Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåshus och gässlingar  (läst 2660 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Gåshus och gässlingar
« skrivet: 24 feb-15 kl 10:35 »
Hej.

Vi planerar att ha gäss och jag sitter och planerar gåshuset i denna stund. Jag är inne och läser en hel del men det finns lite frågetecken som jag inte tycks mig finna.
Vi kommer ha gässen på en inhängad del av trädgården då vi bor intill en väg där det går en del tung trafik och folk håller inte hastigheten. Det kommer vara tak en bit ut från huset så att en del av utegården alltid är torr.

Det första är hur stort öppningen till gåshuset skall vara. Vi skall ha ölandsgås, två honor och en hane.

Det andra är om vi lyckas få en hona som ruvar själv. Avgränas man henne och hennes ungar eller låter man dom gå tillsammans med de andra? Tar gåshonan med sig gässlingarna ut innan de är 4 veckor gamla? Förstår att det finns en risk att rovfåglar tar gässlingar.
Om det finns en risk har jag funderat på att ha en hage i hagen. Alltså hängna in den delen som har tak och på så sätt få det helt rovfågelsäkert. Kan man ha en "sarg" ut till resten av hagen som de vuxna gässen kan ta sig över men inte gässningarna och om detta funkar, hur hög bör den sargen vara?

Gässlingarna skall vi både sälja och slakta. Tar man undan dom i egen hage när de är tillräckligt stora eller kan de gå med avelsparet?

Och sista frågan.
Husen skall delas med ankor. Jag har förstått att ankor kan vara elaka mot gäss så därför skall dom vara skilda åt. Hagarna skall vara intill varann med bara nät imellan. Kan det finnar en risk att ankorna och gässen hetsar varann när de är så nära så att de blir stressade?

MVH
Hanna

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gåshus och gässlingar
« Svar #1 skrivet: 24 feb-15 kl 11:37 »
Jag har haft trio eller par av gäss som fått gässlingar,  ibland egna, ibland adopterade.  De har gått tillsammans allihopa. Mammorna har skött de små exemplariskt.  Pappan blir väldigt beskyddande,  både under ruvningen och med ungarna,  ända tills de är  nästan fullvuxna. Så han blir inte så snäll att umgås med under den tiden. Några rovfågelangrepp har det aldrig varit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Gåshus och gässlingar
« Svar #2 skrivet: 24 feb-15 kl 12:37 »
Tror det är tvärtom, gässen blir elaka mot ankorna.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Gåshus och gässlingar
« Svar #3 skrivet: 24 feb-15 kl 12:40 »
Tack för svaret. Då behöver jag inte inrättta hage i hagen.  Hur är det med "nät"mobbing mellan ankor och gäss.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Gåshus och gässlingar
« Svar #4 skrivet: 12 mar-15 kl 16:17 »
Tack för svaret. Då behöver jag inte inrättta hage i hagen.  Hur är det med "nät"mobbing mellan ankor och gäss.

Vi har löpankor och ölandsgäss och de går i varsin hage med bara nät emellan och det har inte varit några problem alls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
jbsdk

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser