Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rödbetor  (läst 3043 gånger)

ninieforti

• Halland
rödbetor
« skrivet: 17 feb-15 kl 08:45 »
tjena allesammans tänkte odla rödbetor för första gången har ni några tips eller råd ?

poze

• Östergötland
SV: rödbetor
« Svar #1 skrivet: 17 feb-15 kl 10:48 »
Hobbysorterna är oftast multigerma och är ett gytter av frö så det kommer flera plantor av betan, gallra tidigt..

Håll sådden fuktig, vänta tills jorden är lite varm om det är en kall jord (lerig).
om du ska ha till vinterbruk så så inte för tidigt då blir de för stora och eller kan gå i blom.

Om du täcker eller övergödslar så var försiktig med kväverika substrat...

annars är rödbetor bland de enklare rotsakerna att odla,  odla inte för lite heller det går åt :)..

Personligen tycker jag de avlånga praktiska och lättanvända. Jag har forono, den är ganska god trots att mina blev lite för stora, de håller sig bra långt in på våren, vet dock inte hur länge för jag brukar syra överskottet när jag väljer ut rötter till fröodling på våren, men. är fasta och goda i april/maj när jag gör det.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 18 feb-15 kl 12:36 »
Vi kommer att odla gulbetor i år istället. Smakar lika som rödbetor men man slipper att de färgar ner allt. Färgen kan vara kul i vissa sammanhang men bara slaskigt i andra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Bo

« Svar #3 skrivet: 18 feb-15 kl 19:43 »
Jag har lyckats väldigt bra med rödbetor länge nu. Jag har mullrik sandjord som jag gödslar med kogödsel. - Bredsår i lådor i omgångar och planterar ut med ca 12cm lucka och 25cm mellan raderna i upphöjda bäddar. Alltid den avlånga sorten. Jag ser till att ha plantor så att jag kan fylla i mistorna där grålarverna varit o käkat. Ibland blir det sättlök i mistorna om plantorna tagit slut.
http://share.pho.to/8s82l

ninieforti

• Halland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-15 kl 14:58 »
tack ska ni ha tänkte börja anlägga landet snart får dock vänta lite då det idag snöar som fan sen blir det att dra igång traktorn och plöja lite hehe ;D

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-15 kl 23:40 »
Går det alltså bra att förgro rödbetor?  Provade det förra sommaren men många gick i stock, kanske stressade av torkan eller att det blev trångt i förgrodden? Planterade ut på upphöjd bädd- potatiskup.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-15 kl 07:10 »
Går det alltså bra att förgro rödbetor?  Provade det förra sommaren men många gick i stock, kanske stressade av torkan eller att det blev trångt i förgrodden? Planterade ut på upphöjd bädd- potatiskup.
Jag har de senaste tio åren alltid förgrott rödbetor. Jag använder ett pluggbrätte och sätter ett frö i varje, men man måste ändå gallra eftersom varje 'frö' egentligen är en ansamling av ett par tre frön. Jag planterar ut dem när de fått sina första 'riktiga' blad alltså inte grobladen. Varför de började gå i blom för dig vet jag inte. Fick de stå för länge? De blir ju färdiga ganska snabbt efter utplanteringen.
Jag tycker i alla fall att det finns stora fördelar med förgroning av rödbetor: främst jämn uppkomst och jämn och säker skörd.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 19 apr-15 kl 10:48 »
Ja då ska jag göra ett nytt försök i år.  Tack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser