Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiber för oss som bor i skogen?  (läst 2908 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Fiber för oss som bor i skogen?
« skrivet: 21 jan-15 kl 07:32 »
Det låter helt galet, men vi har blivit erbjudna fiber, trots att vi bor rakt ut i obygden. Vilket ju är jättekul, men jag tänkte kolla om det är någon här som har erfarenheter av det?

Någon som bor lååångt ut i glesbygd, utan nära grannar, som fått fiber?

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Fiber för oss som bor i skogen?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-15 kl 08:06 »
Fått fiber vet jag ingen i glesbygd som har.
Men ideella fiberföreningar finns lite varstans.

Vi har hittills betalat 18 000 kr för att kunna använda fibernät senare i vår.
Troligtvis håller föreningens budget och vi ska högst betala 5000 kr till.
De andra små byarna  runt om i kommunen, har ungefär kommit lika långt till ungefär samma
pris.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 jan-15 kl 09:06 »
Det är inte gratis men har man fått ett erbjudande som ligger i en för den egna ekonomin väl så är det klokt att hoppa på om man vill ha.
Vi fick betala 17000:- in alles vilket får anses som rimligt.
Skulle vi inte ha hoppat på i det läget utan ansluta oss senare så skulle kostnaden lätt springa uppåt
100 000 eller mer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jakobn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 jan-15 kl 09:43 »
Det viktigaste med fiberanslutning som verkar missa är att man slipper problemen med telenätet som kommer bli värre för varje år som går. Nätägarna vill inte fixa problemen och om de skulle få för sig att reparera är det halvdana lösningar som bäddar för framtida problem. Drabbar inte precis de som bor i tätort, men för oss som bor på landet är det värre och kommer bli mycket sämre efterhand. Tar min inte chansen och ansluter fiber när tillfälle ges tror jag inte alls det är omöjligt att man under några års tid blir utan uppkoppling. För att telenätet kommer avverkas råder det väl inget tvivel om.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jan-15 kl 09:54 »
Samma här fast jag hoppade inte på tåget utan kör mobilt. 18 000 hamnade det på för de grannar jag pratat med och 150 000 skulle det visst kosta för en stackare som verkligen vill ha fibern men flyttade in ett halvår för sent.

Mobilnätet kommer inte att avvecklas, men det kan vara trångt i etern på helgerna när alla är hemma med sina smarta telefoner och surfplattor. Koppartrådarna plockar de ned snart.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #5 skrivet: 21 jan-15 kl 10:14 »
20 000 kr kostar det, vilket jag tycker är väldigt rimligt om det stämmer, med tanke på hur glest det är mellan husen här.

Vad jag är orolig för är att vi ligger längst bort och på slutet av den blivande ledningen, och att det plötsligt kommer att bli mycket dyrare än 20.000.....

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 21 jan-15 kl 11:01 »
20 000 kr kostar det, vilket jag tycker är väldigt rimligt om det stämmer, med tanke på hur glest det är mellan husen här.

Vad jag är orolig för är att vi ligger längst bort och på slutet av den blivande ledningen, och att det plötsligt kommer att bli mycket dyrare än 20.000.....

Är det en förening så betalar man ett fast pris oavsett hur lång kabeln blir.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-15 kl 11:10 »
Här lade de upp en stam och sedan fick man bekosta hela eller del av grävningen från närmaste kopplingsbrunn. De här fiberföreningarna får ju ett skapligt bidrag av kommunen, och då är det vissa regler som de måste följa, så som sista fastighet i ett glest nät får du nog räkna med 10-20 000 extra beroende på hur gruppen ser på fördelningen av kostnaderna. Men kopplar du på dig senare så blir det kanske de 150 000 min granne ställs inför. Eller jag som har fibern förbi min tomt, men då de grävt på enda stället som fungerar, och inte förberedde för ånger/ägarbyte genom att lägga i en tomslang, så får jag eller näste fastighetsägare en kostsam dragning till närmaste kopplingsbrunn.

Hela Sverige skall ha fiber, men kostnaderna faller olika.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 21 jan-15 kl 13:25 »
De här fiberföreningarna får ju ett skapligt bidrag av kommunen, och då är det vissa regler som de måste följa, så som sista fastighet i ett glest nät får du nog räkna med 10-20 000 extra beroende på hur gruppen ser på fördelningen av kostnaderna.

Det kan nog vara så att kommunen ställer krav på fast kostnad lika för alla för bidraget också. Så det kan nog se olika ut. TS får nog luska mer för att kolla om det är fastpris eller kan komma surt efter.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Skogsvilde

• -
SV: Fiber för oss som bor i skogen?At
« Svar #9 skrivet: 21 jan-15 kl 13:36 »
Det kan nog vara så att kommunen ställer krav på fast kostnad lika för alla för bidraget också. Så det kan nog se olika ut. TS får nog luska mer för att kolla om det är fastpris eller kan komma surt efter.

Precis min åsikt oxå. 
Vi fick faktiskt en prissänkning då vårt nät visade sig vara lättare att lägga än planerat.
Tror budgeten låg på 25 000:- per hushåll och hamnade som sagt på 17
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jan-15 kl 14:15 »
Jo, det är inte lika överallt så det är bäst att kolla det aktuella fallet. Bland annat om det är till tomtgräns eller till närmaste kopplingsbrunn den fasta, gemensamma kostnaden räknas.

Sedan är det bra att hålla koll på dragningen så den inte kommer i konflikt med vägen eller annat. De gräver oftast i vägkanten, och har något minimidjup (55cm tror jag det var här) som de skall ned på, men berggrunden satte käppar i hjulet för dem på flera ställen. Så om fem år när allt är glömt så råkar jag väl riva av tråden med grållen när jag kör ut i betet...

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 21 jan-15 kl 14:32 »
Hos oss så fick vi grävt fram till tomtgränsen, vi grävde resten för hand vilket inte var något problem i år snälla jord. Det blev en vallgrav på 15 meter och ett par stora stenar som behövde plockas bort.
Men inte nödvändigtvis.

Jimfix221

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-15 kl 15:25 »
Är fastigheten sedan permanent förbunden att betala en löpande abonemangskostnad om man ansluter sig till ett sådant marknät?

Kan man under några omständigheter bli tvingad att ansluta sin fastighet? (som med kommunalt V/A)

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jan-15 kl 16:27 »
Hos oss så fick vi grävt fram till tomtgränsen, vi grävde resten för hand vilket inte var något problem i år snälla jord. Det blev en vallgrav på 15 meter och ett par stora stenar som behövde plockas bort.

Vi fick gräva själva från markgränsen. Vi grävde 20 meter. Någon fick gräva 400 m.

Ca 20000 kostade vårt också. De sa 30000 men kostnaderna skönk efter olika bidrag.

Här säger de att de kommer inte laga telefonledningen om den går sönder. Då kommer de bara och plockar ner den i stället och ersätter med trådlöst.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 21 jan-15 kl 17:50 »
Grävde de verkligen ner fibern? Hos mig plöjde de ner den. Går snabbt så det behöver inte bli så dyrt.

andtol

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jan-15 kl 18:12 »
Grävde de verkligen ner fibern? Hos mig plöjde de ner den. Går snabbt så det behöver inte bli så dyrt.

Ja, precis. Plöjde ner den.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jan-15 kl 18:40 »
Är fastigheten sedan permanent förbunden att betala en löpande abonemangskostnad om man ansluter sig till ett sådant marknät?

Kan man under några omständigheter bli tvingad att ansluta sin fastighet? (som med kommunalt V/A)

Här ska det inte kosta något förrän man börjar använda det. Jo, någon avgift till föreningen blir det nog.
Alltså det kostar ju att dra in möget, men sedan behöver man inte köpa några tjänster, om man inte vill.

Nej, man kan inte bli tvingad.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 24 jan-15 kl 08:28 »
Plöjning eller grävning beror på jordmån. Här omkring var det mycket sten, så det grävdes det mesta. Men jobbet samordnades med Vattenfalls nedgrävning av elnätet, så det sparades en hel del pengar.

Runt 15-17 kkr skall det kosta
 för oss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser