Är jag naiv om jag funderar på att anordna en takrivardag då vänner och ytligt bekanta ger sig på att ta ner pannorna?
Tänker att firman får bygga ställningarna innan dess:)
Det är nog vettigt, firmor burkar inte vara så bra på återbruk och vill helst slänga pannorna rätt ner i en container.
Pannorna måste ner på marken, de är för tunga för ställningen.
Ett av mina allra första "renovera hemma projekt" var faktiskt att byta tak på ett uthus. Rev allt ner till takstolarna, spikade ny råspont, papp, läkt och la upp 2-kupigt begagnat tegel. Svårighetsgrad är ungefär som att tapetsera men tyngre och tar längre tid. Det är betydligt lättare än att byta fönster. Det är några saker man måste tänka på:
- Höjden på nockplankan, hur mycket ska den sticka upp för att bära nockpannorna bra? Gör en ritning i skala 1:1.
- Avståndet takfot till nock ska vara helt antal pannor. Om det är gamla pannor, lägg ut på marken, mät och mät igen och låt något annan också mäta.
- Infästning av vindskiva. Det hjälper om man är två när man ska ha upp den på rätt ställe. Den ska spikas och inte skruvas för när det är dags att byta den hittar man inte de gamla övermålade skruvarna och drar sönder undertaket om man bräcker ner den.
- Val av vattbräda. Vitmålat trä är snyggast, plåt är bäst. Vattbräda i trä kan du skruva i vindskivan om du inte vill spika.
- Rännkrokar. Den bästa modellen sitter under pappen och måste sättas på plats innan pappning. Och man pappar nerifrån... Och den måste sitta rätt i förhållande till nedersta pannan. Återigen viktigt att mäta.
- Taket måste täckas med presenningar tills det är pappat. Och tänk på att pappen i sig inte är stormsäker så dröj inte med läkten.
Det kanske är bra att tvätta pannorna, jag vet inte, tegel brukar ju tvätta sig själv på solsidan. Mina hade varit nedpackade några år så alla alger och lavar var döda och regnade bort.