Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marktäckande "nytta"  (läst 5031 gånger)

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
Marktäckande "nytta"
« skrivet: 20 feb-15 kl 00:06 »
Jag är så trött på att rensa ogräs under mina bärbuskar hela sommarhalvåret.
Därför funderar jag nu på om man kan plantera någon bra marktäckare som tränger väck ogräset.

Jag vill gärna få nytta av marktäckaren i "ät"-väg.
Det ska vara lättskött.
Ska trivas ihop med hallon, vinbär, krusbär och björnbär, ev även gurka.

kurt

SV: Marktäckande "nytta"
« Svar #1 skrivet: 20 feb-15 kl 03:38 »
Det enkla svaret är att det inte skall växa något under bärbuskarna som konkurrerar med dem om näring och vatten, i alla fall inte om man har bärbuskar för att producera bär. Det är bättre att täcka med markduk, grus eller flis som förhindrar ogräs.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 20 feb-15 kl 09:36 »
Håller med kurt. Vattna igenom marken noga under och omkring buskarna, täck med omlottlagda gärna blöta tidningar/kartong/papp (ej färgade eller glättade), slitsa materialet och trä in dem mellan vinbärsstammarna. För snyggare avslutning, täck materialet med vad som finns tillgängligt, löv, kompost, flis etc.
Du behöver inte rensa innan du täcker runt buskarna, skulle det sticka upp något ogräs vid buskarna så är de lätta att dra bort eller täcker du bara vidare enligt ovan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Peter81

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-15 kl 20:50 »
Men om man skulle odla nåt, skulle det inte funka med vitklöver? Den skuggar inte, den tar kväve ur luften, den binder dagg och dessutom lockar den till sig pollinerare.
Är jag ute och cyklar eller funkar min teori?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 feb-15 kl 21:03 »
Med andra intressanta växter så missar polenerarna dina bärblommor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Peter81

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 feb-15 kl 21:59 »
Med andra intressanta växter så missar polenerarna dina bärblommor.

OK, jag trodde dom skulle betrakta det som ett schysst smörgåsbord och bjuda in sina polare.

Johannele

• Finland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-15 kl 20:08 »
Visst är det bra att inte plantera nåt som konkurrerar om du vill ha optimala skördar. Annars är SMULTRON mitt förslag. Såna med revor som sprider sig bra. Det ska jag själv satsa på. Nu har jag inte prövat ännu så jag vet inte hur det kommer att fungera men jag gillar idén i alla fall...  :)

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 apr-15 kl 15:25 »
Men om man skulle odla nåt, skulle det inte funka med vitklöver? Den skuggar inte, den tar kväve ur luften, den binder dagg och dessutom lockar den till sig pollinerare.
Är jag ute och cyklar eller funkar min teori?
Det tycker jag verkar vara en bra idé. Då får buskarna hjälp med fuktbevarande & konkurrerande ogräs och dessutom hjälp med kvävefixerande gödning. Naturen borde vinna och dessa två borde komplettera varandra bra. Bina får fler pollensorter på samma ställe - det är bra för deras immunförsvar att inte ha ensidig "kost".
Man har ju i regel inte flera ha stora bärodlingar och skulle man ha det så kan man ju ställa fram en bikupa extra! Dessutom så blommar buskarna och klövern vid lite olika tider (beror ju på vad du har för bär förstås) = längre drag för bina!

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-15 kl 21:35 »
om du verkligen vill ha nåt se till att de inte blommar samtidigt, och iinte tar för mycket näring dvs inte är opportunister, är mitt tips
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser