ankor mot sniglar

Startat av NettanPlettan, 31 Jan-15 kl 10:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

NettanPlettan

Hej!
Jag är en hönsägare som funderar på att ha ankor istället eftersom mördassniglarna kom t byn förra året.
Jag tänkte låta ankorna gå fritt runt ett inhägnat grönsaksland.
Vad tror ni om min plan?
Stormen Egon välte en gran i trädgården som lämnade en liten swimmingpool efter sig, så den biten är klar:-)

Jag vill ha någon av de utrotningshotade lantraserna, äter blekingeanka så stora sniglar som mördarsniglar?
Eftersom jag stallar in fåglarna över vintern pga rovdjur så tror jag dom skulle passa mig bäst isf.
Jag vill ha mindre ankor pga ekonomin och utrymme.

Kom gärna med funderingar.

/Jeanette

Skarstam

Snigelätandet är individuellt snarare än rasbetingat, men de flesta äter gärna sniglar!
Är inte säker på om de äter de största sniglarna men om alla yngre sniglar försvinner är det ju till stor hjälp!

Doris och Börje

Alla anksorter jag har haft, har ätit sniglar!
Dock är jag förskonad från mördarsniglarna.
Ankorna blir alldeles till sig om de lyckas få tag i en jättestor svart skogssnigel blir de fest!
Trädgården är i princip ren på sniglar!

En lagom storlek är löpanka om man inte vill ha så stora, annars är Svensk gul och Svensk blå fina raser och inte så jättestora.
Pekingankan är finast tycker jag, men också rätt stor.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

NettanPlettan

Ok!
Eftersom jag är ensam människa i mitt hushåll så funderar jag på om ankorna kan stå för äggproduktionen.
Hur är det på den fronten?
Vad jag förstått så lägger ankorna inte alls ägg på vintern.
Hm, gul och blå anka är väldigt fina. Är dom lite större än blekingeankan så hoppas jag att dom kan ta större sniglar.
Jag ska se mig runt lite vad som finnsi närheten. Jag bor utanför Jönköping.
Hur gammal är en anka när hon börjar lägga ägg?
Är det bäst att köpa ällingar eller vuxna djur?
Höns kan ju vara hemskt elaka. Är det bäst att köpa flera ungdjur och låta dom växa upp tillsammans?

Tack för svar!

Doris och Börje

Ankor kan vara minst lika elaka som höns!
Här försökte löpanksdraken dränka sin bror.
Inte snällt.
De minsta ankor jag själv haft, är just löpankor och de tar gärna en rikigt stor svart snigel.

Mina har lagt ägg året efter de föddes.
De lägger ägg på vår/sommar så det blir nog svårt att klara hela sitt årsbehov på enbart ankor.

Ungdjur eller vuxna är helt upp till dig själv, hur snart du vill ha ägg. Och lättast att bygga hägn, damm osv.
Jag tycker att om man inte har någon erfarenhet av just det djuret, är det lättast att börja med vuxna.
Då har du ju möjlighet att välja kön, färg osv. Köper du ungdjur kan det bli lite si och så med den saken.

Gul och blå anka är ju gamla svenska lantraser och väljer du dem är du ju med att bevara dessa!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kanin-Eva

En tanke jag har haft när det gäller att skydda odlingar från snigelangrepp med hjälp av ankor är att man, tyvärr, är tvungen hägna in sina odlingar (nu talar jag om köksträdgård) för att ankorna inte helt ska massakrera dem. Får grödorna vara ifred för ankorna gäller det också sniglarna. Jag brukar släppa in mina ankor i köksträdgården när allt är skördat för att de, i bästa fall, ska äta upp sniglar och ägg så att trycket inte ska bli så hårt till nästa odlingssäsong.

Vi har ännu så länge inga mördarsniglar här med det är, förstås, en tidsfråga. Jag hoppas att mina ankor ska hålla efter dem så att de ska få lite svårare att etablera sig här.

Jag har pekingankor men alla sorter äter sniglar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

NettanPlettan

Ok, tack hörni.
Det tanken är här med. Mördarsniglarna sågs i byn för första gången förra året. Så om jag har ankor från start kanske det finns en gnutta chans att kunna ha lite grödor. Hehe. Ja grönsakerna är redan inhägnade. Du har en poäng xD
Jag har iaf bestämt mig för att byta ut mina höns till lantrashöns (öländsk dvärg) istället eftersom jag känner mig säkrare på höns än ankor.
Det får kvacka nästa år istället som det ser ut nu!

Själv är bäste dräng

Ta en titt på lösningen med eltråd som Toll har gjort runt sina odlingar.

Här finns inga sniglar, men så har vi ett gäng myskankor som går fritt ;D Får se om krokusarna i gräsmattan ryker, i så fall får de nog buren ett par veckor. Vi odlar inte så mycket, så höns och ankor brukar inte ställa till med så mycket, men ungarnas jordgubbar var det konkurens om förra året.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

921 Gäster, 1 användare
Nataks