Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takbyte-Hjälp/synpunkter önskas!  (läst 2788 gånger)

Linamarie

• Västergötland
Takbyte-Hjälp/synpunkter önskas!
« skrivet: 28 feb-15 kl 17:59 »
Hej!

Taket på mitt 40-tals hus sjunger verkligen på sista versen och ska bytas snart. Idag ligger 2-kupigt tegel
och 2-kupigt tegel är vad jag vill ha sedan också. Det är f ö en firma som ska byta taket.

Jag funderar på möjligheterna att återanvända tegelpannor sedan råsponten (en del) papp och läkt är bytt.

Mina frågor rör: Ska man ge sig på att tvätta pannorna? (Norrsidans ser inte så kul ut) Hur gör man? Går det att tvätta
dem på plats innan man tar ner dem? I så fall skulle de ju kunna ligga på byggnadsställningarna under tiden som det
andra byts. Om de måste ner på marken, hur tvättar man dem då?

De måste tillbaka i samma ordning, stämmer det? Men det funkar att byta ut enstaka pannor? Antar att vissa är trasiga.

Är jag naiv om jag funderar på att anordna en takrivardag då vänner och ytligt bekanta ger sig på att ta ner pannorna?
Tänker att firman får bygga ställningarna innan dess:)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Takbyte-Hjälp/synpunkter önskas!
« Svar #1 skrivet: 28 feb-15 kl 18:43 »
Är jag naiv om jag funderar på att anordna en takrivardag då vänner och ytligt bekanta ger sig på att ta ner pannorna?
Tänker att firman får bygga ställningarna innan dess:)
Det är nog vettigt, firmor burkar inte vara så bra på återbruk och vill helst slänga pannorna rätt ner i en container.

Pannorna måste ner på marken, de är för tunga för ställningen.

Ett av mina allra första "renovera hemma projekt" var faktiskt att byta tak på ett uthus. Rev allt ner till takstolarna, spikade ny råspont, papp, läkt och la upp 2-kupigt begagnat tegel. Svårighetsgrad är ungefär som att tapetsera men tyngre och tar längre tid. Det är betydligt lättare än att byta fönster. Det är några saker man måste tänka på:
- Höjden på nockplankan, hur mycket ska den sticka upp för att bära nockpannorna bra? Gör en ritning i skala 1:1.
- Avståndet takfot till nock ska vara helt antal pannor. Om det är gamla pannor, lägg ut på marken, mät och mät igen och låt något annan också mäta.
- Infästning av vindskiva. Det hjälper om man är två när man ska ha upp den på rätt ställe. Den ska spikas och inte skruvas för när det är dags att byta den hittar man inte de gamla övermålade skruvarna och drar sönder undertaket om man bräcker ner den.
- Val av vattbräda. Vitmålat trä är snyggast, plåt är bäst. Vattbräda i trä kan du skruva i vindskivan om du inte vill spika.
- Rännkrokar. Den bästa modellen sitter under pappen och måste sättas på plats innan pappning. Och man pappar nerifrån... Och den måste sitta rätt i förhållande till nedersta pannan. Återigen viktigt att mäta.
- Taket måste täckas med presenningar tills det är pappat. Och tänk på att pappen i sig inte är stormsäker så dröj inte med läkten.

Det kanske är bra att tvätta pannorna, jag vet inte, tegel brukar ju tvätta sig själv på solsidan. Mina hade varit nedpackade några år så alla alger och lavar var döda och regnade bort.

Linamarie

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-15 kl 19:13 »
Tack för svar!

Jag tänker att det blir firmans huvudvärk att få måtten rätt och det borde ju vara samma mått
eftersom samma pannor ska upp igen.

Skulle det vara idé att byta sida på pannorna? Norrsidans mot sydsidans så att säga. Skulle då
lavar och mossa försvinna automatiskt när de hamnar i solen?

Annars lutar jag åt att tvätta taket innan det tas ner.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 28 feb-15 kl 21:29 »
Det sägs att man kan spänna upp en koppartråd högst uppe längs nocken. När det sedan regnar fälls det ut koppar från tråden som följer med ner och dödar algerna. Jag vet inte om det stämmer i verkligheten.

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 01 mar-15 kl 01:10 »
Koppartråd funkar! Men de ska va riktig koppar,inte med isolering på.Har man sen en massa träd i vägen som skymmer solen och lägger löv i skit på taket så funkar de sämre. Norrsidan blir värst drabbad för att pannora torkar sämre.Så man lär ju få bort påväxten först vilket går bra med kopparjox nånting som man sprutar på.De enklaste är att sätta på plåt så slipper man teglet som ställer till med mer besvär än nytta.

kurt

« Svar #5 skrivet: 01 mar-15 kl 04:16 »
Om inte annat så kommer ju blixten slå ned i koppartråden så att laven brinner upp

Bokesliden

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 mar-15 kl 06:24 »
Om du inte ska tvätta pannorna så behöver du inte ta ned dem på marken om du har rätt ställning. Jag la om mitt tak i somras och hade en HAKI-ställning. Den klarar utan problem tyngden av takpannorna.

Ett tips är att bygga en ränna som du kan haka på läkten medan ni ska ta ned takpannorna. Då har du en person där uppe som tar loss takpannorna och sen glider de ned till den som står nere på ställningen och den personen kan sedan ta hand om dem.

Jag bifogar två bilder från mitt tak.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 01 mar-15 kl 10:16 »
Jag tänker att det blir firmans huvudvärk att få måtten rätt och det borde ju vara samma mått
eftersom samma pannor ska upp igen.
Tyvärr är det nog lite optimistiskt. De sågar pannorna istället.

Linamarie

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-15 kl 21:22 »
Hej igen!

Koppartråd blir det nog inte, är mer inne på högtryckstvätt och piassavakvast innan teglet tas ner.

Vore ju superbra då om ställningarna klarar tyngden från plattorna, får kolla detta innan.

En ränna att låta pannorna åka rutschkana i var ju supersmart, då behövs ju i princip bara två personer.
En liten undran bara: Hur lång tid tog det att få ner taket? Det är ju inget jättehus jag har men det blir
ju många plattor ändå:)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 01 mar-15 kl 21:24 »
En liten undran bara: Hur lång tid tog det att få ner taket? Det är ju inget jättehus jag har men det blir
ju många plattor ändå:)
Om det bara är pannorna som skall ner så fixar man det på två timmar, inklusive ölpaus halvvägs.

Bokesliden

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 mar-15 kl 07:40 »
För oss tog det en dag på gårdssidan och en och en halvdag på trädgårdssidan (där har jag en kupa och det gjorde att det tog längre tid). Det kändes i armarna efteråt!

En annan sak som kan vara bra att kolla är om alla pannor är spikade. Då kan det ta mer tid att få loss dem. Hos mig så var de flesta spikarna avrostade så det gick ganska enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
borsdorfer, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser