Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag hönsen att äta annat än färdigt foder?  (läst 1932 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Ja, som överskriften lyder. Jag fick för tre dagar sedan 3 lohman hönor som inte verkar intresserade av annat än köpefodret. Har provat burkmajs, groddade bönor, brödrester, ris, sallat, morotskal och lite andra köksrester. Men jag kan inte se att de gjort annat än att rota ut det på marken. Tar det lite tid för dem att fatta att de kan äta det eller? Trodde alla hönor gillade lite av varje...? ???
Malin

annepanna

• Västergötland
SV: Hur får jag hönsen att äta annat än färdigt foder?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-15 kl 12:50 »
Jag har märkt att det kan ta ett tag innan de lär sig att äta nya rätter.

Aptiten brukar öka med konkurrensen. Jag har 14 hönor och de brukar kasta sig över godbitarna, annars blir de utan. Du får ha lite tålamod. De lär sig nog att äta det mesta om du fortsätter att bjuda.

Jag kläckte fem kycklingar i maskin och de fattade inte alls att man kunde äta ost och brödkanter förrän jag släppte dem i stora flocken.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

sonja på slätten

• Halland
SV: Hur får jag hönsen att äta annat än färdigt foder?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-15 kl 13:30 »
Du får låta dem bli  lite mer hungriga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1719 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser