Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surhöna?  (läst 3886 gånger)

Hönslust

• Småland
Surhöna?
« skrivet: 08 mar-15 kl 10:21 »
En av våra Brahmahönor som började värpa för en månad sen har lagt sig att ruva. Dock har hon inga ägg att ruva, hon värper inte. Låter man henne hållas eller vad gör man? Dessutom har hon valt en minst sagt korkad plats, högt upp i bajslådan under sittpinnen....... Hon har legat i 10 dagar nu. Tacksam för tips!

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Surhöna?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-15 kl 10:33 »
låter du henne hållas kan hon ligga i flera månader.... Jag har en sussexhöna som försökt ruva i över en månad nu, på måndag eller tisdag får hon ägg att ruva av mig.

Vill du inte att hon ska ruva får du försöka bryta ruvningslusten på något sätt, det finns många olika metoder, bara att söka/googla så får du tips.

Lollofina

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-15 kl 08:40 »
Låt hönan ligga där hon ligger. Lägg några befruktade ägg under hönan så har du kanske kycklingar om 3 veckor.

Hönslust

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-15 kl 18:29 »
Tack för tipsen!
Jag har köpt Brahma ägg som jag skall lägga under hönan men det som slår mig är att alla andra höns har bytt plats så dom inte sitter över hönan och bajsar på henne. Vår tupp och en annan Brahmahöna som suttit på dom platserna sover nu ovanpå värpredena istället. Är detta vanligt?

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-15 kl 19:43 »
om du ger henne ägg att ligga på o mer eller mindre stänger in henne ovanpå dem några dagar lär hon ligga kvar o ruva när du öppnar "luckan" igen även om hon inte ligger på sin självvalda plats längre
Västgötamor

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 19 mar-15 kl 12:30 »
Hur har det gått för dig och din brahmahöna? Ruvar hon på samma ställe ännu?

Hönslust

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-15 kl 14:34 »
Hej!
Jag köpte ägg till henne och flyttade henne  imorse. Hon hade precis varit ute och luftat sig när jag tog henne och visade henne äggen som jag lagt i ett värprede som inte används. Hon hoppade ut en gång sedan skrockade hon fridfullt och la sig tillrätta. Har tittar till henne med jämna mellanrum men hittils så ligger hon kvar hur nöjd som helst. Låter ju lite för enkelt i mina öron men funkar det är ingen gladare än jag.......

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 20 mar-15 kl 09:42 »
Vad roligt att det gick så bra! Din höna lät ju som ett riktigt praktexemplar vad gäller flytten  ;) Jag väntar på att nån av mina kochin ska vilja ruva, och då kanske jag också får prova en flytt...  Hoppas på många fina kycklingar snart då  ;D

Hönslust

• Småland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-15 kl 13:08 »
Skit också, hönan låg stilla på äggen i knappt 2 dygn. Imorse när jag kom ut i hönshuset hade hon lämnat äggen och låg på sin gamla plats. Nu har jag stängt in henne med äggen, mat och vatten så får hon ligga där ett par dagar. Hur länge kan hon va ifrån äggen utan att det händer saker.......? Igårkväll när jag stängde hönshuset låg hon på äggen så hon kanske flyttade sig i morse med lite tur...... Men hon kan ju flyttat igårkväll också.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 21 mar-15 kl 13:30 »
Kände du på äggen om de var väldigt kalla? Jag har ingen aning om hur länge äggen överlever eller hur kalla de kan bli. Kanske nån annan vet?

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 mar-15 kl 15:45 »
Har läst någonstans att inom ett dygn ska äggen för det mesta klara sig, men att kläck dagen för skuts en dag typ.
Du får helt enkelt vänta och se, berätta hur det går
When you can live forever
What do you live for

MrsB

• Småland
« Svar #11 skrivet: 21 mar-15 kl 17:01 »
Har haft höns som har skiftat rede och lämnat äggen upp emot ett dygn. Visserligen på vår/sommar så det har ju inte varit minus ute. Vimsiga höns som går ut och glömmer vilket rede äggen ligger i :). Det har blivit kycklingar men kanske lite försenade. En dag eller så försenade. Men har alltid blivit kycklingar så jag tror inte du behöver oroa dig. Lycka till :)

Hönslust

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 mar-15 kl 17:07 »
Tack för tipsen! Jag antar att det bara är att vänta och se........
Hönan verkar helt tillfreds med tillvaron . Hon kuttrar lite lätt när man kommer in i hönshuset...... Tror ni det är för länge att hålle henne instängd tills tisdag morgon?

Hönslust

• Småland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-15 kl 19:02 »
Jaha då har det gått 3 veckor och om man tar en dag extra så borde det vara dags för kläckning på Torsdag. Nu i kväll så flyttade jag hönan med hennes ägg till en kartong med halm i samt mat o vatten. Lådan står precis vägg i vägg med hönshuset så hönan både hör och ser de övriga hönsen.
Hönan kuttrade glatt och började genast boa in sig i halmen och la sig tillrätta på äggen. En timme senare var hon helt tokig och snurrade runt på golvet och skrek ( efter dom andra hönsen antar jag). Jag tänker fånga in henne och lägga en planka över lådan , eller låter det som en korkad idé?

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 07 apr-15 kl 19:23 »
Jag tror att det kan hjälpa, bara hon inte trampar sönder äggen. Om det blir mörkt för henne bör hon lugna sig tänker jag. Hoppas det blir kycklingar för dig!!

Hönslust

• Småland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-15 kl 20:58 »
När det började skymma så gick höna och la sig på äggen. Hon var ifrån dom ca en och en halv timme tror jag. Hoppas att det inte gjorde något........ Det är ju trots allt typ 9-10 grader varmt ute.
Visst är det så att om hönan gör sitt jobb så behövs det ingen värmelampa?
Jag har hängt upp en ifall det inte verkar funka men det bästa vore ju den naturliga vägen......

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 07 apr-15 kl 22:22 »
Av det jag läst så fixar hönan värmen själv, till och med i vinterväder. Om du ändå använder lampan så häng den inte för nära, den kan säkert ändå ge ett behagligt tillskott :)

Hönslust

• Småland
« Svar #17 skrivet: 08 apr-15 kl 08:08 »
Natten har varit lugn tror jag och hönan ligger kvar på äggen trots att jag öppnat till henne. Nu är det bara att vänta någon dag till :)
Tack för tipsen!

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 09 apr-15 kl 08:57 »
Kan det bli kycklingar idag?? :D

Hönslust

• Småland
« Svar #19 skrivet: 09 apr-15 kl 18:32 »
Ja man hoppades ju på det men än så länge har det inte hänt något, vad jag vet. Jag vill inte bråka med hönan genom att lyfta henne och kolla. Vi strulade ju lite med henne i början så det kanske blir fördröjt någon dag eller så, jag hoppas hon klarar sig själv och märker när hon skall lyfta på sig? Vi hade ju en annan höna som hade krossade ägg o kycklingar när vi fick se till. Någon berättade att det inte är helt ovanligt att Brahma höns är lite klumpiga ibland....
Har ni någon erfarenhet av detta? En annan fråga, hönan som krossade sina telningar har inte börjat värpa än och det är nog 2 veckor sedan detta hände.
Hon är ute och springer hela dagarna och ser ut att må finfint. Hur länge tar det innan hon kommer igång?

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser