt som växer i naturen? Ett barn kan ju få för sig sådana saker men vuxna människor borde väl vara klokare? Det finns fina bär som ser jättegoda ut och som är skadliga redan i munnen/svalget tex tibast.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/frovaxterfanerogamer/giftigavaxter.5756.html
Våra förfäder kanske testade olika växter på djuren först. Som typ att ha kanariefåglar i gruvor - när fågeln tystnar och ramlar av pinn så är det för mycket farliga gaser.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mika01

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #41 skrivet: 23 okt-15 kl 12:19 »
Aldrig hört talas om någon som dött av ett bär dom hittat i en trädgård. Finns värre saker att oroa sig för.

Dock har du helt rätt i sak Christelle :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #42 skrivet: 23 okt-15 kl 17:01 »
Aldrig hört talas om någon som dött av ett bär dom hittat i en trädgård. Finns värre saker att oroa sig för.

Dock har du helt rätt i sak Christelle :)

Dött och dött kanske inte så många som gjort men många har blivit sjuka av giftiga växter och många har fått svåra njur- och leverskador av giftig svamp, så det är klart jag har rätt - smaka aldrig på nånting som du inte är helt säker på vad det är  ;)


För att återgå till ämnet så tror jag inte det är aronia, tycker inte mina aroniabär växer på samma sätt
http://www.blomsidor.se/bild/bar/aronia.htm
Liknar nog mer liguster https://www.google.se/search?q=liguster+bild&noj=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CEEQ7AlqFQoTCKKoj4rs2MgCFcaXcgodTDIMWw&biw=1093&bih=514#imgrc=QUIEXaba3l88mM%3A och ligusterbär är inte ätliga.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #43 skrivet: 24 okt-15 kl 09:29 »
Men skilj på bär och svamp, de hör inte ihop i sammanhanget!!!

Jag provsmakar allt ibland för att dels bita och studera kärnan och samtidigt smaken för att identifiera typ bäret. Helt ofarligt och man får varken men eller sjukdomar eller nedsatt organfunktion.

Giftinformation skriver väldigt försiktigt och väldigt generellt. Men sedan beror allt också på HUR LÄSAREN läser och tar till sig informationen.

En del med sans och förnuft, andra hysteriskt och ringer akuten för skitsaker.



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #44 skrivet: 24 okt-15 kl 21:45 »
Oj! Bären är jätteäckliga ..... Jag kan komma och plocka dem och göra Aroniasaft och sylt.

Det ser ut som Aronia. I så fall har du en skatt på tomten.

Du antog att ts har en aroniahäck och utifrån den, troligen felaktiga, slutsatsen föreslog du att ts skulle smaka på bären. Vilket är ett uselt råd, det finns andra och bättre sätt att ta reda på växtsorter.
Men skilj på bär och svamp, de hör inte ihop i sammanhanget!!!

Jag provsmakar allt ibland för att dels bita och studera kärnan och samtidigt smaken för att identifiera typ bäret. Helt ofarligt och man får varken men eller sjukdomar eller nedsatt organfunktion.

Giftinformation skriver väldigt försiktigt och väldigt generellt. Men sedan beror allt också på HUR LÄSAREN läser och tar till sig informationen.

En del med sans och förnuft, andra hysteriskt och ringer akuten för skitsaker.




Det finns svamp som går utmärkt att smaka på redan i skogen, det gäller ju att veta vad en håller på med.
Det är dessutom så att barn tål mycket mindre mängd och exponering av gifter/skadliga ämnen än vuxna. Tycker du föräldrar och andra är sanslösa och hysteriska som tar kontakt med vården när de är oroliga/något har hänt?
http://www.sydsvenskan.se/arkiv/reportage/listan-over-giftiga-vaxter/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #45 skrivet: 24 okt-15 kl 22:01 »
Curlingförälder  ;)  Det är meningen att barn skall gå på en och annan mina under uppväxten, det stärker dom och förbereder dom för vuxenlivet.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #46 skrivet: 24 okt-15 kl 22:16 »
Jag har provat allt. Är piggare än någonsin, kanske för att jag provat allt.

Föräldrar kontaktar akuten för myggbett!

Här har föräldrar förbjudit barn komma nära Aronia för att de vet inte vad det är. I deras ögon är alla bär supergiftiga med ett undantag jordgubbar.

Det beror förstås på okunskap och brist på nyfikenhet.

Det är väl lätt att gissa vem som är vem i denna tråden.





Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #47 skrivet: 24 okt-15 kl 22:32 »
Det beror förstås på okunskap och brist på nyfikenhet.
Att urbaniserade människor kommer allt längre från naturen helt enkelt. Man är livrädd för allt farligt som kanske finns där ute eftersom man inte vet något om det.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #48 skrivet: 25 okt-15 kl 15:17 »
Aroniabär hänger i klasar, ligusterns bär sitter "uppåt" på en kvist. Aroniabär har en tydlig fluga, ligusterbär har det inte. Aronia får eldröd höstfärg, ligustern är tämligen anonym.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #49 skrivet: 25 okt-15 kl 15:57 »
...
Föräldrar kontaktar akuten för myggbett!
...

Det finns personer som är allergiska mot myggbett. Menar du att en som förälder ska strunta i det om barnet har/misstänks ha en allergi som kan utlösa en anafylaktisk chock.
http://www.allergisidan.se/myggbett-allergi.htm
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #50 skrivet: 26 okt-15 kl 20:20 »
Har provat hallon & blåbär saft från 1997.

Smakade helt ok!!


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #51 skrivet: 27 okt-15 kl 07:15 »
Har provat hallon & blåbär saft från 1997.

Smakade helt ok!!
Hur menar du nu att detta inlägg har med trådens fråga att göra?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 7 användare (2 dolda)
Bokesliden, Be, N.grossmann, simon.arvestrand, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser