Nä det blev nog för luftigt. Stråna var runda kanske fungerar bra om det läggs ut nu eller på hösten så det blir riktigt blött.
Upplevde nog med att det inte förmultnar lika fort som halm vilket är bra om man vill slippa ogräs... vet inte varför det är sån skillnad på hö och halm, visuellt ser man ju att halmen är mer ihoptryckt kanske det som gör skillnad... vet du Anders S ?
Jag tyckte det var toppen i gångarna men då går jag ju å trycker ihop det när jag är ute å pular och det bildas en bra filt.
Hur ihoptryckta stråna är beror på skördemetoden. Jag använder mest hela långa grässtrån som jag skördat själv med slåtterbalk, låtit torka nån-några dagar och sen täcker med. (Samma som Fukuoka. One Straw betyder det hela ohackade strået.)
Halm var det länge sen jag hade tillgång till. När jag haft halm har den haft runda strån med mycket luft i och den har också lagt sig luftigt.
Sen beror det på om det är hela strån eller hackade, hur pass torkade de är och om de legat och geggat till sig i en ensilagebal eller ej. Tätast blir det med ihoptrycka hackade geggiga strån. Det är också då det bryts ned snabbast. Menjag är lite osäker på om ihoptryckning är gynnsamt för nedbrytningen. När man komposterar halmströdd gödsel i hög är det en nackdel om halmstråna pressats ihop av tryckutgödsling. Det blir då sämre med luft i högen.
Så det beror på hur pass täckande täcke man behöver, samt hur mycket näring det behöver leverera.
Mitt täcke blir ganska luftigt men packar ihop sig med tiden. En fördel med att det är luftigt är att det bygger högre, så ogräset har ett tjockare täcke att ta sig igenom. Dessutom bryts det ned långsammare, vilket jag tycker är bra. Jag sätter till kompost i stället när det behövs, men framför allt brukar jag låta mina bäddar ligga täckta två år innan jag odlar i dem. Jag har också odlat potatis i nytt land med täcke, men då fräste jag grovt och ytligt innan jag satte och täckte. Det gick bra men det var mycket ogräs som ville växa igenom. Jag täckte först potatisen med den frästa grässvålen som en liten kupkam och täckte sen med några dm gräs.
Jag förmodar att du vill ha ett täcke som kväver bra, om du sätter potatis direkt i gräsmark. Du kan också behöva ett täcke som bryts ned snabbt, om du inte också gödslar, för innan grässvålen brutits ned så tar den näring.