Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa handsåg  (läst 8383 gånger)

Jakobn

• Skåne
Köpa handsåg
« skrivet: 07 jan-15 kl 21:09 »
Är på gång att köpa handsågar av bra kvalité till finsnickeri. Hade tänkt börja med två stycken, en klyv och en kapsåg.
Det här med handsågar till finsnickeri är helt nytt område för mig. Har kollat på sågar i länken här nedan, känns som de är i en prisklass som tilltalar mig.
Någon som har tips och råd att ge? Vilka sågar bör jag köpa för att klara mig så långt som möjligt.
Fogsvansar har jag redan.

http://hyvlar.se/ryggsag/Veritas_handsagar

mohsart

• Blekinge
SV: Köpa handsåg
« Svar #1 skrivet: 08 jan-15 kl 00:11 »
Det känns som att "finsnickeri" är för brett ämne?
Jag är ingen finsnickare, det mest finsnickriga jag gjort var en liten sinkad ask

Där använde jag en ryggsåg jag hittade på loppis för en tia :)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-15 kl 14:22 »
Veritas ryggsågar lär vara bra har jag hört men jag har ingen egen erfarenhet av dem. De är litet för dyra för mig....eller skall vi säga det som så att jag är för sparsam för dem ;)
Hyvlar.se verkar annars vara ett hederligt företag som man gott kan beställa från.

Själv använder jag Sandvik 308 ryggsågar från den tiden då de var vässbara och hade plasthantag som var antingen svart och rundat eller blått och kantigt. (70-talet eller 80-talet) Sådana brukar man hitta på loppmarknad för mellan 10 och 40 kronor.
Jag har bytt handtag på mina och gjort de nya handtagen mer ergonomiska. På det viset får jag bättre styrning på sågen än med Sandviks idiotiska originalhantag. Nya Sandvik 308 med kantigt orange handtag är inte alls lika lämpade att byta handtag på som de äldre modellerna.
Mina är 14 tum långa och har 13 tänder per tum. Jag som har långa armar tycker att en 14 tums såg är lättare att styra än en 12 tums men det är bara en fråga om personlig smak.

Gamla Sandvik och Spear&Jackson och Stridsberg&Björk och Henry Disston&sons och Atkins och allt vad de gamla kvalitetssågarna heter brukar vara köpvärda om man får dem billigt. Kvaliteten är helt i en klass för sig. Det brukar vara så pass mycket arbete att få dem i skick så man kan inte betala mer än 10-100 kronor per såg beroende på skicket. Det kan vara litet för svårt för dig som nybörjare att börja från en sådan såg för ofta måste man ju fila om tänderna helt och hållet så de blir jämna och lika stora.

Att fila och skränka sågar är en hel konst som kräver en del träning att lära sig men sedan man har lärt sig konsten är det relativt enkelt och resultatet blir bra. Då jag en gång köpte en ny Stanley fogsvans tog jag hem den och vässte den efter första dagen på bygget. Den fungerade inte som den skulle fastän den var ny och fabriksvässt.

Välj det som passar dig bäst.
Lycka till!

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jakobn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jan-15 kl 17:10 »
I länken jag bifoga finns något som kallas urtagsåg och något som kallas sinksåg. Vad skiljer dessa åt? Annars är det väll sågdjupet som får bestämma vad jag ska ha.
Jag ska skaffa fil och skränkutrustning så småningom, men som du sa, kanske bäst att börja med vassa sågar.
Jag antar att du har olika sågar för klyvning och kapning?

Supporten på hyvlar.se verkar inte vara något vidare. Har försökt få svar av dem, därför jag vände mig hit.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-15 kl 20:01 »
Ja jag har två likadana ryggsågar. En kaptandad och en klyvtandad.

Sinksågar brukar vara väldigt små och fintandade med klyvtandning. Ett specialverktyg för sinkningar enligt engelsk-amerikans tradition. I Norden använde man traditionellt samma såg för sinkor som för tappar.

Jag tycker du skall titta mer på storlek och tandning än på vad sågen heter i marknadsföringen. Det är möjligt att fila om en såg från kaptandning till klyvtandning.

Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tretrop

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-15 kl 08:34 »
Det är väl i översättning och val av Svenska fackord som gör att det finns sinksåg, tappsåg och urtagssåg.

Dovetailsaw = Sinksåg
Carcassaw = uttagssåg eller http://hyvlar.se/ryggsag/Veritas_handsagar/05T07.05
Tenonsaw = tappsåg

Jakobn

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jan-15 kl 09:13 »
Det blev en Veritas urtagsåg 14 tänder per tum, kaptandad.
Skippa tillsvidare klyvsåg och köpte istället ett strykmått.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-15 kl 13:13 »
Jag tror att det var ett vettigt val.

Det är svårt att såga längs fiberriktningen med en kaptandad såg. Den vill inte riktigt äta sig framåt så resultatet vill bli litet som bävergnagat....men det går om man är envis. Nästa gång kanske du vågar köpa en billig begagnad såg och fila klyvtandning. Klyvtandning är lättare att fila.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 15 jan-15 kl 11:06 »
Äsch är busenkelt att fila en klyvsåg oavsett tandstorlek. Vässade två sågar nu på morgonen tog sådär 10 minuter per såg och nu skär de som i smör och då har jag inte filat en såg på säkert 2 år.

Se denna film med Paul Seller. Gjorde så på mina sågar imorse och funkar kanon.
https://www.youtube.com/watch?v=UA5DixEaaUo
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 20 jan-15 kl 21:12 »
jag köpade en av dessa (finnes med både klyv o kap)
http://www.mehr-als-werkzeug.de/category/Gestell--und-Fuchsschwanz-Saegen-3546_3551.htm
mkt bra om man ska klyva bräder tex, lång såglängd ock du kan vinkla bladet.

sen har  jag en shark saw pro som nog är en av de bästa sågar jag haft! kapar bara med den. har otroligt bra bett o styrsel/balangs
http://www.sharkcorp.com/slightly-stained-carpentry-saw-12-14tpi/

gillar japanska sågar, köpte de första  på claes olsson ock de fungerar utmärkt att cinka med
http://www.clasohlson.com/se/Kap--klyvs%C3%A5g-Gyokucho-Razorsaw/Pr307168000
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 20 jan-15 kl 21:25 »
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Jakobn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 feb-15 kl 20:46 »
Ibland går hyveln trögt även om jag nyligen polerat undersidan.
Har sett någonstans att man kan gnida något på hyvelns undersida för att den ska få mindre friktion.
Vad använder ni till det?

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-15 kl 10:08 »
Jag brukar använda en stearinljusstump.
Antifacist.

mohsart

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 14 feb-15 kl 17:14 »
Linolja

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 14 feb-15 kl 18:53 »
Kan man göra så utan att riskera att linoljan hamnar någonstans där den kan självantända?
Antifacist.

Jakobn

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 feb-15 kl 19:48 »

DennisCA

• Finland
« Svar #16 skrivet: 14 feb-15 kl 20:20 »
Har också hört om det med olja men undrar om det inte kan ge problem med eventuella ytbehandlingar. Jag vet paul sellers använder nån form av maskinolja och säger det är farligt med linolja. Kanske ballistol (en maskinolja) som jag har mycket av kunde funka, men jag undrar om det inte vore bättre att vaxa botten nusomdå?

https://paulsellers.com/2012/10/3-in-1-yes-boiled-or-raw-linseed-oil-no/

Jakobn

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 feb-15 kl 21:17 »
Jag brukar använda en stearinljusstump.
Hyvla en ekplanka idag, gick lite trögt av någon anledning. Gned in hyveln med stearin och tog ett ordenligt tag på plankan med hyveln, herregud vilken fart det blev, var nästan på väg att följa med hyveln till andra sidan bänken.

DennisCA

• Finland
« Svar #18 skrivet: 16 feb-15 kl 11:32 »
Det ska jag pröva då också.

TW

• Finland
« Svar #19 skrivet: 16 feb-15 kl 15:20 »
Hyvla en ekplanka idag, gick lite trögt av någon anledning. Gned in hyveln med stearin och tog ett ordenligt tag på plankan med hyveln, herregud vilken fart det blev, var nästan på väg att följa med hyveln till andra sidan bänken.
Vi får tacka en av gubbarna på Korsholms Trätjänst för det tipset. Han lärde mig att gnida med en ljusstump på rikthyvelbordet då jag var där på pryo från högstadiet i mitten på 90-talet någon gång.

-Det finns teflonsprejer (inte silikon)som används på maskinbord i industrin men de kostar pengar så jag brukar köra med litet stearin.
-På handsågarna brukar jag använda Simonitz bilvax. Hårdvax i runda guldfärgade plåtburkar. Det håller den värsta rosten borta från sågarna då man är ute och bygger och så glider de litet lättare.
-Jag har provat med litet allt möjligt och sprit verkar vara bäst att ta bort kåda från gjutjärn med. Lyspetroeleum (fotogen) lär också fungera har jag hört.

Andra har säkert andra recept och blandningar.........
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser