Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av plats för äggläggning  (läst 2439 gånger)

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
Val av plats för äggläggning
« skrivet: 08 feb-15 kl 15:58 »
Vi är ju ganska nya på det här med höns och då har man väldigt mycket funderingar om allt...
Våra hönor började värpa nu i januari och en av fyra hönor är duktig och lägger sig i redet när hon ska värpa medan de andra lägger sina ägg på golvet. Kommer de andra tre att så småning om ta efter hönan som lägger sig i redet eller är det så att de alltid kommer att fortsätta lägga sina ägg där de gjort från början?
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

karsan

• Södermanland
SV: Val av plats för äggläggning
« Svar #1 skrivet: 08 feb-15 kl 22:21 »
De kan nog byta favoritställe.  Men jag  tror det är rätt naturligt för höns att lägga ägg på marken.  Är det inte så de gör i naturen?  Jag har värprede både på golvet och högre upp. Golvredet är väldigt populärt.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-15 kl 06:59 »
Har du bara ett rede? I så fall kanske det skulle hjälpa med ett eller två till.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #3 skrivet: 10 feb-15 kl 19:47 »
Vi har ett kollektivrede med två ingångar men alltså utan mellanvägg. Vi har ju bara fyra hönor så det borde väl räcka...eller?

Det roligaste var att i dag så fanns det två ägg i redet, kanske löser hönapöna detta själv så småning om det kanske bara tar lite tid...
www.hedangen.n.nu

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 feb-15 kl 06:43 »
Har ni ljus i hönshuset?
Enligt flera jag pratat med så vill hönorna gärna ha det lite skumt och mysigt när det är äggläggningsdax.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-15 kl 07:03 »
Kanske en mellanvägg vore bra,  det kan vara så att en lägre rankad höna inte vågar gå in om där ligger en högre.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #6 skrivet: 12 feb-15 kl 18:37 »
Nej, vi har ingen extra belysning i vårt hönshus utan det är riktig gryning och skymning som gäller hos oss.

Hur ser man vilken höna som är högst i rang...? Våra hönor bråkar aldrig eller ger varandra tjuvnyp eller så. Den höna som vi kallar Agnes är den som t ex alltid går ut först i hop med killarna så hon skulle jag kunna tänka mig är den som är högst i rang. Nu är det så att det är inte hon som lägger sina ägg i redet...

Våra hönor lägger också sina ägg vid olika tidpunkter så jag tror inte att det skulle vara pga att det är "kö" till redet som inte alla lägger sina ägg där. Är det normalt att de lägger sina ägg vid olika tider...? Jag trodde faktiskt att de skulle lägga sina ägg någorlunda samtidigt.
www.hedangen.n.nu

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 feb-15 kl 19:08 »
normala äggläggningstider:

Efter vad jag har läst tar det 25 tim för ett ägg att bli till. En riktigt högvärpande höna som lägger ägg varje dag lägger alltså lite senare för varje dag, men när ägget kommer sent på dagen så hoppar hon över nästa dag för att sedan börja om med ett tidigt ägg.

Värper de inte varje dag kan det bli mer komplicerat, men nog har jag märkt på mina hönor att vissa brukar värpa i arla morgonstund medan andras favvotid är lunchdags eller senare.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #8 skrivet: 16 feb-15 kl 20:53 »
Tack Karsan! Det låter ju naturligtvis helt logiskt det du säger, det är bara det att man har så många egna idéer om hur saker och ting borde fungera...

Ang att hönor gärna väljer ett mörkt mysigt ställe för att lägga ägg så är det mörkaste och mysigaste stället i vårt hönshus just redet...men det verkar inte alla hönor ha förstått ännu. Idag såg det t ex ut så här i hörnet under redet...

Ingen som kan tipsa om hur man ser vilken höna som är högst i rang?
www.hedangen.n.nu

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-15 kl 17:54 »
Den som är högst i rang brukar sitta högst på natten.  Sen är det väl bara att observera.  Fixa matning av nåt gott så att bara en i taget kan äta och se vem som kör bort de andra.

Alexn72

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 feb-15 kl 11:38 »
låter du ett ägg ligga kvar i redet så brukar de tids nog fatta

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #11 skrivet: 23 feb-15 kl 19:57 »
Tack för era synpunkter och tips!

Alla våra höns sitter på samma pinne och sover så där ser man ingen skillnad...

Har haft ett redägg i redet innan, men de som lägger ägg i redet knuffade undan detta ägg så jag tog bort det. Kanske dags att lägga tillbaka det igen...

Äter gör de vanligtvis snällt tillsammans, men får kanske prova det där med att bara en kommer intill och se vad som händer....
www.hedangen.n.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare
RickardR, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser