Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammalt hönshus  (läst 1277 gånger)

charlotte_13

• Skåne
    • Skingeröd Gård
Gammalt hönshus
« skrivet: 26 jan-15 kl 10:00 »
Hej!
Nybliven gårdsägare så lär dyka upp en del på forumen här framöver :).
Till gården hör ett gammalt hönshus, ett par år sedan där bodde höns. Spån etc ligger kvar sedan sist det bodde höns där. Behöver vi städa ur allt detta innan vi skaffar höns såsmåningom? Tänker ur smittohänseende..
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

Johannele

• Finland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #1 skrivet: 28 jan-15 kl 20:53 »
Nu har jag inga absoluta fakta att komma med här, men jag svarar i alla fall :) Jag skulle nog städa ur det gamla hönshuset så grundligt det går innan jag tog in nya höns. Hönshuset kommer ju ändå att behöva tömmas helt och hållet och storstädas en eller ett par gånger om året sen då du väl har hönsen - så varför inte göra det redan innan du skaffar dem? Hygien och renlighet är bra överlag då man har med djur att göra :)

Jag ska själv skaffa höns till våren och har koll på hur de ska skötas redan från förr (har haft höns tidigare också, men under lite andra förhållanden än nu), men sen får jag fundera lite mer på hönshusbyggen och rastgårdar och annat sånt som jag inte har behövt sätta mig in i tidigare.

LasseDalom

• -
SV: Gammalt hönshus
« Svar #2 skrivet: 15 feb-15 kl 10:26 »
Tror inte du behöver städa på grund av någon smittorisk. Har det inte varit djur där på några år så finns heller inget otyg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser