Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sota storpipa  (läst 5176 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
Sota storpipa
« skrivet: 23 jan-15 kl 18:09 »
Någon här som sotar rejäla skorstenspipor själv? Vad har ni för attiraljer?
Eller om sotaren gör det åt er, vad använder denne då?

Eller tips bara.

Bakgrund:

Har en rejäl pipa som börjar i källaren med härd och storspjäll och som sedan går vidare upp genom 1,5-planshuset och slutar en dryg meter över nock.
Över nock är den ca 50x50 cm och vidgar sig sedan på vägen ner. Det är inga problem att, med en 3-meters teleskopstege klättra från källarhärden och upp till vindsvåningens bjälklag. Sedan räcker inte stegen längre.

Sotaren som var här och besiktade pratade om att specialtillverka någon roterande maskinviska, om de ska sota. Det låter dyrt att leja bort..

Jag gjorde vid skorstenen 2010 och den har varit i bruk sedan dess. Sotaren var här och kontrollerade allt i våras, så jag antar att de snart vill komma och sota, om jag inte gör det själv.
Jag sa nämligen att det skulle göras en gång per år, så att kakelugnen blir sotad så ofta.
Övriga eldstäder gör jag redan själv ändå, så med grejer till storpipan, så hade det varit värt att skaffa en viska till kakelugnen också. Kan för övrigt användas i bakugnens rökgångar också, vid behov.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sota storpipa
« Svar #1 skrivet: 24 jan-15 kl 04:37 »
Man hissar ju ned sotarpojken i pipan och låter honom borsta väggarna ordenligt

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sota storpipa
« Svar #2 skrivet: 24 jan-15 kl 09:53 »
Varför vill man ha så stor skorsten, borde man inte kunna få en massa underliga fenomen.

I övrigt så är det väl bara att bygga något som skrapar på väggarna som en viska gör eller något som roterar?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sota storpipa
« Svar #3 skrivet: 24 jan-15 kl 11:34 »
Man hissar ju ned sotarpojken i pipan och låter honom borsta väggarna ordenligt

Hehe, jo i princip kan jag vara sotarpojke själv, om jag sätter borsten på en stång för den övre biten.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sota storpipa
« Svar #4 skrivet: 24 jan-15 kl 11:42 »
Varför vill man ha så stor skorsten, borde man inte kunna få en massa underliga fenomen.

I övrigt så är det väl bara att bygga något som skrapar på väggarna som en viska gör eller något som roterar?

Inga underliga fenomen än så länge.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sota storpipa
« Svar #5 skrivet: 24 jan-15 kl 12:08 »
Varför vill man ha så stor skorsten, borde man inte kunna få en massa underliga fenomen.

I övrigt så är det väl bara att bygga något som skrapar på väggarna som en viska gör eller något som roterar?

Jag har sett flera sådana koniska skorstenar i lokaler som använts som smedjor en gång i tiden.
Kan tänka mig att man oxå byggde på det viset för att det vart betydligt lättare att få en stabil skorsten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Sota storpipa
« Svar #6 skrivet: 25 jan-15 kl 12:08 »
Den största anledningen till storpipor var att snåla på tegel.På den tiden var det inte bara att koppla släpvagnen  på sin stadsjeep och åka till Byggmax.Det finns idag fina verktyg man sätter på borrmaskin me nylontrådar som vispar på riktigt bra så de blir riktigt rent.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sota storpipa
« Svar #7 skrivet: 25 jan-15 kl 21:56 »
Den största anledningen till storpipor var att snåla på tegel.På den tiden var det inte bara att koppla släpvagnen  på sin stadsjeep och åka till Byggmax.Det finns idag fina verktyg man sätter på borrmaskin me nylontrådar som vispar på riktigt bra så de blir riktigt rent.

Vet du var man får tag på sådana attiraljer och vad de kostar? Är de snälla mot skorstenen?


Jag har tänkt att storpipor finns för att det behövs för de öppna spisarnas skull. För att få bra drag med så stora eldstadsöppningar, som det är på många gamla.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Sota storpipa
« Svar #8 skrivet: 25 jan-15 kl 23:29 »
Var man får tag i dom vet jag ej.Men det går väl att söka på nätet som nästan allt annat. På många äldre hus så murade man även skorsten med pipor till andra våningen eller till vinden där man drog tarmar ut till eldstäder som låg längre ifrån stocken.Och det funkade ju bra när man eldade i samtliga eldstäder samtidigt.Men som i dag då man ska elda nån brasa då och då så blir det obalans i draget.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Sota storpipa
« Svar #9 skrivet: 25 jan-15 kl 23:29 »
En stor pipa var väl vanligt förr? Kanske t.o.m. 1800-talet. Eller har jag missat nån detalj som gör din skorsten speciell? Att den avsmalnar uppåt är väl mindre vanligt och kanske mindre lämpligt, då det kan bli sämre drag.
Jag har själv två hus (enkelstugor) med ungefär såna pipor, dock utan avsmalning. Sotarn brukar inte använda några speciella grejor. Snöre med lod och viska såvitt jag minns. Viskan fyller inte hela pipan. Det brukar inte heller samlas så värst mycket sot i pipan. utan mer i förgreningar och böjar.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sota storpipa
« Svar #10 skrivet: 26 jan-15 kl 01:01 »
Jo, det var vanligt förr. Kanske inte finns så många kvar i bruk, i kommunen bara, för sotaren hade inte så stora grejer. Han pratade om att de skulle specialtillverka en sådan roterande manick då.

Har inte sett några vanliga viskor heller, som skulle vara lämpliga. Avsmalningen gör det förstås ännu bökigare med det där.

Det är bra drag i pipan, men har det inte eldats på så länge att draget vänt, så gäller det att tända nere i källaren först. Med de små eldstäderna uppe finns ingen möjlighet att få draget att vända.

Anders G.

  • Inlägg: 1041
    • -
SV: Sota storpipa
« Svar #11 skrivet: 26 jan-15 kl 09:37 »
Roterande viska: Ett lagom långt armeringsjärn (motsv) med några stumpar blå engångsrep fastnajade . Sätt i grov borrmaskin.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sota storpipa
« Svar #12 skrivet: 27 jan-15 kl 18:22 »
Roterande viska: Ett lagom långt armeringsjärn (motsv) med några stumpar blå engångsrep fastnajade . Sätt i grov borrmaskin.

Jo, det hade ju gått att slänga ihop hemma. Fast nå behöver man väl ha något smidigt sätt att bygga på stången efterhand?
Blir svårt att få i en 7-metersstång och samtidigt köra borrmaskinen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Sota storpipa
« Svar #13 skrivet: 27 jan-15 kl 21:54 »
Man svetsar på skruvar och sånna där långa muttrar.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sota storpipa
« Svar #14 skrivet: 27 jan-15 kl 21:57 »
Man svetsar på skruvar och sånna där långa muttrar.

Aha.. Så klart! :)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Sota storpipa
« Svar #15 skrivet: 28 jan-15 kl 20:58 »
Nån som testat att köra grästrimmern mot kroppen?? De lär svida rätt bra! Om man köper den grövsta tråden och sätter flera trådar i änden på armeringsjärnet som man kör med borrmaskin så lär det vispa på rätt bra i skorsten.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Sota storpipa
« Svar #16 skrivet: 30 jan-15 kl 02:38 »
Jag är allvarligt rädd att en del av era uppfinningar rengör så effektivt att de kan skada bruksfogarna mellan tegelstenarna. Förr var det ju vanligt att mura med lerbruk upp till någon halvmeter under vattentaket. Det behövs inte mycket för att krassa bort lerbruk ur fogarna.

Det gamla receptet för att sota såna här grova skorstenspipor är:
-Ta yxan med och gå till skogs och fäll en lämplig gran med klen rak stam och yvig topp.
-Kvista granen men lämna en lämplig viska i toppen.
-Surra eller spika fast en slana som förlängning om stammen är för kort
-Ta din nya fina engångs sotarviska och klättra upp på taket och sota.
-Kapa upp sotarviskan till spisved.

Så här har jag hört berättas från flera håll ...men jag har aldrig provat.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Sota storpipa
« Svar #17 skrivet: 30 jan-15 kl 11:14 »
Jag har själv två hus (enkelstugor) med ungefär såna pipor, dock utan avsmalning. Sotarn brukar inte använda några speciella grejor. Snöre med lod och viska såvitt jag minns. Viskan fyller inte hela pipan. Det brukar inte heller samlas så värst mycket sot i pipan. utan mer i förgreningar och böjar.


Jo, det var vanligt förr. Kanske inte finns så många kvar i bruk, i kommunen bara, för sotaren hade inte så stora grejer. Han pratade om att de skulle specialtillverka en sådan roterande manick då.

Har inte sett några vanliga viskor heller, som skulle vara lämpliga. Avsmalningen gör det förstås ännu bökigare med det där.

Om man drar viska med lod upp och ner en sida i taget så kanske det räcker? Dock värre om pipan kröker. Min pipa är rak och lodrätt. Men om pipan kröker finns ju TW:s specialare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14516
    • Östergötland
SV: Sota storpipa
« Svar #18 skrivet: 30 jan-15 kl 11:55 »
Bränn ur den.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Sota storpipa
« Svar #19 skrivet: 30 jan-15 kl 12:58 »
Lite galna idéer följer, de är alltså inte testade.


Eftersom det diskuteras fogar med bruk så tänker jag att en roterande grej med styva strån är rätt dåligt för om man vill peta bort bruk mellan två tegelstenar så tar man lämpligen något styvt och kratsar längs skarvarna. De horisontella skarvarna mellan stenlagren är obrutna och då får roterande strån fritt fram att kratsa.


När man drar upp och ned så måste stråna hoppa över stenar och kommer inte in i skarvarna på samma sätt. Jag antar därför att upp och ned är bättre än snurr.


Problemet är att pipan är för grov... Men om man tar en vanlig viska och fäster den på en ring av tunn PEM-slang eller en ring man kapar ur en plasttunna så kommer ringen att trycka viskan mot väggen. Så drar man upp och ned, sen vrider man ett kvarts varv och drar i nästa hörn av skorstenen, vrider ett kvarts varv....


Försöker skissa en bild här. Det svarta är skorstenen. Det röda är den fjädrande ringen. Det grå är sotviskan. Kanske behöver man linor både uppåt och nedåt så att en medhjälpare kan dra nedåt om tyngden av lodet inte räcker. Bör dock kunna lösas genom lösare fjädring i ringen genom att bocka till den lite.

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare
Niklas Forsberg, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser