Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är vetet nödvändigt/bra  (läst 3048 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Är vetet nödvändigt/bra
« skrivet: 04 feb-15 kl 14:17 »
Vi ger våra höns fri tillgång på vete, havre och krossad korn. Det serveras i skilda automater. Dessutom får de lite värpfoder. Korn och havre kan jag köpa billigt (nåja!) från en bonde i närheten. Vetet, däremot, köper jag i säckar från Granngården eller en lokal kvarn till betydligt högre kostnad. Vetet kostar mer än dubbelt så mycket som övrig spannmål.

Har börjat fundera på om vetet är värt den höga kostnaden. Ger vetet några fördelar, näringsmässigt, eller skulle de må lika gott på bara krossad korn och havre (tillsammans med värpfoder). Någon som vet?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #1 skrivet: 04 feb-15 kl 14:37 »
Det räcker gott med råg och havre.
Du kanske kommer att märka att avföringen blir fastare - av nån anledning böir avföringen vattnignare av vete.

Fast hos mig föredrar alla helst vete! På andra plats kommer havre och sist råg  =O/
Även jag ger all mat i olika behållare. Råget räcker hur länge som helst. Bara i krossad form är råget poppis =O)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #2 skrivet: 04 feb-15 kl 14:45 »
Råg har jag läst är inte alls lämpligt  som foder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #3 skrivet: 04 feb-15 kl 15:20 »
Jag trodde dessutom att man ska ge helt korn till höns? Om man googlar "höns" och "spannmål" så kommer det upp en massa länkar där det står att höns ska ha helt spannmål.
Om du köper spannmål från en bonde som odlar själv, lär han krossa de själv också, och där jag handlar är det i alla fall billigare med helt korn än om han ska stå och krossa det åt mig.

I länken nedan står det hur man kan utfodra höns, och råg är tydligen inte bra. Vete verkar ju inte heller vara särskilt bra.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST99-03/UST99-03C.HTM

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #4 skrivet: 04 feb-15 kl 17:16 »
Vi ger korn inte råg. Om den är krossad eller inte kan variera. Just nu har vi krossad. Bonden krossar själv och använder krossat (till sina får). Av ren bekvämlighet säljer han ibland helst krossad. Och jag tycker nog att den krossade verkar var mer populär hos hönsen.

Det låter som om jag lika gärna kunde skippa vetet. Låter bra. Ger ibland vete till växande (för slakt) ankor för det har jag hört att de växer bra på men det kan jag kanske också skippa.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #5 skrivet: 04 feb-15 kl 17:21 »
Vi ger också helt korn som bas och kompletterar med det som blir över i köket, äggskalen pantar vi in och får nya hela ägg :) men även frukt och grönsaker, pasta, ris mm.

Under barmarkssäsongen ger vi dom bara helt korn på kvällen och fri tillgång regniga dagar

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #6 skrivet: 04 feb-15 kl 18:42 »
OOps - skrev jag råg??!!
Absolut inte mening - utan KORN!!!!
Hjärnsläpp...
Krossad KORN eller krossad KORN/HAVRE-blandning får hönsen tillsammans med de små KYCKLINGARNA. Och då dessa finns här så gott som året om - så finns det både helt och krossat - har glömt hur man skriver på forum verkar det som, sorry!
Nej - de är inte separerade och det vill jag inte ha - så de vuxna äter av både det krossade och  HELA.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #8 skrivet: 04 feb-15 kl 19:07 »
Jag upplever att hönsen värper bättre på vete än korn och havre.
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #9 skrivet: 15 feb-15 kl 10:29 »
Duger gott med Havre-korn, så du behöver inte köpa dyrt granngårdvete.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #10 skrivet: 18 feb-15 kl 22:29 »
Vill man utnyttja den potential som hönan är genetiskt har förutsättningar för till så måste man ge fullvärdigt foder. Det är enklast är att ge vete och värpfoder och detta funkar utmärkt. Nöjer man sig med lite färre ägg, så kan man ge annan spannmål. Dock är det helt meningslöst att ge krossad spannmål. Hönsen har en egen "kross" i muskelmagen, så den saken fixar dom själv. Sedan är det snäckskal, vilket man inte får missa. Det går åt stora mängder kalk till äggskalen och denna kaklen måste hönsen få i sig, annars kan dom inte värpa i längden.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #11 skrivet: 25 jun-15 kl 22:31 »
Hej! Större delen av året struntar mina höns högaktningsfullt i den "köpe-mat" jag serverar. Det har gjort att jag slutat med all sorts pellets och mjöl. Jag serverar "bara" hel vete i inte alltför stor mängd (det mesta äter ändå sparvarna upp). De går helt fritt året runt och hittar tydligen godare käk i mitt trädgårdsland, på komposten...och inne hos grannen  ;D! Snäckskal får de så klart och hushållsavfall, men annars klarar de att "jaga" sin mat själva. Jag har sett en och annan mus få sätta livet till, liksom fjärilar, grodor och annat smått och gott  ;)!

Molly

Gilbert

  • Gäst
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #12 skrivet: 08 jul-15 kl 12:00 »
Vi har gott om vete och blandar i 30% bland pellets, har inga problem med hönsen.

De små 4-5 veckors tycker om vete och gammalt ris från thai hämtmat ...

De fick en mjuk melon som de bråkade om till fjädrarna rök så att jag fick ta bort den.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #13 skrivet: 08 jul-15 kl 19:36 »
Det är med höns som med människor kanske- de föredrar olika saker! Jag har ett gäng nu som äter rå strimlad vitkål! Jag har aldrig haft höns som gillat det tidigare.

Molly

Gilbert

  • Gäst
SV: Är vetet nödvändigt/bra
« Svar #14 skrivet: 08 jul-15 kl 19:38 »
Våra ratar potatisskalar men äter spetskål.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 6 användare (2 dolda)
alfhild, beekeepern, Gunnel Jansson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser