Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt hö. Täcka odlingar?  (läst 9680 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Dåligt hö. Täcka odlingar?
« skrivet: 08 feb-15 kl 10:54 »
Jag har 2 rundbalar med hö som inte går att ge djuren.
Hål på plasten som gjort höet fuktigt.

Kan jag täcka odlingar med detta?
Plantera potatis i/under?

Hur har ni gjort?
Några tankar och erfarenheter?

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Robertnumer

• Södermanland
SV: Dåligt hö. Täcka odlingar?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-15 kl 11:34 »
Sist jag satte mina potäter gjorde jag det direkt i höet. Jag grävde inte ens ur utan la som bäddar direkt på gräset. Fungerade ypperligt.
Robert

Mrlom

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-15 kl 12:32 »
Går alldeles utmärkt att täcka odlingar med gammalt hö. Du slipper både ogräsrensning och vattning!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-15 kl 12:35 »
Blir perfekt det där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-15 kl 13:50 »
Egna försök med hö/hösilage
Odla potatis i - inte så bra, bättre med möglig halm.
Täcka runt plantor jordgubbar, buskar, perenner- utmärkt
Täcka gångar - Toppen om man lägger tidningar under sen bildar höet en matta/filt

Gammalt mögligt hö är en tillgång... kom ihåg att använda andnings skydd så ni inte får ner sporer i lungorna.. viktigt.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 08 feb-15 kl 17:23 »
Egna försök med hö/hösilage
Odla potatis i - inte så bra, bättre med möglig halm.

Varför inte så bra? Var det för tätt? Vilka problem blev det?

Maria C S

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-15 kl 17:57 »
Varför inte så bra? Var det för tätt? Vilka problem blev det?
Nä det blev nog för luftigt. Stråna var runda kanske fungerar bra om det läggs ut nu eller på hösten så det blir riktigt blött.
Upplevde nog med att det inte förmultnar lika fort som halm vilket är bra om man vill slippa ogräs... vet inte varför det är sån skillnad på hö och halm, visuellt ser man ju att halmen är mer ihoptryckt kanske det som gör skillnad... vet du Anders S ?
Jag tyckte det var toppen i gångarna men då går jag ju å trycker ihop det när jag är ute å pular och det bildas en bra filt.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-15 kl 18:02 »
Jag fick gott om potäter när jag satte dom i ensilaget, och jag  hade det inte så hårt packat.
Jag rullade ut det i flera lager så det blev ju luft mellan de olika skikten, men det var ju inte fluffigt.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #8 skrivet: 08 feb-15 kl 20:23 »
Tack snälla ni för era idéer!!
Som i mycket annat, är det bäst att testa själv ;)
Höet är inte mögligt (än) och har så pass mycket att det räcker både till att täcka i gångar, runt plantor och att prova att odla potatis i.
Bonden jag köper hö av, räknade givetvis av dessa och jag kan få fler om jag vill.
Han tyckte det lät spännande när jag ville ha kvar dessa dåliga till odlingarna :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 08 feb-15 kl 22:13 »
Nä det blev nog för luftigt. Stråna var runda kanske fungerar bra om det läggs ut nu eller på hösten så det blir riktigt blött.
Upplevde nog med att det inte förmultnar lika fort som halm vilket är bra om man vill slippa ogräs... vet inte varför det är sån skillnad på hö och halm, visuellt ser man ju att halmen är mer ihoptryckt kanske det som gör skillnad... vet du Anders S ?
Jag tyckte det var toppen i gångarna men då går jag ju å trycker ihop det när jag är ute å pular och det bildas en bra filt.

Hur ihoptryckta stråna är beror på skördemetoden. Jag använder mest hela långa grässtrån som jag skördat själv med slåtterbalk, låtit torka nån-några dagar och sen täcker med. (Samma som Fukuoka. One Straw betyder det hela ohackade strået.)

Halm var det länge sen jag hade tillgång till. När jag haft halm har den haft runda strån med mycket luft i och den har också lagt sig luftigt.

Sen beror det på om det är hela strån eller hackade, hur pass torkade de är och om de legat och geggat till sig i en ensilagebal eller ej. Tätast blir det med ihoptrycka hackade geggiga strån. Det är också då det bryts ned snabbast. Menjag är lite osäker på om ihoptryckning är gynnsamt för nedbrytningen. När man komposterar halmströdd gödsel i hög är det en nackdel om halmstråna pressats ihop av tryckutgödsling. Det blir då sämre med luft i högen.

Så det beror på hur pass täckande täcke man behöver, samt hur mycket näring det behöver leverera.

Mitt täcke blir ganska luftigt men packar ihop sig med tiden. En fördel med att det är luftigt är att det bygger högre, så ogräset har ett tjockare täcke att ta sig igenom. Dessutom bryts det ned långsammare, vilket jag tycker är bra. Jag sätter till kompost i stället när det behövs, men framför allt brukar jag låta mina bäddar ligga täckta två år innan jag odlar i dem. Jag har också odlat potatis i nytt land med täcke, men då fräste jag grovt och ytligt innan jag satte och täckte. Det gick bra men det var mycket ogräs som ville växa igenom. Jag täckte först potatisen med den frästa grässvålen som en liten kupkam och täckte sen med några dm gräs.

Jag förmodar att du vill ha ett täcke som kväver bra, om du sätter potatis direkt i gräsmark. Du kan också behöva ett täcke som bryts ned snabbt, om du inte också gödslar, för innan grässvålen brutits ned så tar den näring.

Stefan555

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 mar-15 kl 09:32 »
Hej
Jag har en gammal lada bredvid huset och där ligger en del hö kvar på loftet. Alltså luftigt. Kan jag lägga detta direkt på mitt tilltänkta grönsaksland? Om jag packar ihop det ordentligt. I somras schaktades gräsmattan runt huset och där jag tänkt odla har det alltså vuxit upp lite blandat, gräs, tistlar etc efter schaktningen. Det finns även hästgödsel i en gammal gödselstack. Tippar på att det är 3-4år sedan som det senast var verksamhet i lagården.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 17 mar-15 kl 09:52 »
Du kan täcka med höet. Det är kontraproduktivt att packa ihop det. Då täcker det sämre mot ogräs. Vill det blåsa iväg så lägg några störar el dyl över det. När det kommer regn på så binder det ihop sig bättre.

Schaktad gräsmatta låter som det varit grävmaskiner där och härjat. Schaktades det rörgrav eller gjordes jobb på hela markytan? Det finns risk för packning, strukturskador och omblandning av jordskikt. Det kan bli svårodlat där i flera år framåt om det har grävts på fel sätt.

Hästgödseln är troligen mycket användbar. Hur och när den lämpligen används beror på vilket upplägg du väljer.

Stefan555

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 mar-15 kl 11:11 »
Ok.

Hela markytan schaktades för att åtgärda skador efter vildsvin. Man skrapade bort det översta lagret, gräset, om jag förstått saken rätt. Bodde inte här då.Efteråt kom mycket tistlar upp och lite annat.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 17 mar-15 kl 11:26 »
Vad gjorde man med grässvålen/schaktmassorna? Vad gjorde man med marken efter skrapningen/schaktningen?

Stefan555

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 mar-15 kl 09:46 »
Det hamnade nog vid sidan om. Efteråt gjordes ingenting utan det fick bara växa fritt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 18 mar-15 kl 10:46 »
Dålig metod. Det hade varit bättre att bara jämna till, helst med handredskap, utan att föra bort jord. I varje fall inte lämna det så där. I så fall lägga på ny matjord och så gräs.

Men jag tror du kan odla där även om det tar lite längre tid att komma igång om en del matjord är borta och jorden kanske är misshandlad av grävmaskin.

Om den bortskrapade grästorven ligger i hög på tomten så kan den vara användbar att berika jorden med. Bäst om den får brytas ned först. I bästa fall är det så man har tänkt och arrangerat en hög med grästorv och matjord på lämpligt vis (så den inte blir alldeles övervuxen).

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 18 mar-15 kl 12:05 »
Jag har provat att halm-täckodla men fick problem med sork under täcket......varenda potatis var gnagskadad.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 18 mar-15 kl 12:14 »
Jo det är ett problem som finns ibland. Jag tror det underlättar att odla i långsträckta bäddar med gräsbevuxna remsor mellan. Då blir det en mer mångsidig odlingsmiljö. Och sorken föredrar troligen att äta rötterna av gräs och örter, som finns i gräsremsorna. Dessutom blir det lättare att se om det finns sork i odlingen så motåtgärder kan vidtas. Och det blir lättare för rovdjur att komma åt sorken.

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 18 mar-15 kl 17:57 »
Tror det är skillnad på om det är åkersork eller vattensork. Vi har vattensorkar och gräspartier mellan odlingarna hjälpte inte. Vattensorken dras till mask o andra insekter vilka frodas under halmtäcket och då ligger potatisen pyrt till.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 18 mar-15 kl 18:23 »
Jag har också vattensork. Mina problem med dem försvann i ungefär samma veva som jag började odla på det här sättet. Sepp Holzer skriver samma sak. Men det är tydligen ingen säker metod då.

"Dess föda består främst av rötter och andra växtdelar och den föredrar nya rötter. Den tar också insekter och små blötdjur. Den är speciellt förtjust i märgen på rörvass. För att överleva vinterhalvåret skapar den större matförråd. Vanligen samlar den bitar av rötter som lagras speciella kammare i boet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattensork#F.C3.B6da

De är bra på att luckra jorden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser