Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja om  (läst 2574 gånger)

SXSC

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
Börja om
« skrivet: 07 jan-15 kl 17:32 »
Hej,

Säkert post nr 100 i samma stil...

Är en 30-något åring som känner behov av att "starta om" livet. Har haft ett fast jobb i 8 år med teknisk inriktning som jag aldrig trivts med. De senaste åren har jag känt ett större och större behov av att börja om livet med något jag trivs med. Har i samma veva blivit mer och mer inne på tanken att bli självförsöjande samtidigt som växt och trädgårdsintresse tilltagit (och teknikintresse avtagit..)
Trivs bäst för mig själv och vill helst slippa jobba mer. Har inga  större krav förutom möjligheten att kunna kolla internet emellanåt.
Som läget ser ut idag bor jag i en hyresrätt, dock finns det en sommarstuga med 20 hektar i familjen som jag eventuellt "kan ta över". Detta är en stuga byggt runt 1900 och tillbyggt på 60-talet, ca 85 kvm. Direktverkande el men kaminer och vedspis finns. Läget är nordöstra värmland och vad jag kan tyda växtzon 5-6.
Markerna består av ca 10 ha skog (hälften nyplanterad), 5 ha ängs/hagmark som grannar utnyttjar som bete till sina hästar och ca 4 ha "sump/våt mark".
Ha ca 1300 tkr i kontanter sparat. I dagsläget kan jag knappt nånting om skogs/djurbruk och "husbyggande" etc men vill inget hellre än att lära mig detta. Har jägarexamen så viltkött trillar in lite emellanåt. Gillar att jobba fysiskt och få saker gjorda där man ser resultatet. Skulle vilja bli självhushållande på frukt och grönsaker och skaffa hönor till att börja med och sen eventuellt utöka med större djur (har stort matintresse så konservering/syltning/saftning etc känner jag mig rätt tillfreds med).
Det jag drar mig för är hur mycket jobb det egentligen blir som ensamstående att leva ett sådant liv och hur mycket pengar som går åt? I dagsläget finns ett potatis och kryddland och några bärbuskar/hallonsnår.. resten får skapas. Ved kan man bli självförsöjande på. Bilen ämnar jag ha kvar och räknar inte med att köpa "traktor" eller dylikt.
Vad har ni som gjort liknande resa gjort av med i kontantväg per år och är det görbart för en nybörjare i växtzon 5-6? Självklart vet jag det är omöjligt att svara på men vore kul med lite fingervisning.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Börja om
« Svar #1 skrivet: 07 jan-15 kl 18:38 »
Menar du 1,3 miljoner kronor? Eller har du skrivit en nolla för mycket,, för jag tror man sällan har så mycket pengar i kontanter utan man brukar väl investera pengarna på börsen?

Hur mycket pengar som går åt beror ju på din gårds förutsättningar och i vilket skick den är i, dvs vad är en "sommarstuga"? Jag flyttade själv till en "sommarstuga" för två år sen, (=ingen vattenburen värme) men den duger som permanentboende. Vissa (som en del på byggahus.se) köper ju gamla hus sen river de ut precis allting och huset blir ett skal, gjuter ny platta, lägger in golvvärme, isolerar överallt, och så sätter de in allting nytt. Då kan man behöva mycket pengar.
Själv har jag bara bytt tegeltaket sen jag kom hit. Det kostade ca 100 000kr efter rotavdrag.

Bra att du har 5 hektar bete, glöm inte bort att söka EU-stöd och skaffa dig lite goa djur som kan beta. Jag får 10 tusen per år i eu-stöd för mina 4ha, vilket mer än väl täcker kostnaderna för mina får.

SXSC

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Börja om
« Svar #2 skrivet: 07 jan-15 kl 19:04 »
Hej!

Ok, det jag menar är att jag har 1,3 mkr lättillgängligt som jag kan få ut imorgon om jag skulle vilja, aktier/bankkonton.
Huset är i bra skick så inget behöver göras närmsta tiden förutom sedvanlig målning etc. Har ingen ambition att göra om huset då jag gillar den gamla charmen, eventuellt skulle det vara att ersätta direktverkande elen med något eller komplettera (sol?). Dock vill jag inte börja med några "större" ingrepp utan isåfall lägga arbetsinsatsen på växthus, hönshus istället.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Börja om
« Svar #3 skrivet: 07 jan-15 kl 20:33 »
Känns som att du har ett bra kapital. Behåller du så du har en miljon räcker pengarna i åttio år om du lever snålt. Du borde kunna odla det mesta av basvaror i sexan. Kanske ett växthus om du vill odla mer krävande. Det brukar gå fint att installera brasvärme i de flesta hus. En vedspis är också guld. Självhushållningskursen i Värmland är superbra som grund om du ska slå dig fri. Gav mig en del självförtroende då jag inte byggt hus sen 15 års åldern. Man glömmer en del på tjugo år.

SXSC

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Börja om
« Svar #4 skrivet: 07 jan-15 kl 20:51 »

Rubensgården

  • Gäst
SV: Börja om
« Svar #5 skrivet: 08 jan-15 kl 05:25 »
Just den.  ;D

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Börja om
« Svar #6 skrivet: 08 jan-15 kl 13:23 »
Gör det! :D

Själva gör vi en mellanvariant. En av oss jobbar 4 dagar i veckan.
Odlingsmässigt kommer vi göra det mycket enkelt för oss med upphöjda bäddar och täckodling. Vi odlar så idag i mindre skala, men nu när vi flyttar utökar vi kraftigt. "Den lättskötta köksträdgården" av Clare Mattews är en underbar komma-igång-bok. För att bli helt självförsörjande krävs förstås fler odlingssätt och djurhållning. Men följ råden i boken så kan du inte misslyckas i starten.  :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Börja om
« Svar #7 skrivet: 08 jan-15 kl 14:42 »
Behåller du så du har en miljon räcker pengarna i åttio år om du lever snålt.

Hur ungefär ser din kalkyl ut för detta?

blomknopp

  • Inlägg: 84
  • För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
SV: Börja om
« Svar #8 skrivet: 08 jan-15 kl 15:53 »
Hur ungefär ser din kalkyl ut för detta?

leva på räntan, ta ut allt sista året och bjuda in hela alternativ.nu på fest.
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

  • Gäst
SV: Börja om
« Svar #9 skrivet: 11 jan-15 kl 21:53 »
Hur ungefär ser din kalkyl ut för detta?
1000000/80/12=1041SEK/månad.
Förutsätter att man placerar pengarna på ett konto som kompenserar för kapitalförlusten.
:)

Edit: Egentligen skrev jag fel. Tänkte att pengarna räcker tills man är åttio om man börjar ta ut vid fyrtio.
« Senast ändrad: 12 jan-15 kl 07:20 av Rubensgården »

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Börja om
« Svar #10 skrivet: 11 jan-15 kl 23:08 »
Synd att halva skogsbeståndet är avverkat. på 10 ha har du kunnat dryga ut hushållskassan lite med att sälja bla ved, men en tröst är ju att du lär vara självförsörjande för egen uppvärmning på resterande 5 ha.
Ja kanske tom att du kan gå lite plus varje år i tillväxt, beroende på bonitet?

torparmot

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
SV: Börja om
« Svar #11 skrivet: 26 jan-15 kl 17:56 »
Har gjort en sådan resa med start 1981. Enda skillnaden, det fanns inget bostadshus. Vi högg timmer, sågade timmer, murade grund osv. 1984 var huset klart för inflyttning och vi har bott där sedan dess. Djur och odlingar kom igång året efter. Jag reagerar lite över dessa glädjekalkyler. Det låter som om maten är den största utgiften. Det är boendet som kostar mest. Idag har vi inga djur men odlar alla grönsaker och plockar bär och svamp. Så här ser vår budget ut: Boende 5000 Per månad. Mat 2000. Bil 1500. Övrigt 1500. Spara 2000 kr per månad. Vi hariinga skulder. Varför kostar boendet så mycket? Fastighetsskatte 6000 kr vägsamfällighet 8000 kr sotning, slamtömning, försäkringar, el, bredband osv. Lycka till önskar torparmor.

Frojd

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Börja om
« Svar #12 skrivet: 30 jan-15 kl 02:55 »
Hej SXSC!

Liknande situation for mig (ar faktist pa vag att starta ANNU en trad i samma anda), sa jattekul att lasa om fler som tanker likadant. Jattebra att du har ett sa sunt kapital, se for allt i varlden till att du kan behalla sa mycket som mojligt efter investeringar pa garden. Man vet aldrig nar det kan behovas en massa pengar for att nagot har gatt sonder eller sa.
Mycket land, dar blir man lite avis :)

SXSC

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Börja om
« Svar #13 skrivet: 06 feb-15 kl 21:51 »
Har gjort en sådan resa med start 1981. Enda skillnaden, det fanns inget bostadshus. Vi högg timmer, sågade timmer, murade grund osv. 1984 var huset klart för inflyttning och vi har bott där sedan dess. Djur och odlingar kom igång året efter. Jag reagerar lite över dessa glädjekalkyler. Det låter som om maten är den största utgiften. Det är boendet som kostar mest. Idag har vi inga djur men odlar alla grönsaker och plockar bär och svamp. Så här ser vår budget ut: Boende 5000 Per månad. Mat 2000. Bil 1500. Övrigt 1500. Spara 2000 kr per månad. Vi hariinga skulder. Varför kostar boendet så mycket? Fastighetsskatte 6000 kr vägsamfällighet 8000 kr sotning, slamtömning, försäkringar, el, bredband osv. Lycka till önskar torparmor.

Jo jag gissar det går åt betydligt mer pengar än man antar, får försöka göra en o-optimistisk kalkyl...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Börja om
« Svar #14 skrivet: 07 feb-15 kl 04:35 »
Fastighetsavgiften är 7 112 kr för 2015. När fastighetsskatten gjordes om till fastighetsavgift så blev det dyrare för alla som har hus med lågt taxeringsvärde.

kretslopp

  • Inlägg: 2258
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Börja om
« Svar #15 skrivet: 07 feb-15 kl 11:10 »
Välkommen ut på landet, va roligt. Som vi har det här har vi alltid haft god kontakt med grannarna och ett bra utbyte med tjänster och hjälp när det behövts. Det hoppas jag du också får! En sån del har snöröjningen varit. Grusningen av vägen, slåtter av åkrar mm.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 6 användare (1 dolda)
Pasi, alfhild, ktulo, Sussare, Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser