Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål hållbart i hönsgården?  (läst 4507 gånger)

Johannele

• Finland
Kirskål hållbart i hönsgården?
« skrivet: 23 jan-15 kl 11:01 »
Fler hönsfrågor! De tänkta 4-5 hönsen som ska få flytta in till våren kan gott få ett eget hörn av tomten, ca 60 m2. Jag minskar gärna på gräsytan som ska klippas. Det är väl stort nog för att gräset ska tåla slitaget? Fast just nu är lite mer än halva området gräsmatta och lite mindre än halva är en skräphög med en del kirskål i. Har nån provat att ha höns bland kirskål? Äter de den? Jag hoppas att kirskålen skulle bli ett bra och mer hållbart komplement till gräsmattan, nämligen. Skulle ju vara fint om man nångång fick nån glädje av eländet...
« Senast ändrad: 23 jan-15 kl 11:14 av Johannele »

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Kirskål hållbart i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-15 kl 11:07 »
De äter kirskål, men i min (stora) inhägnad växer ändå en del och blir stor och blommar, de äter sen gärna på blommorna och fröställningarna. Höga växter ger skydd också, de känner sig tryggare bland buskar än på en gräsmatta. De kommer att älska skräphögen och krafsa i den så det kan hända att inget blir kvar för att de krafsar ihjäl all växtlighet. Skydda i så fall en liten del så det får växa upp först.

kurt

« Svar #2 skrivet: 23 jan-15 kl 11:26 »
Går hönsen permanent på ett område så kommer de snabbt slita ned det till bar jord.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 23 jan-15 kl 12:06 »
Går hönsen permanent på ett område så kommer de snabbt slita ned det till bar jord.
Nej, inte om det är tillräckligt stort.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-15 kl 12:45 »
På  "Övriga odlingsbilder"  finns bild  på  och diskussion  om  hur jag använde mina höns till att bekämpa kirskål i ett buskage.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Johannele

• Finland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-15 kl 16:34 »
På  "Övriga odlingsbilder"  finns bild  på  och diskussion  om  hur jag använde mina höns till att bekämpa kirskål i ett buskage.

Det där ser ju alldeles underbart ut, Sonja på slätten! Jag hoppas på att kunna hålla jorden någorlunda bevuxen (mest med gräs då) i själva hönsgården, och efter att ha sett din bild tänker jag mig att det får bli en permanent hönsgård + en mindre, flyttbar hage som placeras på strategiska kirsområden med jämna mellanrum. Vilken dröm att själv slippa rensa mellan buskarna varje vecka för att trötta ut den!

Johannele

• Finland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-15 kl 16:40 »
Svarthönan, hur mycket yta tror du det behöver vara för att den inte ska bli barjord då? Det finns som sagt en rejäl hög med jord och diverse rens och gammalt trädgårdsavfall som säkert blir mer spännande att sprätta i än i gräsmattan. Och en sandbadsplats ska jag också fixa. Ena sidan av hönsgården är en hög häck som man kan gömma sig i (med nät bakom), och det finns också några gamla rödvinbärsbuskar som man också kan vara under (och äta från?) på området, så det är inte bara öppen gräsmatta. Finns det annat att tänka på som hönsen gillar/trivs med?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 24 jan-15 kl 19:52 »
Jag vet inte hur stor min inhägnad är. Där går 15 höns just nu.

Röda vinbär kommer de att äta, mina älskar det och hoppar och klättar för att plocka bären. Jag har även planterat svarta vinbär och fläder till dem.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 26 feb-15 kl 09:13 »
Vilken himla fin hönsgård, Svarthönan! Nu blev jag verkligen inspirerad  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser