strö åt ankor

Startat av YLVA:), 12 Feb-15 kl 19:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

YLVA:)

hej har just skaffat mig några ankor och har lite problem med att hitta ett bra strö för dom
har använt spån men  det blev dränkt direkt så att säga
är det bättra att anlägga en djupströbädd eller....
tacksam för alla bra erfarenheter  :D
tanken är en plats där allt växer

grimbart

Att ha vattnet ute brukar förebygga en del... Jag har halm till mina ankor att ligga på..
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

Helt klart ha vattnet skilt från den strödda delen. Vi kör med halm också.

Djupströbädd tror jag inte fungerar eftersom ankorna inte kan trampa ned vad de åstadkommer, utan det blir nog bara en sörja ovanpå.

Kanin-Eva

Vi har också vattnet ute (självklart för det blir otroligt slabbigt annars). Som stö har vi ett tunt lager spån och ovanpå det halm. Oftast är det bara att raka ut halmen när man städar. Bajset fastnar i halmen och spånet är oftast torrt. Men det känns ändå bra att ha något sugande i botten.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

sanil

Jag har halmpellets till mina myskankor och halmhög på de två ställena de brukar sova på. Halmpelletsen är jättebra tycker jag. Det luktar inget, suger upp vattnet jättebra och om man bara fyller på med någon näve någon gång per vecka behöver iaf inte jag mocka så ofta. Mina badar ute men har mindre balja inne där de dricker och doppar huvudet :)

LasseDalom

Har haft halm, spån eller torv. Allt funkar, men man måste städa ofta.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

938 Gäster, 2 användare
Inox, Hantverkare92