Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vestgötaspets  (läst 4423 gånger)

nysse

  • Inlägg: 307
Vestgötaspets
« skrivet: 30 mar-07 kl 09:20 »
Har tænkt at anskaffe mig en Vestgötaspets. Er der nogen der har erfaring med denne race ? Som familie/hyrdehund.....

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Vestgötaspets
« Svar #1 skrivet: 30 mar-07 kl 15:21 »
Det bästa är att du lånar en bok på bibblan och läs så mycket som möjligt. Tycker du därefter att det fortfarande är en ras för dig/er så kontakta gärna fler olika uppfödare av rasen så att du får en inblick.
Lycka till

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vestgötaspets
« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 16:38 »
Skicka ett pm till git här på forumet. Hon har en västgöte.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Vestgötaspets
« Svar #3 skrivet: 30 mar-07 kl 16:54 »
Ja, jag har en västgötaspets. en tik som i år blir 4år. Helt underbar. Västgötaspettsar är sosiala och älskar barn, är det barn i sälskapet så är hunden där. lättlärd, det är en vallhund på kor. tyvärr så är Agnes helt vallanlagsbefriad. Hon sitter tryggt på kökstrappen när det ska hanteras kor. jag svarar gärna på frågor som du har.En helt underbar hund i behändigt fomat.
Vad är hyrdehund?
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vestgötaspets
« Svar #4 skrivet: 30 mar-07 kl 17:54 »
Vad är hyrdehund?

Vall-/herdehund?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Rutan

  • Inlägg: 100
Re:Vestgötaspets
« Svar #5 skrivet: 30 mar-07 kl 18:51 »
Vi har också en Västgötaspets, en hane som är 3½ år.
Han älskar att valla, så fort han kommer ut så springer han och sätter fart på korna som går ute. Vi har väl inte tränat honom, men han kan faktiskt vara till en god hjälp.
Problemet är att det är minst lika roligt att valla bilar. Han kan ligga på lur i diket och hoppa upp precis bredvid bilen, så tyvärr kan vi ju  inte ha honom lös. Han sticker ju dessutom hemifrån och då vet vi ju inte vad han gör.
Sedan är han lite skällig, vaktig och det är väl i och för sig kanske ingen nackdel. Han skäller så fort han hör Hemglass-bilen, så den kan ju barnen inte missa. Sedan har han en egenhet att han gärna sitter och småpratar: Det låter nästan som han muttrar lite för sig själv när han vill ha uppmärksamhet.
Han älskar barnen, och vill gärna vara i centrum. Han är väldigt fäst vid mig, jag brukar säga att han är den värsta "mammegrisen" som finns i detta huset. Om barnen vill sitta i knät kommer han också ofta och vill vara med, men säger jag åt honom så går han ner med en gång. Katten är annars bästa lekkompisen.
Det är "mycket hund i litet format"
Om/när Chaplin dör så skulle jag inte ha något emot att skaffa en ny Västgötaspets.  En helmysig hund som är väldigt smidig, det är bara att ta honom under armen om han inte gör som man vill.

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Vestgötaspets
« Svar #6 skrivet: 03 apr-07 kl 09:21 »
Lånar tråden lite.... Och passar på att fråga lite....

Hur vallar Västgötaspetsarna? Lika BC? Vallar de får? Jag har en BC, men skulle kunna tänka mig en Västgöta i framtiden.... men frågan är då om man kan ha dem till att valla får?

Hur är de rent generellt i temperamenet? Lugnare än BC?

Miriam

  • Gäst
Re:Vestgötaspets
« Svar #7 skrivet: 04 apr-07 kl 20:19 »
Finns ingen bättre vovve än västgöten!
Fast nu är jag partisk. Har två västgötaspets-tikar. Mina bästa vänner. De är verkligen dedikerade till människan. T.e.x de vilar när jag vilar, är uppe och igång när jag är det. De lär sig väldigt snabbt ens vanor. Bättre följeslagare får man leta efter! De är nog det närmaste man kan komma till tankeläsare.
Duktiga vallhundar är de oxå. Min ena har fantastiska vallanlag medans den andra skulle inte kunna skilja en ko från..ja..något annat...
De vallar med nafs i hasorna och skall.
Kan skriva i all evighet om denna ras men stannar här.

Miriam


 

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Vestgötaspets
« Svar #8 skrivet: 04 apr-07 kl 21:10 »
Lånar tråden lite.... Och passar på att fråga lite....

Hur vallar Västgötaspetsarna? Lika BC? Vallar de får? Jag har en BC, men skulle kunna tänka mig en Västgöta i framtiden.... men frågan är då om man kan ha dem till att valla får?

Hur är de rent generellt i temperamenet? Lugnare än BC?

Västgötaspets är nötboskapsvallare och inte lämpade för får, så vitt jag vet. De är livliga men inte riktigt på det där stressade sättet som BC kan vara (ffa när den är för lite aktiverad ;) )
Why be normal when you can be yourself?

nysse

  • Inlägg: 307
Re:Vestgötaspets
« Svar #9 skrivet: 10 apr-07 kl 11:10 »
Hyrdehund er dansk og betyder vallhund...

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
Re:Vestgötaspets
« Svar #10 skrivet: 16 apr-07 kl 19:01 »
Hej!
Jag har en jättetrevlig västgötaspets på 5 år. Han är världens snällaste familjehund. Vi har tre barn som han samsas med, gullar, leker, härjar och sover med. Han är snäll och tålmodig även med besökande barn....av vilka många är både hundrädda och mycket ovana med hund (!!).

Han låter en hel del - han muttrar, knorrar, gnäller och står på! Alla ljuden betyder olika saker så han pratar alltså. Han skulle nog skälla en hel del också - om han fick! Han har mycket lätt att ta till skall men det går att styra. Han talar om när det kommer någon in i trädgården t.ex. Men han är ingen vakthund - han släpper glatt in alla och viftar på svansen.

Han är rätt livlig och uthållig och tycker mycket om att arbeta. Har provat att spåra - toppen. Tror att sök skulle ligga bra till eftersom han har en superstark flockkänsla. Lydnad är en favorit just nu...samarbete är kul. Envis och påhittig är han. Jaga vilt är inget för honom. Jättelätt att ha lös i skog och mark alltså. Han sticker aldrig!

Valla kan han också . Han har gjort vallanlagstest och magiskt nog visste han alldeles precis vad han skulle göra med korna. Vi bor i villa och även om han har träffat alla möjliga sorts djur så har han aldrig vallat förut. Han vallar med skall och driver korna framför sig. Det är inge´smyg och stirr som Border collien inte! Ett nafs nu och då förekommer också....Nä, jag kan skriva i evigheter om min västgöte men vi är mycket förtjusta i honom och det blir nog fler i framtiden! Hälsningar Ylva och "Angus"
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

nysse

  • Inlägg: 307
Re:Vestgötaspets
« Svar #11 skrivet: 17 apr-07 kl 09:25 »
Jeg har læst en masse, men det er altid rart at høre folks erfaringer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 2 användare
Tli, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser