Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ventilation i större bågväxthus, infästning plast mm  (läst 2240 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
Fler frågor om bågväxthuset vi håller på att montera upp. Det är ungefär 10x30 meter.

Klarar man sig utan sidoventilation ("roll-up sides")? Vi odlar i västerbotten. Bygget blir förstås mycket enklare om plasten kan gå direkt ner till marken...

Hur fäster vi bäst plasten mot ramen? På amerikanska sidor talas ofta om något som kallas "wiggle wire". Finns det något som säljer något liknande i sverige? Trädgårdsteknik verkar sälja en betydligt dyrare lösning (typ 150kr/meter!). Vi behöver ju 60 meter så det känns minst sagt dyrt. Alternativet är väl att klämma plasten mellan två träribbor. Borde fungera men blir lite mindre elegant och flexibelt...

Jag tror inte vi kan bygga ett helt automatiskt vädringssystem men det vore skönt att ha någon form av automatik som backup. Jag tänker mig topphängda luckor i gavlarna. Finns det något billigt eldrivet system eller ska vi satsa på enklare gasfjädrar. Lindbloms verkar sälja några som är kraftigare än de "vanliga". Vad tror ni?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ventilation i större bågväxthus, infästning plast mm
« Svar #1 skrivet: 01 feb-15 kl 19:07 »
Som son till växthusodlare med bågväxthus (kanske 50x200m) så ventilationen sköts med vädringsluckorna i topp, den styrs av automatik, finns även en fläkt på gaveln som ibland körs. Plasten spikas fast med en speciell sorts spik och träribbor, så har dom gjort sen 70 talet. Jag ska dit på tisdag, om jag kommer ihåg kan jag ta några bilder på konstruktionen.

Plasten är fäst hela vägen ner till betonggrunden det är monterat på. Plasten är dubbelsidig med luftspalt för bättre isolering.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: ventilation i större bågväxthus, infästning plast mm
« Svar #2 skrivet: 01 feb-15 kl 19:47 »
Vi kommer inte kunna ha vädringsluckor i taket. Det blir för dyrt och komplicerat. Intressant med spiken, undrar om det går att få tag på fortfarande.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ventilation i större bågväxthus, infästning plast mm
« Svar #3 skrivet: 01 feb-15 kl 20:28 »
Säkert, plasten byttes för några år sen och då gällde samma visa, Schetelig i Närpes säljer dom om inget svenskt företag har dom, plasten byts vart 10:e år ungefär tror jag, träribborna får bytas oftare. Fast nu är dom snart i pensionsåldern så det blir inga mera byten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser