Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad önskar du att du tänkt på/vetat innan du köpte liten gård?  (läst 3013 gånger)

Palindrom

• Värmland
Vi är i husköpartankar här hemma. Är på jakt efter en mindre gård där vi kan ha lite djur, kanske höns,kalkoner kanske nåt mer. Vill kunna odla en del.
Vad bör vi tänka på? Vad önskar du att du tänkt på innan du köpte liten gård? Alla tips mellan himmel och en bit ner i jorden är välkomna!

torparmot

• Västmanland
Kolla med den aktuella kommunen om avloppet är godkänt. Finns vägsamfällighet och kostnader för denna. Vatten, djupborrad brunn och vattenkvalitet. Är huset vedeldad, kolla murstocken. Prata med grannarna, de vet ofta om det finns problem. Lycka till! Torparmor

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Köp så ni har nog med mark på en gång. Hellre lite mindre byggnader för man kan alltid bygga nytt men det är mycket svårare att få köpa mark. Tro inte heller på att det utlovas ett arrende för sånt brukar rinna ut i sanden när det väl kommer till kritan.

Vet många som blivit lurade att köpa avstyckade gårdar med löfte om arrenden och så sitter de där sen och får inte arrendera.

Ha en besiktningsman ut och titta genom byggnaderna innan ni bestämmer er. Alternativt räkna rakt av med att få lägga några hundra tusen på reparationer.

Jag hade nog hellre renoverat ett ställe som ligger bra och som "känns rätt" än  betalat dyrt för ett i tipp topp skick som kanske inte egentligen är det som man har hjärta för. Många nyrenoverade ställen är rent "smäck" dvs nån som köpt och renoverat " så billigt som möjligt" för att sälja med vinst. Renoverar man i egen regi har man koll på vilka material som används och kan kolla upp hantverkare etc själv så att man vet att det är nån med kompetens som gör jobbet.

Se till att ta vattenprover om det inte finns kommunalt vatten så att det är bra vatten i brunnen, kolla också med grannar etc om det brukar sina i brunnen.

Kontakta kommunen och titta på plankartor. Finns där en vindkraftsplan som anger vissa områden som lämpliga respektive olämpliga för vindkraft? Ska där byggas nån ny väg etc etc. DET KAN LIKSOM FINNAS EN  YTTRE ANLEDNING TILL varför ett ställe säljs.

För även om man gillar vindkraft och tycker det är okej med ett eller två eller till och med tre i omgivningarna så är det ju kanske inte lika kul att inom en tid få kanske 20-30 stycken i precis alla riktningar så att det " snurrar" vart man än tittar.  Det är lättare om det kanske redan finns en järnväg eller många vindkraftverk men inga planer på utbyggnad. För då kan man ju på plats avgöra hur pass jobbigt det kommer att bli innan man köper.

Mina föräldrar köpe för ett antal år sedan en villa som precis utanför tomtgränsen hade en järnväg. Men den skulle läggas ner och det fanns inga planer på utbyggnad. ( Och det var enligt kommunen etc). Men bara några år senare skulle den plötsligt byggas ut och elektrifieras och där går numera många tåg, så det stör förstås. ( Även om min föräldrar blivit lite vana). Så man kan iofs aldrig gardera sig till 100%.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Weasel

• Skåne
Jag önskar att vi legat i och renoverat mer på det året vi bodde här innan barnet, och senare två till barn kom.
Att renovera med tre små barn tar 4gg längre tid, plus att man blir galen på kuppen😉

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

poze

• Östergötland
Önskar jag hade:
- jobbat en herrans massa mer innan så jag hade mer kapital, tråkigt att inte ha nått kvar alls när man köpt
- jag skulle börjat att fixa en snickarbod så man kunde torka virke, samla på sig beslag, kök, badrumsgrejer etc. Också kunna hyvla på något vettigt ställe så man kan göra tex egna fönsterfoder utan att stå med rubank på vedbacken.
-mark! Så det räcker och så man kan freda sig mot sådana idioter som hyr in skogsmaskiner..

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

torparmot

• Västmanland
Ha reservkapital och låna inte för mycket. Det finns så många glädjekalkyler som om allt var billigare på landet. Självhushåll, och allt är gratis. Jag vill inte avskräcka, jag blir jätteglad om vi får nya, gärna unga, grannar. Men gör en allvarlig budget och fråga fråga fråga människor som bott på landet några år. Det är ju det du gör förresten. Du är klok och ha inte för bråttom. Lycka till önskar torparmor.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Är det dåliga eller bra "vibbar". Känns det bra på platsen? Verkar det som människor har trivts och mått bra där eller finns tecken på motsatsen?

Rubensgården

• Gäst
Att vi helt plötsligt skulle bli företagare var en total chock när deklarationen kom...

kackelmann

• Skåne
Vad önskar du att du tänkt på innan du köpte liten gård?

Önskar att jag varit ekonomiskt oberoende innan gårdsköp. Inte så att jag kommer att flytta tillbaks till stan men största nackdelen är att behöva pendla långt till jobb. Fina billiga ställen ligger sällan nära jobben så det blir till att åka av. Pendlade ett tag 1 timme 40 minuter i en riktning, det var tufft. Nu nere på 45 minuter som är ungefär så lite som det går att få det till här i trakterna. Okej tidsmässigt men inte så kul att bränna drivmedel varje dag.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

hans

• Dalsland
Köp med så mycket mark som möjligt runt dig.Vatten uppfartsväg på egen mark inte servitut som jag.....Grannar är inte helt oviktigt på landet att utgå från goda förbindelser genom livet kan snart ändra sig Är du en renoveringsmänniska eller vill du ha tid till annat, det blir oftast billigare att köpa färdigrenoverat än att göra det själv (speciellt lite avsides utan sjö på landet)  egentligen räcker det med underhållet på hus och uthus,traktorer,bilar för att en stor del av ekonomin skall placeras.Med facit i hand så hade jag bott i min lilla stuga tills den i princip rasat ihop och då hade jag byggt nytt. 

Palindrom

• Värmland
jag önskar så att vi haft lite mer pengar.. men vi har en sketsumma och har just fått bebis så det blir nog tyvärr att låna en hel del..
tack för bra tips!

Weasel

• Skåne
jag önskar så att vi haft lite mer pengar.. men vi har en sketsumma och har just fått bebis så det blir nog tyvärr att låna en hel del..
tack för bra tips!

Jag vill absolut inte avråda er från att köpa gård med lån. Man kan ju inte gå och vänta halva livet på att man ska få ett fett sparkonto... livet tickar iväg, och man vill ju speciellt att barnen växer upp på landet!
Och som fler har sagt, köp mark till så man inte plötsligt får grannar inpå husknuten.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

hans

• Dalsland
Just precis att låna är inte farligt om ni kan amortera för mig blir det ett omvänt sparande men!!!!! Det är vad ni lånar till som är poängen Byte av tak och fasad tex är vettiga saker som man kan göra planer på för att amortera av men att låna för djurhållning och lite för flådiga bilar gör oftast att man tappar kontrollen och lånebiten far iväg.....eftersom taket och fasaden lika förbaskat skall bytas.......tro mig jag har prövat.Min plan är numera att vara skuldfri till pension ...och färdigrenoverad.Ofta när det gäller renoveringar av olika slag så kan nog dom flesta hålla med om att det kan bli fasen så mycket dyrare än man planerat så ta en sak i taget och gör färdig färdigt!Har ni idag inga möjligheter att få några pengar över så vänta, att det skulle vara billigt att bo på landet med djur och barn är inte alltid fallet .....kanske lusten till ett lantliv får stå tillbaks för vad som är realistiskt ekonomiskt,jag tog över mina föräldrars stuga för 20år sedan jag har det bra idag på alla vis men om jag fick se det slitet och dom pengarna jag plöjt ned här så fick jag nog obotlig hicka som aldrig gick över men....jag är ändå glad att det är som det är, vad jag menar är planer och struktur är visserligen förbannat tråkiga ord men har ni en återhållsam och sund hållning till ekonomi så garanterar jag att livet blir fasen så mycket bättre än om det handlar om längtan och önskningar......Har ni en "dålig"ekonomi så skaffa en bättre och börja därifrån det hade ialla fall jag gjort om jag hade fått gjort om det........   

torparmot

• Västmanland
Hej igen!
Har du bott på landet tidigare och då menar jag inte bara härliga glada somrar? Jag känner mig som en gaggig glädjedödare, men jag har träffat alltför många entusiaster som förverkligat sin dröm om ett fritt och billigt liv på landet med många djur och självhushåll. Prova på under en semestervecka i juni en i november och en i februari om du inte vet hur det är. Jag har gjort den resan och det har varit strävsamma år. Det är härligt att bo på landet men just nu är det lätt att hålla sig för skratt och det gäller att ha framförhållning. Vi har varit insnöade ett par dagar. Just nu bor två unga barnfamiljer i vår by och jag är jätteglad för det och hoppas de ska trivas. Vi hade en bekant som flyttade ut på landet och genast började den unga hustrun titta på hästar. Mannen, som växt upp på landet, sa. I november köper vi hästar. Detta upprepades  följande år och året därpå. Varför säger du så, sa hustrun, varför ska vi köpa hästar i november? Djur ska skötas november-till april också blev svaret. Det är därför jag föreslår alla som drömmer om det härliga livet på landet. Ha en välplanerad budget. Prata med blivande grannar. Skaffa djur  med eftertanke, gärna i november. Lycka till önskar en gammal  löparskor.

torparmot

• Västmanland
Ibland skriver min platta lite som den vill. Den undertecknade med löparskor. Det ska vara Torparmor.

Ett svart får

• Bohuslän
Jag tycker faktiskt lantlivet är som bäst på vintern. I lägenhet frös jag alltid men nu kan jag elda som jag själv vill. Och det finns inga insekter, bärplockare eller inbrottstjuvar som är ute i snön.

Weasel

• Skåne
Jag tycker faktiskt lantlivet är som bäst på vintern. I lägenhet frös jag alltid men nu kan jag elda som jag själv vill. Och det finns inga insekter, bärplockare eller inbrottstjuvar som är ute i snön.

Kanske inte bäst, men ungefär lika bra tycker jag:) inga flugor är ju en stor fördel med vinter i alla fall!!

Med djuren på lösdrift så är det inte speciellt mycket mer jobb än att sköta dem sommartid.

Palindrom

• Värmland
hehe löparskor.

jo vi har bott på landet året runt och vet hur det är på vintern :)
dock har vi hyrt innan och haft plogandet fixat åt oss..

tack för bra tips och pepp!

MagnusL

• Skåne
Skulle nog vilja säga tvärt om än många här. Fundera över om du verkligen behöver så mycket mark. Bra byggnader (inte nya fräscha men bra objekt med pigg stomme som går fixa upp) är mycket viktigare.
Ska du inte börja odla kommersiellt behövs inte flera hektar åker, och 2-3 ha skog ger bra med ved. Odling och höns och får/getter/ngn highland för kött på 1-2 ha ger massor även för en stor familj. Att köpa hö för några få avelsdjur sparar så mycket jobb att det är sjukt och hö är GRYMT mycket billigare än att bygga nya stall och lador etc.
Några exempel.
Nytt avlopp med minigrävare och en del eget jobb - ca 50 tusen
Inköp några lamm varje år - 500 st
Hö 2-3000 per vinter kanske för några avelsdjur (välj sort själv)

Andra sidan...
Ny lada 2-300 tusen
Nytt stall för djur nog att motivera massa HA mark, maskinpark för hö etc. 500-ng miljon

Du bör verkligen fundera på om du vill försöka se en gård som ett företag som ska försörja dig (och då behöver du massa mark) eller som en plats där du kan bo på landet med en alternativ livsstil och må bra och kanske bara jobba deltid (och då kunna minska utgifter med egen odling/lite djur och massa projekt). Då är det viktigare att dom riktigt stora utgifterna inte krävs (som maskinpark och byggnader).

Det skulle jag vilja att någon sa till mig innan jag köpte gården :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

sussanne

• Skåne
Jag önskar att någon hade informerat oss om vikten av att undersöka saker innan ett köp. Vi tog över min mans föräldragård, är 6 generationen.Det är 5 ha bete samt 22 ha skog.De har tidigare haft grisar, kalvar och höns här. Tyvärr så kollade vi inte så noga innan vi tog över vad som behövde göras. Vi hade en tanke med djur och att odla till oss själva. Vi är på olika sätt intresserade av natur och miljö. Dock var stället så dåligt och vi har slitit som galningar för att få en dräglig boendemiljö med rent vatten, värme och el. dessutom rasade delar av gården vid en storm så fått bygga upp ladugård mm. Det är dyrt att köpa verktyg och material dessutom om man får slita hårt och lägga all tid och pengar på att reparera och renovera tär det på familjelivet också. Nu 8 år senare och några miljoner fattigare kan vi påbörja det vi tänkt från början. Nu jobbar vi heltid båda och har bara helger på oss men är i alla fall på väg mot det vi tänkt oss. Så det är viktigt att ha en plan som båda är överens om och ha en rimlig tidsaspekt på vad som ska uppnås. Dessutom viktigt att sköta om sin familj under tiden man sliter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser