Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rieska  (läst 7521 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Rieska
« skrivet: 02 apr-07 kl 12:28 »
Är igång o bakar finskt bröd som kallas rieska. Enkelt o gott!
Har du mos över så blandar du ihop det med lika mycket kornmjöl + ägg o salt. Typ 1 ägg per 2,5 dl potatismos.

Gör tunna brödkakor av valfri storlek och nagga dom med gaffel. (Riktigt tunna!)

Grädda i ugnen på hög värme (minst 250) tills dom har fått färg.

Som pålägg rekommenderas äggsmör = hackade kokta ägg ihop rört med smör/margarin. Vill man ha magrare så rör man ihop med en del kesella eller cremefr. eller keso. Salta och ev.peppra om du gillar det.

Sen är det bara att gotta sig  :D Borde smaka gott även i andra munnar utan finländsk härkomst.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Morran

• Gäst
Re:Rieska
« Svar #1 skrivet: 02 apr-07 kl 12:30 »
Tack för receptet :) jag funderade just igår på hur man gör rieskaa...det vattnas redan i munnen  :-[

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 12:59 »
Ah.. det är undebart! Smällde precis i oss ett antal ungsvarma.. :-[

Det finns en variant till utan potatis! Man har gräddfil o vetemjöl o kornmjöl.. Jag kan kolla upp receptet till det med om nån är intresserad.. men jag gör oftast denna när man får lite mos över.. ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Morran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 14:03 »
Ja tack :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 14:42 »
Nu är det väl svårt att förklara i skrift, det förstår jag. För det sitter väl i fingertopparna sånt där. Men hur pass mkt. mjöl har man i säg, 2,5 dl mos och ett ägg? Ska degen vara lös eller fast?

Lustigt med äggsmör. Så äter jag alltid kokta ägg. Fick det som unge och vanan sitter i fortfarande. Kul att få ett ord till på geggan :) Äggabägga säger man visst här också. Fast då är det nog kaviar och gräslök i också.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 02 apr-07 kl 14:50 »
Dum fråga kanske men kan man köra med rågsikt istället för kornmjöl? (Vad är egentligen skillnaden på de två mjölsorterna? Har aldrig använt kornmjöl till något vad jag kan minnas.)

//Mysla som blev sugen på att ha Rieska till hönssoppan som står på spisen

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-07 kl 15:44 »
Lika delar mjöl o mos. Degen ska vara fast men ej hård   ;)

Går säkert bra med rågmjöl också!

Här kommer det då:

2 dl gräddfil
2 dl kornmjöl
1/2 - 1 dl vetemjöl
1/4 salt

Det är bara att röra ihop rubbet. Som ni förstår är detta en väldigt liten sats.

Morran

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 apr-07 kl 15:57 »
Tack igen :)

Jag ska se om jag kan lura i svärföräldrarna lite rieska i påsk så att de ser varför de borde se sej om i världen lite  ;)

Mysla

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 02 apr-07 kl 18:08 »
Mmmmm! Så gott!  :)
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 21:04 av Mysla »

wildaa

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 05 apr-07 kl 15:01 »
peruna rieska heter det som innehåller potatis  ;) inte för att det spelar någon roll vad det heter när det är såååå gott.
 Degen bör vara så fast att den går att kavla
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 apr-07 kl 17:24 »
Citera
Mmmmm! Så gott!  
Se där ja!

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 28 apr-07 kl 11:42 »
jag kommer från det finsktalande tornedalen (i Sverige) och där hette det vanliga vardagsbrödet rieska och det var på kornmjöl, salt och vatten som kavlades ut och naggades i ett rutmönster med en "tärpä"( en sorts brödnagg) Äggsmöret heter "munaliningii"på tornedalsfinska(meän kieli). Bara lite kuriosa, som kanske kan vara kul att veta. :)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 15 maj-07 kl 17:10 »
Lika delar mjöl o mos. Degen ska vara fast men ej hård   ;)

Går säkert bra med rågmjöl också!

Här kommer det då:

2 dl gräddfil
2 dl kornmjöl
1/2 - 1 dl vetemjöl
1/4 salt

Det är bara att röra ihop rubbet. Som ni förstår är detta en väldigt liten sats.

1/4 salt....... ???
Inte en fjärdelels dl väl?
Måste testa detta.....var säkert 20 år sedan jag åt hembakad rieska sist.
Men blev lite konfunderad över saltmängden. Lät lite mycket för en så liten brödsatts.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 maj-07 kl 17:33 »
Jamen FRED, du är väl inte född i farstun! Tesked så klart! ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 15 maj-07 kl 17:50 »
Jamen FRED, du är väl inte född i farstun! Tesked så klart! ;)
Ja jag är nog lite trött :-[, en tremånaders bebis och en gård som skall skötas ger en inte riktigt den sömn som behövs alla dagar :P.
Tur att du svarade på min förvirring innan jag satte igång med baket.
Som gammal norrbottning är jag visserligen van vid salt men det hade nog blivit i saltaste laget.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1645 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser