När är bästa tiden för ruvning för Myskanka i Skåne?

Startat av henrietta70, 19 Feb-15 kl 12:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

henrietta70

När ska man låta en Myskanka börja ruva?
Min ena dam har lagt ägg nu i drygt en månad, ett ägg varannan dag.
Tänkte låta henne ruva fram några ägg. Men funderar på bästa tidpunkten.
Vintern har ju varit frånvarande hittills och lilla gruppen har sovit utomhus förutom för ett par tre nätter när  det var som kallast ett par gånger.
Hon har hittat ett rede i hönshuset som hon godkänt för äggen - vilket är bra även om de har en egen stuga där hon la äggen till en början.

grimbart

Det är bra om du sett ankorna para sig innan du låter henne ruva..likaså bör äggen inte utsättas för frost. Men i mars månad kan nog vara lagom nere i Skåne..
Fjäderfän och kaniner

henrietta70

Visst har  det parats här =O) Hon blev kolsvart på ryggen när vattnet ute var fruset och ingen kunde bada. Nu är det bättre, men stor skillnad mot syrran som är kritvit!
Men helt klart en mycket bra poäng =O)

Ingen frostrisk för äggen. Det är runt 8-9 grader i hönshuset. Har haft minst en höna som ruvat sedan februari förra året - och när en kycklings mamma (första gångs) gav upp det här med mammeriet när han var 2 veckor+ ett par dagar - i december, så kände jag mig tvungen att ha en värmelampa till honom - men så passade fler hönor att lägga sig för ruvning under tiden och det har rullat på med kycklingar sen dess.

Och ikväll är första natten hon ligger kvar i redet. Utan ägg då.

Daniel Sörensen

Egentligen kan du låta de ruva när som, men det är både roligare för ungarna och dig när det börjar bli grönare ute. :)
Men jag har gäss som ligger reda, haha.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

henrietta70

Ja - det var lite det jag tänkte på. Hur mycket årstiden påverkar allting. Jag kommer ihåg att ha läst att AzooLina skrev nån gång att hon lät en anka ruva på vintern och det gör hon aldrig igen - då det blev mycket dyrt i mat =O)
Frågan är bara hur tidigt på året det var.

Hon - Kajsa - stannade ju inne i redet när jag stängde för natten. Sen har hon legat precis framför redet i natt och på morgonen låg hon i redet och la ett ägg. Sen gick hon ut. Nu har hon två ägg. Så det tar väl ett tag innan hon nöjer sig med antalet och kanske är det då rätt ok att låta henne ruva på då, tänkte jag. I början av april borde det bli då.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

930 Gäster, 1 användare
Johan Elmefjärd