Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studiecirkel/kurs timra i skiftesverk  (läst 3246 gånger)

Jakobn

• Skåne
Studiecirkel/kurs timra i skiftesverk
« skrivet: 08 feb-15 kl 22:35 »
Hej, har upptäckt att det finns ett visst intresse i att timra skiftesverk, men det är svårt att få tag på relevant information för den som faktiskt vill göra något praktiskt. Litteratur är det ingen vidare brist på i ämnet men väldigt få behandlar de olika momenten och verktygen mer än högst ytligt. Vilket är synd eftersom skiftesverk i sin enklaste form passar utmärkt för den normalhändiga att bygga och kräver varken dyra verktyg, dyrt material eller år av erfarenhet för att uppföra en funktionsduglig byggnad. Momenten är få jämfört med en traditionell regelstomme eftersom både fasad och insida är klart när stommen är rest om det gäller en uthusbyggnad.
Det är dessutom tråkigt att se de gamla skiftade husen förfalla när insatserna för att rädda dem kanske är förhållandevis små.
Har en tid funderat på att starta en studiecirkel för att sprida lite kunskap i ämnet. Något som kanske hade gått att arrangera genom något av studieförbunden.
Kunde antingen vara en intensiv utbildning på 2-4 dagar, eller utspritt över några veckor.
Förslag på innehåll
- Verktygsvård och slipning av yxa stämjärn mm
- Genomgång av tekniker för påritning på sågade eller bilade ämne
- Samt naturligtvis uppförande av ett skiftesverk från sågade stockar till färdigt hus, i mån av tid kunde man också ge sig på takresning.

Jag är inte någon expert i ämnet men tycker det är fantastiskt kul och tror att de flesta som vet bak och fram på en yxa kan med lite vägledning uppföra sitt eget skiftesverk.
Inga förskunskaper krävs, men man bör ha lite intresse för hantverk i allmänhet.

Jag finns i Skåne och har tillgång till mark och lokaler för arbete inomhus om vädret skulle vara dåligt. Kan tänka mig att detta skulle kunna vara genomförbart till sommaren eller hösten.

Detta är bara en intressekoll, är du intresserad så vänligen svara i denna tråden(ej PM). Har du bekanta som kan vara intresserade men inte är medlemmar på alternativ.nu så kan jag lämna ut min mailadress.
Alla förslag och kommentarer kring tider innehåll mm är välkommet.
Vad det skulle kunna kosta tar jag reda på om det finns intresse att genomföra kursen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Studiecirkel/kurs timra i skiftesverk
« Svar #1 skrivet: 08 feb-15 kl 22:48 »
Jag är preliminärt intresserad av en distanskurs (om det skulle kunna funka) lite längre fram när jag hoppas få mer tid. Eller att resa en vända till Skåne för en intensivkurs. Men inte f.n. och knappast i år.

UB

• -
« Svar #2 skrivet: 09 feb-15 kl 03:36 »
Jag är också intresserad.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 feb-15 kl 09:11 »
Är intresserad men bor tyvärr lite långt bort, andra änden av Skåne. Tyvärr räcker sällan tiden till små barn, egna projekt, gården och lönejobb.

MEN, jag tycker att detta skulle kunna bli en fantastiskt trevlig artikel i Åter och även här i forumet/handboken.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-15 kl 17:35 »
Skoj! Jag har börjat få hem virke till mitt skiftesverk. Jag har tänkt att en bok eller två och några filmklipp räcker för att börja på egen hand men en kurs vore ju kanon! Då kanske jag blir klar också :) Göteborg ungefär för min del. Var i Skåne har du tänkt? Norra, södra?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Jakobn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 feb-15 kl 18:21 »
Skoj! Jag har börjat få hem virke till mitt skiftesverk. Jag har tänkt att en bok eller två och några filmklipp räcker för att börja på egen hand men en kurs vore ju kanon! Då kanske jag blir klar också :) Göteborg ungefär för min del. Var i Skåne har du tänkt? Norra, södra?
Centrala

Kivnar

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 09 feb-15 kl 20:54 »
Är helt klart intresserad. Delar av min lada är byggd i skiftesverk och kan behöva lite kärlek :)

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 feb-15 kl 22:00 »
Är helt klart intresserad. Delar av min lada är byggd i skiftesverk och kan behöva lite kärlek :)

Delar av min lada är byggs i skiftesverk (innerväggar), en del i bjälkar med panel, delar i korsvirke med lerfyllning och delar är murat lersten, en del i tegel. Finare fram emot gårdsplanen/vägen och sen fulare ju längre ner man kommer. 

Alltihopa skulle behöva lite hjälp... av en liten bulldozer... väldigt lite hjälp.  :o Men, vi stämpar och bygger om en liten bit i taget istället.

@Jacobn Vad menar du med cetrala Skåne? Kollade på din karta och det var angivet långt upp mot Hässleholm...   (:)

Jakobn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 feb-15 kl 18:23 »
Vet inte vad kartan baserar det läget på :-)
I Hörby trakten är det, centralt både på tvären och höjden ;-)

frejon

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 feb-15 kl 22:39 »
Låter fantastiskt kul. För mig är det väl ekonomin som sätter stopp, men om det inte blir alltför kostsamt är jag VÄLDIGT intresserad.  :)

Jakobn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 feb-15 kl 09:30 »
Virket blir det dyraste, men gör man hela bygget i gran kapar det kostnaderna en del. Hittar man någon som behöver en liten byggnad och därmed kan finansiera virket blir det ju inga stora kostnader på den punkten. Får man dessutom ihop 8 personer så gör det ju också på sig.
Jag ska inte göra någon vinst på detta, endast ha betalt för omkostnader.
Sedan förutsätter jag att folk tar med de grundläggande verktygen själv, annars blir det en ganska stor kostnad för mig att komplettera verktygsamligen.
Grundläggande verktyg skulle då vara.
- Yxa
- Fogsvans
- Ett stämjärn mellan 25 och 35 mm
- Timmermansvinkel

makkomann

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 15 feb-15 kl 17:03 »
Jeg er interessert. Bor nord om Göteborg, en helg passer bra?

MagnusL

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 feb-15 kl 01:25 »
Jag är både intresserad av att vara med och kan tänka mig stå för material att timra med (om det är färsk/råtimring) som är tanken och att kursen skulle innebära allt från start till slut (dvs träden står på rot). Kan tänka mig lägga dom själv med innan en kurs men det är ju en del med att forsla timmer och så (bor i broby).
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

donderboss

• -
« Svar #13 skrivet: 21 feb-15 kl 08:21 »
interessant!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Jakobn

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 feb-15 kl 10:52 »
Jag är både intresserad av att vara med och kan tänka mig stå för material att timra med (om det är färsk/råtimring) som är tanken och att kursen skulle innebära allt från start till slut (dvs träden står på rot). Kan tänka mig lägga dom själv med innan en kurs men det är ju en del med att forsla timmer och så (bor i broby).

Hej, kul att du är intresserad. Tyvärr finns det inte möjlighet att både bila timret och bygga huset. Att bila timmer är en konst som tar lång tid att lära sig och att bygga med timmer som inte är perfekt bilat är både svårt och tidskrävande för den ovane. (jag är inte tillräckligt bra på att bila för att lära ut heller) Har satt en gräns på max 4 dagar, men helst bara 2-3 om det är i följd.
Däremot har jag tänkt att om det skulle bli tid över kan man börja bygga takstolar med timmer som man först bilar. Att bila sparrar är betydligt enklare och kräver egentligen inte att man har en riktig bila. Men även det är ganska tidskrävande, jag räknar med att de flesta klarar bila 1 sparre fyrsidigt om dagen innan orken tar slut.
Sågat timmer är inga problem att få tag på i mina trakter.

Jakobn

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 feb-15 kl 10:53 »
Jeg er interessert. Bor nord om Göteborg, en helg passer bra?
Ja, Tors - Sön eller Fre - Sön hade varit prefekt.

miamorr

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 21 feb-15 kl 20:28 »
Hej! Jag är också sugen! Bor i Tyringe. /mia

lwinge

• Halland
« Svar #17 skrivet: 02 mar-15 kl 09:36 »
Hej! Låter väldigt intressant! Vill gärna vara med, letade just efter beskrivningar kring skiftesverk, så en helt perfekt idé m studiecirkel!
👍

Jakobn

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 aug-15 kl 22:04 »
Det ser ut att bli ett stolpburet skiftesverk på ca 3,5 * 5m. Kommer ordna virke till vintern och hoppas det blir tillräcklig uppslutning. Som sagt tidigare 2-3 dagar och jag siktar på slutet av Maj 2016.
Håller på och titta på vad priset skulle kunna hamna på.
De som säkert vill hålla sig uppdaterade får gärna PM:a sin mail adress till mig så kommer det mer information efterhand

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 17 aug-15 kl 09:01 »
Spännande!
Jag är sugen. Om tidsplanen håller lägger jag tak på mitt skiftesverksbygge till våren och såhär långt har jag haft väldigt roligt. En kurs där vi är några stycken bör bli ännu roligare än att bygga ensam!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
mannen33

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser