Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  King Surokläckare..igen  (läst 1135 gånger)

Maissan

• Södermanland
King Surokläckare..igen
« skrivet: 06 mar-15 kl 19:04 »
Försöker bli sams med den här j…a maskinen igen. Temp. överensstämmer med vad maskin visar, men inte fuktigheten. Har nu kört den tom och ställt in fuktigheten på 20%. Just nu visar dock maskin 43% och min hårhygrometer visar 65% som jag kalibrerat två gånger, för jatt vara på den säkra sidan. OM det skulle legat ägg i maskin, sjunker eller ökar fuktigheten då?
Vilka värden ska jag tro på????? ???

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: King Surokläckare..igen
« Svar #1 skrivet: 07 mar-15 kl 11:01 »
Grundregeln är att inte lita på fuktmätaren, den fungerar för dåligt. Det är viktigt att ägget under ruvningen får möjlighet att torka, nästan 1/3 av vikten ska avdunsta för att luftblåsan ska bli stor nog för att kycklingen ska orka ut.

Så eftersom det ska avdunsta vatten från äggen så stiger ju fukten lite i kläckaren när det är ägg i.

Fuktigheten i kläckaren styrs mest över hur fuktig luften är i rummet där den står och temperaturen i rummet. Fuktigheten i rummet styrs i sin tur mest av hur kallt och torrt det är utomhus.

Så är det kallt och torrt ute behöver man tillsätta vatten i kläckaren under ruvningen, men är det inte kallt och torrt är det bättre att inte tillsätta vatten om man inte har en hygrometer man litar på. Under själva kläcket däremot måste man tillsätta vatten oavsett för att få upp fuktigheten så långt det överhuvudtaget går.

Maissan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-15 kl 12:48 »
Tack för ditt utförliga svar. Då har jag nog tänkt rätt ändå beträffande denna maskin…..vilket jag starkt avråder till att köpa för er som ska skaffa en kläckare.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 07 mar-15 kl 16:06 »
..vilket jag starkt avråder till att köpa för er som ska skaffa en kläckare.
Nja, det gör inte jag för i sin prisklass tillhör de nog de bättre. Ser man bara till att ha några fler termometrar för lära sig vad den egentligen ska vara inställd på så kläcker den oftast utmärkt.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 07 mar-15 kl 16:20 »
Det är en vanligt användarfel:
bada fuktigheter stämmer. Suron har temp 37, 5 grader. Du har "kalibrerad" under rumstemperatur. Läs diagrammen och da vet du varför den inte stämmer överens.
http://www.bosy-online.de/Luftfeuchte/h-x-Diagramm-NN.jpg

birg2013

• -
« Svar #5 skrivet: 08 mar-15 kl 14:32 »
Nja, det gör inte jag för i sin prisklass tillhör de nog de bättre. Ser man bara till att ha några fler termometrar för lära sig vad den egentligen ska vara inställd på så kläcker den oftast utmärkt.

Håller med om att kläckaren är ok. Jag upptäckte emellertid att temperaturen är mycket olika i olika delar av kläckaren. Därför flyttar jag runt äggen under ruvningens gång och då blir det bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser