Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Murbruk.  (läst 13500 gånger)

hellboy

• Gäst
Murbruk.
« skrivet: 29 mar-07 kl 16:05 »
Hejsan allihopa.

Är ny här och tycker det finns mycket matnyttiga forum som passar mig och mina ämnen just här.

Min fråga i dag här och nu är följande:
Vad är skillnaden på murbruk som har klasserna A B C?

Är det kornstorleken,kvaliten för övrigt eller vad står det för?

Anledningen till att jag frågar är att jag skall på egen hand glidgjuta mina pipor i skorstenen och har sett och läst i olika byggforum
att dom som gjort det tidigare själva har använt just klass C.

Tack på förhand. MS

trädman

Re:Murbruk.
« Svar #1 skrivet: 29 mar-07 kl 16:36 »
Andelen kalk respektive cement som bindmedel i bruket. Minns inte proportionerna i huvudet men A-bruk har mest (bara?) cement och E tror jag är rent kalkbruk

sama

• Renovering av trähus
« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 10:40 »
Betongklasserna A,B,C,D och E är hållfasthetsklasser med A som starkast och E som svagast. Se t.ex

http://www.finja.se/aktuell/pdfny/4014_murning.pdf

för en liten beskrivning av hur de olika hållfasthetsklasserna används. En tumregel är att bruket ska vara mjukare än stenen man murar med, t.ex bör man använda murbruk C för att mura en skorsten av tegel (inomhus).

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-07 kl 22:19 »
För att förtydliga ännu mer  ;)
C-bruk innehåller mer kalk och är segare. En skortsen är oftast murad med C-bruk för att bli mjukare och följsammare. Därför bör även en säckdragning ha samma hårdhet. Annars kommer nog lagningen att spricka.
« Senast ändrad: 31 mar-07 kl 22:20 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Valter

• Valters hemsidor
« Svar #4 skrivet: 17 aug-07 kl 19:55 »
Ja så har jag uppfattat det också, A starkast, mycket (bara) cement + sand. B mer sand, C både cem+sand (?) etc. E bara kalk, svagt alltså, mjukt.

Man kan mura med lera... är det möjligen ett F eller G-bruk...? Jag har sett stora hus murade med lerbruk och soltorkat tegel, i Hälsingland (Blanks) på 1930-talet. Det står där ännu. Skorsten är dock bränt tegel.

Valter i Rönninge

Valter

• Valters hemsidor
« Svar #5 skrivet: 17 aug-07 kl 19:56 »
... ibland talar man om KC-bruk. Det är väl ett kalk-cementbruk.
Ett C-bruk är alltså ett KC-bruk... förvillande va!

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Murbruk.
« Svar #6 skrivet: 14 apr-08 kl 19:36 »
Okej!

Nån som vet om man kan tillverka sitt eget murbruk? Jag och mina vänner tänkte bygga ett litet "hus"/en kåta/ett vindskydd ute i skogen och vi ville gärna försöka mura en liten skorsten genom att sammanfoga stenar som vi hittat i naturen med hjälp av murbruk eller liknande,,, Det är alltså bara ett hobby-bygge och det finns inga krav på säkerhet eller hållbarahet, bara en kul grej!

Nån som har värdefulla tips? Kanske finns något smartare än att mura?

/Peter

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser