Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 1893 gånger)

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
Slakteri
« skrivet: 01 apr-07 kl 20:31 »
Jag har hört att det har startat ett lokalt slakteri i närheten av där jag bor (värmdö), finns det någonstans ett register över slakterier?
Skulle nämligen gärna veta om de tar emot kaniner men jag kan inte hitta något nummer till dem  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakteri
« Svar #1 skrivet: 01 apr-07 kl 20:47 »
Det verkar i alla fall gå väldigt mkt. rykten om nystartande slakterier :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-07 kl 21:17 »
Om jag har förstått det rätt så måste alla godkända slakterier vara anmälda hos kommunens miljö/hälsa avdelning (eller vad det nu kan heta  :-[ ). Det borde gå att ringa kommunen och höra efter, med andra ord.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 01 apr-07 kl 21:35 »
Hej!

Sveriges kaninproducenters förening håller på med en kartläggning över kaninslakterierna i Sverige. Ring Gösta Johnsson, se www.kanin.se  (annars tar han förmodligen emot dina, han bor strax utanför Enköping)

Edgar

SäbyGård

• "Dom besvärligaste av alla idioter är dom kvicka."
« Svar #4 skrivet: 07 apr-07 kl 14:11 »
Timotej,

jag är nyfiken på om du fått veta något mer om slakteriet?
Jag startade med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #5 skrivet: 08 apr-07 kl 11:21 »
Timotej,

jag är nyfiken på om du fått veta något mer om slakteriet?

Måste tyvärr säga att jag inte tagit tag i det riktigt änn  :-[ Dock har mina föräldrar tydligen talat med några av de som startat upp slakteriet så jag borde få fram ett nummer om jag luskar lite till. Vet att de slaktar får, men ska som sagt fråga om de tar emot kaniner.

Ett rykte är det inte då som sagt mina föräldrar har fått infon från ägarna samt att det länge pratats om ett slakteri som kan ta emot djur som kommer från öarna  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 09 apr-07 kl 22:24 »
Under loppet av två minuter fick jag två anmälningar mot denna tråd från "Guest" med sådana ordalag jag inte ens vill upprepa. Om personen vill bli tagen på allvar så uppmanar jag denna/dessa att logga in under ett spårbart nick och förklara sina åsikter så att alla här kan svara. Att uttala sig så (och med dom orden) är oacceptabelt, oavsett vad det gäller. Väx upp eller om ni redan är vuxna, skärp er! Jag har ingenting emot starka åsikter, men ta strid öppet så att alla får säga sitt. Det finns också ett antal vegantrådar på forumet. Bara som ett vänligt tips. Här på forumet försöker vi leva sida vid sida i respekt för den andres livsval.

Lev väl!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 09 apr-07 kl 22:28 »
Under loppet av två minuter fick jag två anmälningar mot denna tråd från "Guest" med sådana ordalag jag inte ens vill upprepa. Om personen vill bli tagen på allvar så uppmanar jag denna/dessa att logga in under ett spårbart nick och förklara sina åsikter så att alla här kan svara. Att uttala sig så (och med dom orden) är oacceptabelt, oavsett vad det gäller. Väx upp eller om ni redan är vuxna, skärp er! Jag har ingenting emot starka åsikter, men ta strid öppet så att alla får säga sitt. Det finns också ett antal vegantrådar på forumet. Bara som ett vänligt tips. Här på forumet försöker vi leva sida vid sida i respekt för den andres livsval.

Lev väl!

Jag säger bara "Stor i orden, Liten på jorden"...det är vad jag tycker om sånna människor som inte vågar stå upp för sin åsikt.

Håller med Gruff, ta tag i diskussionen, få oss övertygade varför det är fel att ha kaninslakteri eller slakta kaniner?

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

yinyang

« Svar #8 skrivet: 10 apr-07 kl 00:18 »

Lev väl!

En demokrati innebär åsiktsfrihet, alla som "i demokratins" (här tänjer jag våldsamt på ordet demokrati, inkluderar alla djur, som ju inte kan säga sina åsikter, men de har ju människor som försöker göra sig till tolkar åt dem) namn försöker tysta andra är anti-demokrater.
Och ett sådant beteende leder i förlängningen till att vi avlägsnar oss från ett demokratiskt samhället ( idet här fallet ett forum) till ett...ja, vad är motsatsen...ett fascistiskt antar jag...

Ett sådant beteende ökar dessutom knappast folks lust att lyssna på argumenten att äta vegetarikst, om det nu var det de ville.

Jag är i princip vegan, i praktiken är jag det inte, men vill gärna leva så, men jag skulle aldrig drömma om att försöka kränka, hota eller vad det nu är för nivå på de ord som du fick genom den där anmälan du syftade på.

Om man nu är sk "djurvän" (för det var väl det du syftade på att det hela handlade om?) så ska man, om man nu är demokrat, samtala om detta på ett respektfullt vis.

Så jag, så som "i princip vegan" ger dig, så som "inte alls vegan", mitt fulla stöd!

Nä, jag säger som jag sagt hela tiden, mer netikett i detta forum...
Nu måste jag verkligen lägga mig och sova...nu har jag tjatat om netikett hela kvällen känns det som...trist  :(
Stockholms grönavågare som gärna vill nätverka med andra likasinnade i storstan.  Föredrar vegetariskt och icke djurtestat...Åldrar är inte viktiga...inte kön heller...inte heller sexuell läggning, naturligtvis!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 10 apr-07 kl 01:28 »
Jo, precis. Varför inte försöka övertyga oss istället?

Att många av oss tar eget ansvar och äter "home grown" istället för djur uppvuxna på fabriker kan dessutom kanske bli en ny insikt för dem som tror att vi enbart plågar ihjäl djur för nöjes skull. Att tänka innan man uttalar sig är viktigt. Men att tyst i hemmet själv tänka innan man äter, gör större nytta än ord alena. Allt hänger ju samman och påverkar livet för dom som föds om 10 eller ev. om 100 år. Kläderna på vår kropp, maten på bordet, våra transporter o.s.v. Jag tänker på sånt, varje dag. Och gör det lilla jag kan för att inte lämna en hög skräp åt andra att ta rätt på efter att jag är borta.

Själv tar jag gärna del av allas åsikter, även om det i slutändan kanske inte innebär att jag blir omvänd......igen. Och jag delar gärna med mig, utan förväntningar. Det, berikar min och förhoppningsvis andras tillvaro.

/Bengt, fd. mångårig vegan som dessutom "genomlevt" några års levande föda ala Wigmore och liksom levt sig igenom hela spektrat, vegan <----> McDonalds.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, javill, olenius

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser