Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lågstam äppelträd  (läst 1960 gånger)

alex60

• Småland
lågstam äppelträd
« skrivet: 21 feb-15 kl 10:47 »
Hej

Jag är hollandska men bor i sverige. Nu finns det i holland mycket lågstam fruktträd, som är väldigt smidigt när man ska plokka frukt t. ex äppel. Men jag hitter inte liknande träd i sverige. Bara lågstam prydnad träd (med de lilla äpplen)
(jag behöver nya två äppelträd)

Finns de inte här i sverige eller har jag bara hittat de inte än?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lågstam äppelträd
« Svar #1 skrivet: 21 feb-15 kl 11:22 »
B9 och B491 brukar användas i fruktodlingar som grundstam då de ger mindre och mer svagväxande träd. Hittas nog i mer välsorterade plantskolor alternativt att du frågar efter dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #2 skrivet: 21 feb-15 kl 14:19 »
Det går nog att finna äpplen ympade på svagväxande grundstam, men den lokala plantskolan har dem inte alltid hemma, 90% av alla äppelträd i Sverige säljs ympade på grundstam A2 (starkväxande), 8% på B9. Skall man bara köpa grundstam för att ympa själv så får man leta lite mera

http://www.ebeplant.se/index_htm_files/Grundstammar%202013.pdf
http://handbok.alternativ.nu/@api/deki/pages/445/pdf

poze

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-15 kl 15:49 »
Vart bor du ? Vet några plantskolor som har.. kan även fixa valfri sort, har 50 grundstammar och ska beställa ympris vad det lider..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

alex60

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-15 kl 16:28 »
Tack för info. Ska kolla länken...jag bor förresten i småland/jönköpingslän

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser