Hej!
Man kommer till en punkt när informationen man kan läsa sig till börjar sina. Jag vet att man till slut måste "dyka in" i det, men än så länge vill jag ha lite råd och tankar av er. Jag vill ta så genomtänkta beslut jag kan, för att mina hönor ska få så bra förutsättningar som möjligt.

Vi har ju tänkt att skaffa höns till maj/juni, en flock med olika raser, och förstår nu att det kanske inte är helt enkelt att köpa värpklara/snart värpklara hönor under våren. Svårare verkar det dessutom bli när man som vi vill ha ca 5 hönor, ingen tupp och bara 1-2 av varje tänkt sort.
Hönshuset är inte påbörjat och kommer inte kunna påbörjas innan vintern släppt taget om oss, så det kommer inte stå klart förrän om några månader.
Funderar på om det är möjligt att köpa lite äldre, könsvisande kycklingar och skapa sin egen flock från grunden. Problemen är då att jag inte har någon praktisk erfarenhet och inget hönshus än. Kanske kan ni dela med er av era tankar och erfarenheter?
1. Får de små kycklingarna bra möjligheter att få alla kunskaper de behöver som vuxna, utan vuxna hönor i sin flock?
2. Funkar det bra att sätta ihop flera kycklingar från olika platser? Är medveten om smitta men det verkar inte finnas så många alternativ.
3. Hur stort utrymme behöver de ha för att må bra? Vet att de inte behöver stora utrymmen först men de kanske behöver bo där i 3-4 månader innan de får flytta till hönshuset. Tänker mig en liten hage i vår lillstuga och mkt begränsad utevistelse (men det är ju samtidigt kallt ett tag till).
4. Hur mycket tillsyn och skötsel kräver de små?5. Något annat jag måste tänka på om jag väljer att gå den vägen?
6. Fördelar/nackdelar med detta alternativ?Tack på förhand för att ni orkar svara på mina frågor!