Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Styckfrysa gryta  (läst 3378 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Styckfrysa gryta
« skrivet: 29 dec-14 kl 13:56 »
Jag lagar ibland till en större gryta, exempelvis en currygryta på bönor eller ärtor. Eller köttgryta. Eller matig soppa. Bönor och ärtor är bra att göra storkok på. Jag kokar typiskt bönor/ärtor och fryser in hälften i portioner och gör sedan en gryta på resten som jag också fryser in i portioner.

Jag använder då små plastburkar med lock eller små plastpåsar. Många burkar/påsar blir det...

Främst för att jag inte kommit på något bättre. Jag skulle vilja frysa in i formar och sedan kunna ta ut ur formen och förvara löst "styckfruset" i en större burk, påse eller annan behållare i frysen. Och återanvända formen för att frysa in mer. Men jag har inte hittat något bra att frysa in i. Helst skulle det vara något i stil med muffinsformar i plåt, men lite större. Eller istärningar, men mycket större.

Är det någon som redan gör det jag skulle vilja göra och som kan tipsa om något bra sätt att styckfrysa gryta/soppa utan att använda en massa plastburkar eller plastpåsar?

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Styckfrysa gryta
« Svar #1 skrivet: 29 dec-14 kl 14:47 »
Jag kör plastpåsar, diskar dem dock kör dem många gånger. När du skriver muffinsformar kommer jag att tänka på att jag sett "muffinsplåtar" i sillikon, kanske vore något, frysa grytan och plocka isär och lägga i stor påse och ta önskat antal puckar gryta till matlådan?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Rutan

« Svar #2 skrivet: 29 dec-14 kl 14:59 »
Jag brukar förvälla och frysa in svamp i småburkar, när de har frusit tömmer jag ut dem i en större plastpåse, och så går jag till skogen och hittar mer svamp som jag fryser in i småburkarna.  En del svamp torkar jag men vanliga gula kantareller blir inte så goda när man har torkat dem tycker jag.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-14 kl 15:13 »
Det tråkiga om man fryser in löst i en större påse/burk är att det kommer mycket syre till maten. Och så blir det frysbränna.

Här återanvänds glassbyttorna ett antal gånger innan de lämnar in. Väldigt bra burkar.

Lena III

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-14 kl 15:15 »
bregottkartonger är bra också, går att diska många ggr.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-14 kl 15:43 »
Vill minnas att min farmor frös in i mjölk kartonger,,,, tejpade i hop.. hm.. det tippset ska jag nog ta och använda mej själv av :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 29 dec-14 kl 16:10 »
Hm...

Eftersom det handlar om gryta/soppa så är det vätskerikt. Så jag är inte särskilt orolig för frysbränna. Sedan handlar det om mat som jag äter upp hyfsat snabbt. Vardagsmat, inte helgmat. Eventuellt skulle man kunna spraya på lite vatten som bildar en frusen "glace" för att skydda lite extra om man vill kunna frysa in längre.

Jag har inte så många glasspaket eller bregott-askar. Inte heller särskilt många mjölkpaket, även om det kanske skulle vara mest rimligt.

Den frusna grytan fastnar stenhårt i de plastburkar jag har testat med. Skulle kanske gå att tina lite och sedan ta ut, men det blir extra jobb och inte bra att frysa/tina/frysa.

Silikonformar hade varit bra, om de funnits i lagom storlek. Men förmodligen skulle man behöva så många att även det blir dyrt.

Det hade varit intressant om man kunde frysa i "limpor" motsvarande mjölkkartonger och skära upp i puckar innan det frusit helt.

Kanske frysa i ett uppskuret rör, med spännband runt, och sedan ta ut och kapa upp till puckar med en såg?  :-X

Eller en sockerkaksform/långpanna med mellanväggar?

Lena III

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 dec-14 kl 17:31 »

Jag har inte så många glasspaket eller bregott-askar. Inte heller särskilt många mjölkpaket, även om det kanske skulle vara mest rimligt.

Du skulle ha mina arbetskamrater. Jag samlar ihop kassvis med matlådor de bara lämnar efter sig. Äter kanske ett eller två glasspaket om året, men det kan man inte tro när man ser mina matlådor...-Ändå konstigare är det med alla kvarglömda köpta matlådor. Bregottkartongerna är fråga om tid, låter man bli att slänga dem så blir de många med tiden.

Gottfrid

• -
« Svar #8 skrivet: 29 dec-14 kl 18:00 »
Och vem har flest glassburkar i stan då?? Gå till glasskiosken! Då kan du köpa ett stort gäng för några få pengar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 29 dec-14 kl 20:16 »
Japp, återanvända blir billigast, men vill man ha silikonformar så är de inte så dyra längre   http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Tillbehor/Muffinsform-blomkruka-854903/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 29 dec-14 kl 20:31 »
Det jag gör av med inom ca en vecka fryser jag inte. Det blir ibland 1-2 portioner över, som jag fryser i portionsförpackning, t.ex. i glasspaket. De använder jag när det är ont om tid - fast oftare äter jag bara mackor och gröt då, plus kanske något improviserat eller öppnar en konservburk. Fryst färdiglagad mat tycker jag sällan blir riktigt bra, vare sig till smak eller konsistens. Det som blir bra i frys är färskt kött och fisk, bröd (frys det så färskt som möjligt, låt det eftermogna efter upptining), bladgrönsaker, mos&sylt på frukt&bär, och ... inte mycket mer? Jo mjölk går rätt bra att frysa (ohomogeniserad helmjölk). Samt förstås mjölkderivatet glass. :)

PS. Bakverk av olika slag går bra att frysa. Även t.ex. lasagne och en del andra lådor och gratänger som inte är för vattniga.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 29 dec-14 kl 20:35 »
Grytor och köttfärssås tycker jag är helt ok att frysa in. Men jag har inte så mycket grönsaker i mina grytor förstås.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 29 dec-14 kl 20:52 »
Nej, det är grönsakerna som blir slaskiga, smaklösa och tråkiga. Värst är det med rötter. Blad klarar sig bättre.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 29 dec-14 kl 23:41 »
De där silikonformarna från biltema verkar vara precis det jag efterlyser!  :D

Kommer att testa.

Edit: Hm... Höjd 7 cm. Undrar hur mycket de rymmer? Kanske 1,4 dl?
« Senast ändrad: 30 dec-14 kl 00:25 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
RickardR, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser