Hej, har upptäckt att det finns ett visst intresse i att timra skiftesverk, men det är svårt att få tag på relevant information för den som faktiskt vill göra något praktiskt. Litteratur är det ingen vidare brist på i ämnet men väldigt få behandlar de olika momenten och verktygen mer än högst ytligt. Vilket är synd eftersom skiftesverk i sin enklaste form passar utmärkt för den normalhändiga att bygga och kräver varken dyra verktyg, dyrt material eller år av erfarenhet för att uppföra en funktionsduglig byggnad. Momenten är få jämfört med en traditionell regelstomme eftersom både fasad och insida är klart när stommen är rest om det gäller en uthusbyggnad.
Det är dessutom tråkigt att se de gamla skiftade husen förfalla när insatserna för att rädda dem kanske är förhållandevis små.
Har en tid funderat på att starta en studiecirkel för att sprida lite kunskap i ämnet. Något som kanske hade gått att arrangera genom något av studieförbunden.
Kunde antingen vara en intensiv utbildning på 2-4 dagar, eller utspritt över några veckor.
Förslag på innehåll
- Verktygsvård och slipning av yxa stämjärn mm
- Genomgång av tekniker för påritning på sågade eller bilade ämne
- Samt naturligtvis uppförande av ett skiftesverk från sågade stockar till färdigt hus, i mån av tid kunde man också ge sig på takresning.
Jag är inte någon expert i ämnet men tycker det är fantastiskt kul och tror att de flesta som vet bak och fram på en yxa kan med lite vägledning uppföra sitt eget skiftesverk.
Inga förskunskaper krävs, men man bör ha lite intresse för hantverk i allmänhet.
Jag finns i Skåne och har tillgång till mark och lokaler för arbete inomhus om vädret skulle vara dåligt. Kan tänka mig att detta skulle kunna vara genomförbart till sommaren eller hösten.
Detta är bara en intressekoll, är du intresserad så vänligen svara i denna tråden(ej PM). Har du bekanta som kan vara intresserade men inte är medlemmar på alternativ.nu så kan jag lämna ut min mailadress.
Alla förslag och kommentarer kring tider innehåll mm är välkommet.
Vad det skulle kunna kosta tar jag reda på om det finns intresse att genomföra kursen.