Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avundsjuk tacka  (läst 2025 gånger)

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Avundsjuk tacka
« skrivet: 02 apr-07 kl 18:27 »
Vi hade två små lamm i morse när vi kom in i stallet. Först visste vi inte vem som var mamma för två tackor stod och slickade på dem. Vi såg sen att en av tackorna Lillstrumpa (ungtacka) hade efterbörden hängande efter sig och Blenda (den andra slickande tackan) var helt ren i baken. Så vi tog snabbt tag i saken och stoppad Lillstrumpa med lammen i en lamningsbox och släppte ut alla andra tackorna i hagen. Men tyvärr så ville Blenda in till lammen så vi var tvungna att ha henne i en egen box.
Under dagen så lammade en annan tacka (Ebba) i hagen och fick också två fina lamm. Där blev det inga problem. Men nu när min man kom hem så släppte vi ut Blenda i hagen och hon sprang fram till Ebbas lamm i hagen och började slicka på dem. Är det vanligt att tackor blir så här avundssjuka? Eller vill hon bara hjälpa till? Kan vi få problem med att inte Ebba tar sina lamm nu? När jag gick där ifrån så slickade Ebba på dem och lät dem tutta fast Blenda hade varit där som tur är.
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 18:30 av purelyplatonic »

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #1 skrivet: 02 apr-07 kl 18:47 »
Jag är nybörjare på det här med lammning. Men, har läst att man ska ha tackor som precis lammat i egen box med sina lamm i ett par dagar så att de lär känna varandra ordentligt. Ett lamm en dag, två lamm två dagar, extra viktigt om det är förstagångslammare.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 18:50 »
blenda kommer förmodligen att lamma snart..
är ganska vanligt att dom försöker ta andras lamm om dom själva e lammsjuka
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 19:05 »
NU har vi äntligen ått in Ebba med sina lamm i en lammningsbox. Blenda hade dock övertagit ett av lammen. När det lammet försökte hitta sin mamma Ebba så putta Blenda bort det till sig hela tiden. Jag tror att det inte har påverkat Ebba med sina lamm, hoppas verkligen att hon fortfarande tar till sig båda. TYvärr så står Blenda nu i hagen och bara bräker. Hoppas att hon blir den som lammar nästa gång men hennes juver är inte speciellt stort så jag tror inte hon blir näst på tur. Jag hoppas verkligen inte att hon försöker att sno någons mer nu

Har ni något råd till hur jag ska göra?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lammstjälar tacka
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 20:14 »
Håll henne instängd.
Det är bevärligt när man får en sån lammknyckar tacka  :-\

Det är inte så vanligt med tackor som håller på med de här dumheterna heller.
Själv har jag slaktat ut de få som jag fått genom åren.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #5 skrivet: 03 apr-07 kl 05:37 »
Ja, stäng i alla fall bort henne från lamm hon kan knycka, för när hon får egna är risken stor att hon förskjuter det stulna...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #6 skrivet: 03 apr-07 kl 06:52 »
Kommor hon att agera så här nästa år också?

Jag vill helst inte ta bort henne för hon är en stor och fin tacka. Vi var först lite osäkra på om hon skulle bli fräktig i år för hon fick en liten bagge väldigt sent förra året. Han kom inte förän i augusti och gick med de andra tackorna medcans den riktiga baggen var hos oss i höstas. Men som tur var så började hon brunsta ändå och är dräktig nu.

VI har nu tagit in de tackor som har fått lamm men de andra går hagen. Tycker ni att vi ska ta in Blenda (hon som stjäl lamm) också och sätta henne i en egen box?
Kan hon börja stjäla lamm av de tackor som inte har lammat ännu om de lammar innan henne?


purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #7 skrivet: 03 apr-07 kl 14:10 »
Nu börjar jag bli lite orolig igen för mitt får. Ebba som jag har pratat om förrut som fick två lamm. Hon har slutat att äta. Vill inte ha kraftfoder och jag tror inte hon äter speciellt  mycket hö. Hon drack rätt så mycket vatten under natten men nu under dagen har hon inte rört det.
Behöver jag vara orolig eller kan det vara så att hon inte trivs inne i lamningsboxen?
Jag funderar på att ge henne lite energibalans så att hon blir lite piggare och då kanske hon börjar äta, vad tror ni?
Hon står ju upp nu och tar hand om sina lamm.
Ska jag bara lämna henne ifred och avvakta tills imorgon?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #8 skrivet: 03 apr-07 kl 18:42 »
Om en idisslare slutar att äta grovfoder är det ett allvarligt tecken.  Min första åtgärd brukade vara att gå efter febertermometern.  Men det där med Energibalans vet andra mera om än jag, så vi hoppas på flera läsare av Ditt inlägg.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #9 skrivet: 03 apr-07 kl 23:38 »
Jag funderar på att ge henne lite energibalans så att hon blir lite piggare och då kanske hon börjar äta, vad tror ni?

Om hon slutat äta ska du ge Energibalans på en gång!
Och fortsätta med det tills hon äter igen.

Har du givit henne kraftfoder för 2 lamm innan lammningen ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Re:Avundsjuk tacka
« Svar #10 skrivet: 04 apr-07 kl 07:05 »
Nu när jag kom ut på morgonen hade hon inte ätit något och inte ens druckit. Vi tog tempen och hon hade 39,8 så det är väl feber. Hon hade bajs i stjärten så vi tvättade bort det. Vi gav henne energibalans också. Hur ofta och hur ska man späda det till får? PÅ min förpckning står det bara hur man späder till kor.
HOn står upp när vi kommer i alla fall och låter lammen tutta hela tiden.
Vi har gett våra får mycket kraftfoder men det är ju svårt att säga om hon har fått i sig tillräkligt. Hon ser inte undernärd ut men jag tycker hon har rätt stor mage. Jag trodde hon hade 3 lamm i sig men där hade jag fel. Jag såg när hon släppte efterörden och den var jätte stor jämfört med den andra tackan som lammade på morgonen så den borde ju vara hel.
Någon som har ett förslag på vad det är för fel?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser