Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare - börja med kycklingar? Hjälp!  (läst 1511 gånger)

Piien

• Södermanland
Nybörjare - börja med kycklingar? Hjälp!
« skrivet: 26 jan-15 kl 16:17 »
Hej!

Man kommer till en punkt när informationen man kan läsa sig till börjar sina. Jag vet att man till slut måste "dyka in" i det, men än så länge vill jag ha lite råd och tankar av er. Jag vill ta så genomtänkta beslut jag kan, för att mina hönor ska få så bra förutsättningar som möjligt.  :-[

Vi har ju tänkt att skaffa höns till maj/juni, en flock med olika raser, och förstår nu att det kanske inte är helt enkelt att köpa värpklara/snart värpklara hönor under våren. Svårare verkar det dessutom bli när man som vi vill ha ca 5 hönor, ingen tupp och bara 1-2 av varje tänkt sort.

Hönshuset är inte påbörjat och kommer inte kunna påbörjas innan vintern släppt taget om oss, så det kommer inte stå klart förrän om några månader.

Funderar på om det är möjligt att köpa lite äldre, könsvisande kycklingar och skapa sin egen flock från grunden. Problemen är då att jag inte har någon praktisk erfarenhet och inget hönshus än. Kanske kan ni dela med er av era tankar och erfarenheter?

1. Får de små kycklingarna bra möjligheter att få alla kunskaper de behöver som vuxna, utan vuxna hönor i sin flock?

2. Funkar det bra att sätta ihop flera kycklingar från olika platser? Är medveten om smitta men det verkar inte finnas så många alternativ.

3. Hur stort utrymme behöver de ha för att må bra? Vet att de inte behöver stora utrymmen först men de kanske behöver bo där i 3-4 månader innan de får flytta till hönshuset. Tänker mig en liten hage i vår lillstuga och mkt begränsad utevistelse (men det är ju samtidigt kallt ett tag till).

4. Hur mycket tillsyn och skötsel kräver de små?

5. Något annat jag måste tänka på om jag väljer att gå den vägen?

6. Fördelar/nackdelar med detta alternativ?

Tack på förhand för att ni orkar svara på mina frågor!

Johanneke

• Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Nybörjare - börja med kycklingar? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 27 jan-15 kl 12:34 »
Hej Piien!
Att köpa lite äldre kycklingar som är könsbestämda är jättebra, då är de mellan 1 och 3 månader beroende på ras och de har fått fjädrar. Det jag tror du får fundera över är deras boende. Halv stora kycklingar stinker och dammar och efter 3-4 månader är de stora nästan värpklara hönor. Så i ditt ställe skulle jag vänta med hönorna tills hönshuset är färdigt.
Jag ska svara på dina frågor också.
1. Jag har inte märkt någon skillnad, möjligen att kycklingar utan höna blir tamare.
2.Det funkar om de är jämngamla.
3.Utrymmet beror mycket på ras. Tänk på sittpinnar, mat och vatten och eventuell värmelampa.
4. I den åldern kollar jag till mina 2-3 gånger om dagen.

Det finns säkert fler som har goda råd att komma med, men det här var det som jag kom på just nu.
Ha dä`bra
Johanneke

Piien

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 14:18 »
Hej Piien!
Att köpa lite äldre kycklingar som är könsbestämda är jättebra, då är de mellan 1 och 3 månader beroende på ras och de har fått fjädrar. Det jag tror du får fundera över är deras boende. Halv stora kycklingar stinker och dammar och efter 3-4 månader är de stora nästan värpklara hönor. Så i ditt ställe skulle jag vänta med hönorna tills hönshuset är färdigt.
Jag ska svara på dina frågor också.
1. Jag har inte märkt någon skillnad, möjligen att kycklingar utan höna blir tamare.
2.Det funkar om de är jämngamla.
3.Utrymmet beror mycket på ras. Tänk på sittpinnar, mat och vatten och eventuell värmelampa.
4. I den åldern kollar jag till mina 2-3 gånger om dagen.

Det finns säkert fler som har goda råd att komma med, men det här var det som jag kom på just nu.
Ha dä`bra
Johanneke

Tack snälla! Det känns så mycket tryggare att få höra åsikter från er med mer erfarenhet! Hur är det att köpa ett par värpklara hönor och sen ett par könsbestämda hönskycklingar? Kan det gå bra? Man kan ju dela av så att de ser och hör varann, men inte "kommer åt" varann tänker jag.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 15:18 »
Jag tycker att du ska börja kolla runt lite vad som finns. Kanske  du kommer i kontakt med en bra uppfödare som har en ras som du gillar, och som kan hjälpa dig på traven. Kanske du kan tinga på något som hen kan avstå senare i vår. Prata med klubbarna i närheten.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 15:32 »
De flesta  uppfödare börjar kläcka nu, och då är de gott och väl värpklara till maj/juni.
och det är absolut inte omöjligt att köpa hönor på våren.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser