Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av foder  (läst 1825 gånger)

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
Byte av foder
« skrivet: 22 feb-15 kl 16:34 »
Här kommer ytterligare en nybörjarfråga....när är det lämpligt att börja ge hönsen värpfoder?

Börjar man ge dem värpfoder för att de ska komma igång med värpningen eller ger man dem värpfoder när de börjar lägga ägg på våren?

Likaså på hösten, slutar man ge dem värpfoder för att de ska gå in i sin viloperiod eller slutar man med värpfodret när man märker att de börjar lägga färre ägg?
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

karsan

• Södermanland
SV: Byte av foder
« Svar #1 skrivet: 22 feb-15 kl 17:49 »
I stort sett är den enda skillnaden mellan värpfoder och 'allfoder' eller 'bas' att värpfodret innehåller kalk till skalen till äggen som hönan lägger.  Det verkar som att hönor inte skadas av den extra kalken när de inte lägger ägg, men mina hönor som alltid får 'basfoder' (plus en del annat, men alltså inte värpfoder) med snäckskal serverat separat, äter inte kalk när de inte värper.  Åtminstone mina höns som är lantrasblandningar verkar veta när de behöver kalk.

Ofta har man ju några hönor som värper medan andra inte gör det.

Det viktiga verkar vara att kycklingar inte ska födas upp på värpfoder. De tar skada av för mycket kalk.
Om kalk står framme till värphönsen struntar kycklingarna i den.

Kalkprocenten i värpfodret är beräknat efter att hönsen enbart äter detta. Om de äter annat också bör man ändå servera snäckskal separat.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
SV: Byte av foder
« Svar #2 skrivet: 23 feb-15 kl 20:03 »
Aha...det är alltså inget måste att byta till värpfoder för oss då.

Våra höns får ett allfoder och fri tillgång till grus och snäckskal och när jag tänker efter nu så har jag inte sett någon av tupparna stå och äta snäckskal utan bara hönorna.

Tack Karsan!
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1861 gäster, 4 användare
torbjorn, Anders Flix, Erik Forsman, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser