Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att sluta.  (läst 6809 gånger)

Mattons

• Västergötland
Dags att sluta.
« skrivet: 10 jan-15 kl 16:44 »
Jag har, äntligen, insett att det är dags att lägga ner företaget. Tänker fortsätta som hobby.
Inte mycket har hänt sen vi började, rent ekonomiskt.
Vi har värdet på korna. Det är det som finns.
Hur gör jag för att lägga ner? Vad ska jag betala? Korna kommer stanna på gården men ägda privat, iaf ett tag till.
Tacksam för hjälp.
mvh Alex
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dags att sluta.
« Svar #1 skrivet: 10 jan-15 kl 16:47 »
Vad har du för företag?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mattons

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-15 kl 17:13 »
Enskild
Hovslagare

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jan-15 kl 17:27 »
Har du en gård så  är du företagare oavsett vad du tycker själv.  (:)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-15 kl 17:40 »
Hur gör jag för att lägga ner? Vad ska jag betala? Korna kommer stanna på gården men ägda privat, iaf ett tag till.

Du kan avregistrera din f-skatt. Jag antar du har sådan då du skriver "enskild". Det kostar inget. Vad menar du med att korna ska vara ägda privat? Vem tror du äger dem nu då? Kornas ägande förändras inte för att du avregistrerar din f-skatt.
För min del anser jag det bara bra med att ha momsregistrerat mig, istället för att ha mina djur som "hobbyverksamhet". Nu kan jag dra av all moms på saker jag köper in, dvs saker blir ju 20% billigare än vad det står på prislappen när jag handlar på granngården.

Mattons

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-15 kl 18:19 »
Gården är inte en lantbruksfastighet.
Självklart är det jag som äger korna nu, men nu är det jag genom företaget.
Jag har varit föräldraledig i två långa perioder, och nu kommer en tredje, sedan företaget startades.
Skatteverket vill att jag betalar preliminärskatt på summor hämtade ur drömmar, så jag känner att jag hellre lägger ner.
Jag har inte köpt en enda pryl, förutom lite djur, sen jag började, det betyder att jag inte ser några fördelar just nu med att "driva företag".
Det lilla jag förstog av verksamt.se var att jag måste skatta och momsa för eget uttag om jag lägger ner firman.
Ska dessa betalningar då baseras på inköpspris eller nuvarande värde?
Hovslagare

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 10 jan-15 kl 18:59 »
Har du inte köpt foder till korna, saltstenar, hinkar, grepar, strö och vad man nu behöver till kor? Röjt hagar? Stängselmaterial?
Om du inte har några inkomster alls i firman behöver du inte betala någon preliminär skatt. Om du betalt preliminär skatt tidigare så får du ju tillbaka den efter du deklarerat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jan-15 kl 18:04 »
Du ska göra en preliminärdeklaration där du deklarerar vad du tror att du ska tjäna. Tror du inte att du ska tjäna något så ska du inte skatta heller. En enskild firma går inte att lägga ner med mindre än att man slutar andas. Möjligen kan den ligga vilande. (:)

kirin

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 11 jan-15 kl 20:42 »
Preliminärskatten grundas på siffror du har lämnat till Skatteverket, troligast i samband med registreringen för F-skatt och moms. Stämmer inte siffrorna lämnar du bara en ny preliminär inkomstdeklaration med noll i överskott (eftersom du uppenbarligen inte har någon vinst?).
Du kan inte lägga en enskild firma vilande hos Skatteverket, däremot kan du ha de vilande hos Bolagsverket (företagsnamn etc står kvar).
Självklart kan du avsluta din firma (om du nu inte har en lantbruksfastighet, då bör/får du vara registrerad oavsett).
Då avregistrerar du dig för f-skatt och moms. Det som händer med kor och annat du vill behålla privat är att det ska uttagsbeskattas.
https://www.verksamt.se/avveckla/enskild-naringsverksamhet/avsluta
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Mattons

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-15 kl 20:47 »
Ok. Då får jag göra den vilande. För det känns mest idiotiskt nu.
det står på preliminärsskattebeslutet jag fått att skatten är uträknad på förra årets inkomster plus 10%.
De enda inkomster som vart är föräldrapenning.

Nej. Jag har inte behövt köpa något. Allt har funnits på rätt plats vid rätt tid utan att pengar har bytt händer.

Om jag teoretiskt skulle sälja gården. Då bör det väl inte vara några problem att avsluta företaget?

Tack Kirin
Så jag avregistrerar moms och f-skatt.
Denna uttagsbeskattning, baseras den på inköpspriset?
Hur hög är beskattningen?

Hovslagare

kirin

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 11 jan-15 kl 20:57 »
Skatteverket räknar varje år automatiskt ut en ny preliminärskatt baserat på den du hade året innan om du inte lämnar någon ny preliminärdeklaration. Så när du avregistrerar dig, se till att göra en ny preliminär deklaration, annars kommer du förmodligen fortsätta debiteras året ut.

Uttagsbeskattningen baseras på marknadsvärdet.
Hur hög beskattningen är vågar jag inte svara på...
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Mattons

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 jan-15 kl 12:19 »
Tack igen Kirin!
Till att börja med, räcker det då att jag skickar in en preliminär inkomstdeklaration som säger att jag räknar med att tjäna 0kr? Eller måste jag skicka med något mer? Eller är blanketten min motivering och bevis?
För mig är nu det viktigaste att inte behöva betala pengar jag inte har, eller kan få tag i.
Hovslagare

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 12 jan-15 kl 13:20 »
Tror du inte att du ska tjäna något så ska du inte skatta heller. En enskild firma går inte att lägga ner med mindre än att man slutar andas. Möjligen kan den ligga vilande. (:)

Om man inte har något överskott i föregaget kan man lika gärna lägga ned. Tror du skatteverket beviljar f-skatt vid registrering om man skriver att man tänker ha 0kr i överskott de närmaste åren? Ett företag ska väl ändå vara vinstdrivande? Självklart kan man lägga ned sitt företag. Varför tror du att man inte kan avregistrera sin f-skatt? Tror du inte man kan gå i konkurs heller?

Självklart kan du avsluta din firma (om du nu inte har en lantbruksfastighet, då bör/får du vara registrerad oavsett).

Jag äger en jordbruksfastighet och har ingen f-skatt för jag ser ingen vits med det. Det är endast om man säljer tjänster man måste ha f-skatt.  Jag säljer endast träd.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 12 jan-15 kl 13:25 »
Tack igen Kirin!
Till att börja med, räcker det då att jag skickar in en preliminär inkomstdeklaration som säger att jag räknar med att tjäna 0kr? Eller måste jag skicka med något mer? Eller är blanketten min motivering och bevis?

Jag har för mig att du loggar in med din e-legitimation och gör alla ändringar på internet. Avregistrera f.skatt, samt ändra inkomstdeklaration till 0kr.
Annars är ett hett tips att maila skatteverket och fråga hur du ska göra. De svarar ganska snabbt.

Jacob.

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 jan-15 kl 16:50 »
Ring skatteverket och prata med dem. Till skillnad från Försäkringskassan, har de som utgångspunkt att alla som kontaktar dem har gott uppsåt och inte är ute efter att mygla. De är väldigt bra att ha att göra med om man behöver rådgivning.

Skogsola

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jan-15 kl 17:47 »
Om man inte har något överskott i föregaget kan man lika gärna lägga ned. Tror du skatteverket beviljar f-skatt vid registrering om man skriver att man tänker ha 0kr i överskott de närmaste åren? Ett företag ska väl ändå vara vinstdrivande? Självklart kan man lägga ned sitt företag. Varför tror du att man inte kan avregistrera sin f-skatt? Tror du inte man kan gå i konkurs heller?

Jag äger en jordbruksfastighet och har ingen f-skatt för jag ser ingen vits med det. Det är endast om man säljer tjänster man måste ha f-skatt.  Jag säljer endast träd.

Du svarar ju själv på dina synpunkter. Du är fortfarande företagare så länge du har jordbruksfastighet eller säljer någon vara eller tjänst som ska deklareras som rörelse t.ex träd. Att du inte har f-skatt befriar dig inte ifrån skyldighet att deklarera dina näringsinkomster. Om trådskaparen har kvar sina kor men struntar i att deklarera sitt eventuella nollresultat så kan skatteverket bli sura.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-15 kl 19:53 »
Du svarar ju själv på dina synpunkter. Du är fortfarande företagare så länge du har jordbruksfastighet eller säljer någon vara eller tjänst som ska deklareras som rörelse t.ex träd. Att du inte har f-skatt befriar dig inte ifrån skyldighet att deklarera dina näringsinkomster. Om trådskaparen har kvar sina kor men struntar i att deklarera sitt eventuella nollresultat så kan skatteverket bli sura.

Nä, det är inte samma sak. Jag har näringsverksamhet, men du skriver att man inte kan lägga ned sin "enskilda firma" förutom om man slutar andas. Det tolkar jag som att du menar att man inte kan avregistrera sin f-skatt. (du skriver "En enskild firma går inte att lägga ner med mindre än att man slutar andas. Möjligen kan den ligga vilande")

Trådskaparen har ingen jordbruksfastighet enligt denne, så hon kan ha sina djur som hobbyverksamhet lika gärna. Även om jag har näringsverksamhet kan jag lägga ned den också, genom att sälja gården.

Skogsola

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 jan-15 kl 20:39 »
 Men så fort du gör något som kräver redovisning i näringsdeklaration eller momsbilaga så "återuppstår" din enskilda firma igen. Det är inte som ett AB som kan gå i likvidation och upphöra. Misstänker att trådskaparen sitter på outnyttjade underskott och att de bara trasslar till det för sig om de betalar skatt för att de säljer djuren till sig själva. Givetvis kan de avregistrera sig från f-skatt och momsavdrag.

kirin

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 12 jan-15 kl 23:03 »
Mattons, du behöver inte bevisa något. Preliminär inkomstdeklaration är just en preliminär beräkning på vad du tror att du kommer tjäna. När du sen lämnar den vanliga inkomstdeklarationen i maj har du ju de verkliga siffrorna. :)

Olivia k, det är många som inte har något överskott första året/åren (uppbyggnadsfas, dyra inköp etc), bara man visar att man har en omsättning och ett vinstsyfte inom en snar framtid.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #19 skrivet: 15 jan-15 kl 21:50 »
Vi har en jordbruksfastighet. När min redovisningskonsult hjälpte mig att ansöka om FA-skatt (kanske lite onödigt så här i efterhand) samt momsregistrering, så fyllde vi i 0kr som preliminärskatt.
 Vad händer om man börjar gå med överskott utan att ändra preliminärskatten..? Eller kommer skatteverket till slut att ifrågasätta varför preliminärskatt är 0kr?

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 3 användare (1 dolda)
Fede Fisk, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser