Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kortfattad sammanställning om kostnader vid fårinnehav.  (läst 10312 gånger)

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Kortfattad sammanställning om kostnader vid fårinnehav.
« Svar #60 skrivet: 10 feb-15 kl 23:28 »
Ok.. så de enda frågorna du vill ha svar på är alltså förbrukningsvaror, alltså hur mycket  (1) hö det går åt hos mig,  (2) halm,  (3) mineralfoder och  (4) kraftfoder?? Några andra förbrukningsvaror ser jag inte i första inlägget.
Svaret på dessa frågor hos mig är: 1) 3kg/djur/dag 2) Inget, de ströar med hö . 3) 20gram per/djur/dag 4) 15kg hel korn/per tacka innan lammning, sen några kg efter också.

Tackar.
Ja är det inget mer som går åt till dina får så är jag nöjd med den informationen.

Jag vet inte om jag missuppfattade, men menar du att du ger sädeskorn hela som som kommer ut ifrån tröskan? Går det att hoppa över krossningen så är det ju bra att slippa ett moment :)
Hur mycket korn får dom per dag? Hur länge innan och efter lammning?

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Kortfattad sammanställning om kostnader vid fårinnehav.
« Svar #61 skrivet: 10 feb-15 kl 23:29 »

Tackar, det var ett informativt svar tycker jag.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kortfattad sammanställning om kostnader vid fårinnehav.
« Svar #62 skrivet: 11 feb-15 kl 16:19 »
Jag vet inte om jag missuppfattade, men menar du att du ger sädeskorn hela som som kommer ut ifrån tröskan? Går det att hoppa över krossningen så är det ju bra att slippa ett moment :)
Hur mycket korn får dom per dag? Hur länge innan och efter lammning?


Ja, jag ger hel korn. Du kan läsa denna tråden där spannmål diskuteras.    http://www.alternativ.nu/index.php?topic=172891.0
Jag börjar ge 1hg 6v innan beräknad lamning och ökar successivt givan till de får ungefär 0,5kg per dag vid lamning och sen får de mer efter lamning beroende på hur många lamm som ska dia. Jag är långt ifrån någon expert på utfodring eftersom mina tackor hade proteinbrist förra året. Man bör göra analys av sitt grovfoder så man vet om det duger och hur mycket man ska tillskottsutfodra i form av spannmål och kanske proteintillskott. (typ foderärtor). Men jag kan ingenting om foderberäkningar.

skogaliten

  • Inlägg: 1295
    • -
SV: Kortfattad sammanställning om kostnader vid fårinnehav.
« Svar #63 skrivet: 12 feb-15 kl 00:30 »
Krossat spannmål är direkt olämpligt till får. Det krossade spannmålet sänker PH i vommen alldeles för fort, och skadar mag-tarm funktionen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser