Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggen smakar skummt!  (läst 2550 gånger)

JSRosen

  • Inlägg: 63
    • Blekinge
Äggen smakar skummt!
« skrivet: 13 jan-15 kl 16:56 »
Jag har några hönor(Kockin och Åsbo) som nyligen börjat värpa och alla lägger vita/ljusa ägg.
Dem får en blandning av 50%havrekross, 30% helvete, 20% skaladesolrosfrön, 20%krossade gula ärtor.
Sen får dom matrester av alla de slag.
Jag vill inte ge dem sojafoder, inte ens ekologiskt!
Är det något i den blandningen jag beskriver som kan ge en aningen besk och stark smak? Luktar även starkt men dock inte fisk.
Vad ger ni för foder?
Tacksam för svar då frugan vägrar äta äggen.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Äggen smakar skummt!
« Svar #1 skrivet: 13 jan-15 kl 17:03 »
Jag har inget svar då jag inte har höns men jag vet att farfar som hade höns fodrade med majs och mjöl.
De äggen var gula och fina,de gick också ute hela sommaren och i hage på vintern.
 ;DOm du skippar helvetet som brukar lukta svavel går det kanske bättre ;D Ulf

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Äggen smakar skummt!
« Svar #2 skrivet: 13 jan-15 kl 17:29 »
Detta har inget med smaken att göra,  men  20%  skalade solrosfrö låter i mesta laget tycker jag, åtminstone om dina "kochin" är dvärgar.  Denna ras är inte precis självmotionerande och hönorna kan bli ohälsosamt feta,  och då värper de  dessutom dåligt
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Äggen smakar skummt!
« Svar #3 skrivet: 13 jan-15 kl 19:20 »
Ägg kan smaka lite "smutsigt" när dom är helt färska. Smaken känns främst på kokta ägg, något på stekta men inte i mat eller bakverk. Jag känner inte av det särskilt mycket men min sambo gör. Smaken försvinner efter ca 1 veckas lagring. (Vi har också åsbo, men samma fenomen hos min fd hyresvärd som hade allsköns blandningar)
Kommer det en haj - simma fortare.

JSRosen

  • Inlägg: 63
    • Blekinge
SV: Äggen smakar skummt!
« Svar #4 skrivet: 13 jan-15 kl 20:23 »
Tack för era svar. Ska låta äggen ligga ett tag så får vi se om dem blir bättre i smaken. Ska även prova att dra ner på vetet och lägga till krossat korn.

Sonja på slätten, ja de är dvärg, ska ta det i beaktning, havren är ju rätt fet den med men saknar många bra ämnen som finns i solrosfröna. Vill ju ha en så bra foderblandning som möjligt utan att tvingas köpa sojafoder.
Åsbohönsen är ju kända för att klarar sig på enformigt och torftigt foder men vet inte hur känsliga Kockin är.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Äggen smakar skummt!
« Svar #5 skrivet: 13 jan-15 kl 21:26 »
Mina dvkochin får en torftig utfodring vintertid,  men det är för att jag inte vill att de ska värpa då. Jag vill inte ha besväret med det ideliga ruvandet och jag vill absolut inte ha kycklingar på vintern. Jag antar att risken för fetma är mindre om de värper. Man kan kolla hullet genom att titta dem där bak. Om huden är gulaktig och liksom utspänd är hönan fet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser