Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grodda linfrön?  (läst 5617 gånger)

Radiot

• Östergötland
Grodda linfrön?
« skrivet: 20 jan-15 kl 16:52 »
Hej! Är det någon som har groddat linser linfrön? Vad ska man isådanafall ha för linser linfrön, och var får man tag på dem? Jag har provat med ekologiska hela linser linfrön från Garant som jag köpt på Hemköp, med de börjar inte grodda, så jag antar att de har blivit upphettade. Har sökt på råa linser linfrön men inte hittat några, inte heller verkar de ha linser linfrön på ravarubutiken.se.
« Senast ändrad: 20 jan-15 kl 19:28 av Radiot »

christelle

• Blekinge
SV: Grodda linser?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-15 kl 17:19 »
Hej! Är det någon som har groddat linser? Vad ska man isådanafall ha för linser, och var får man tag på dem? Jag har provat med ekologiska hela linser från Garant som jag köpt på Hemköp, med de börjar inte grodda, så jag antar att de har blivit upphettade. Har sökt på råa linser men inte hittat några, inte heller verkar de ha linser på ravarubutiken.se.
Gröna linser går bra att grodda, köpt mina på Coop.
« Senast ändrad: 20 jan-15 kl 17:34 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Radiot

• Östergötland
SV: Grodda linser?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-15 kl 19:26 »
Typiskt... menade linfrön!  :-[ Tappar alltid namnet på de små rackarna. Någon som har groddat linfrön? Nu när jag kollar på dem ser vissa av dem iochförsig ut att ha fått små vita tunna svansar, men då har jag ändå hålt dem fuktiga i snart två dygn! Då kanske de tar sig iallafall då. Jag får komma tillbaka om en eller ett par dagar och skriva en uppdatering!

P.S. Tack ändå för svaret christelle :)

christelle

• Blekinge
SV: Grodda linfrön?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-15 kl 21:02 »
 ;D Vassego  ;)

Radiot

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-15 kl 12:53 »
Såhär fem dagar senare har linfröna grott betydligt och bildat som en liten skog på terrakottafatet jag där sådde dem, även om de fortfarande inte är så stora som jag vill ha dem (ska nog låta dem gro i ytterligare en vecka). Det tog bara lite längre tid är när man groddar linser eller bönor.

Förresten, Christelle, brukar du käka linsgroddarna (ja, linser) som de är eller brukar du tillaga dem på något sätt? Jag tycker inte riktigt om smaken på råa lins- eller böngroddar, de har någon bismak som inte är så god. Vet du något trick för att få dem att bli godare?

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 25 jan-15 kl 13:03 »
Brukar hälla olja och curry i stekpannan, låta den bli ganska varm och sen ösa i de avrunna linserna, en aning socker och citronpeppar över linserna och smakar sen av med ett gott salt typ örtsalt eller flingsalt.

Radiot

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-15 kl 13:38 »
Det låter gott! Ska testa att ångkoka eller steka mina med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser