Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ystning - problem: Ostduken fastnar  (läst 1811 gånger)

skogenslilla

• Småland
Ystning - problem: Ostduken fastnar
« skrivet: 21 feb-15 kl 10:27 »
Hej!

Jag började med ystning för ca ett halvår sen och har sedan oss gjort många ostar och testat många olika recept. I stort sett blir allting ganska lyckat. Jag har bara ett problem som jag råkar ut för om och om igen, oavsett hur jag gör: När jag gör hårdost och har den i formen, lindad i en ostduk, så fastnar duken så mycket på osten att jag river sönder ytan på osten när jag ska ta bort duken för att vända osten.

Är det någon som har en idé vad jag kan göra fel och vad jag borde göra annorlunda?

Hälsningar
//Katharina

macker

• Skåne
SV: Ystning - problem: Ostduken fastnar
« Svar #1 skrivet: 22 feb-15 kl 20:00 »
Skulle tro att du behöver vända osten oftare

Ostlabbet

• Webbshop för osttillverkning
    • Skåne
    • Ostlabbet
« Svar #2 skrivet: 23 feb-15 kl 15:47 »
Ja, jag håller med. Första vändningen gör jag redan efter en kvart, sedan en halvtimme, och sedan någon timme. Därefter kan man glesa ut det.

Sedan kanske det är lite skillnad mellan olika dukar, beroende på hur grovmaskig den är, så att säga.

Jon
Allt för osttillverkning hemma: ostlabbet.se

skogenslilla

• Småland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-15 kl 20:33 »
Hej!

Tack för svar och tips! Jag gjorde en ny ost igår och vände den första gången efter ca 15 min och då fastnade duken inte alls lika mycket! Jag trodde först att jag kanske vände för tidigt så att grynen inte hade hunnit fastna ihop med varandra än, men då var det alltså precis tvärtom.

Den duken jag har är ganska grovmaskig förresten, kan ju vara att en finmaskigare fastnar mindre.

//Katharina

Ostlabbet

• Webbshop för osttillverkning
    • Skåne
    • Ostlabbet
« Svar #4 skrivet: 27 feb-15 kl 15:50 »
Du kan ju kolla ungefär hur grovmaskig vår duk är, det finns även närbild på den på vår hemsida. Den fastnar inte.

Hälsningar
Jon
Allt för osttillverkning hemma: ostlabbet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser