Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad istället för matlåda i plast?  (läst 5624 gånger)

annikarecycle

• Lev livet!
    • Västerbotten
Vad istället för matlåda i plast?
« skrivet: 27 dec-14 kl 11:28 »
Jag har plastbantat bort det mesta, dock vet jag inte om jag kan hitta alternativ till matlådor, funderar kring matdosor, men avger inte de aluminium?Är det någon som har bra förslag? :)
annikarecycle.blogspot.se

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Vad istället för matlåda i plast?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-14 kl 11:34 »
Men aluminium är inte farligt. Problemet är att de inte kan mikras. Annars får du fläta en matlåda av näver, fast funkar bäst för någorlunda torra maträtter  ;)

Haglund

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-14 kl 11:35 »
Finns matlådor i rostfritt...
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 27 dec-14 kl 12:08 »
Aluminium är tämligen ofarligt ihop med mat, eftersom mat sällan har extrema pH-värden. Den tål inte höga pH-värden, så man ska inte förvara lutfisk i den.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 dec-14 kl 12:12 »
Sura grejer ska man inte ha i aluminium säger de. Finns ju glasburkar om man har mycket sur mat med sig.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 27 dec-14 kl 12:23 »
Glasburkar kan användas till allt som är kladdigt och rinnande typ sylt och soppor.
Aluminiumfolie kan användas till typ pannkakor, fiskgratäng man gör ett paket av det, man kan också använda det papper som finns runt tex smörpaket
Smörgåsar och knäcke kan läggas i smörpapper med smörpapper emellan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 27 dec-14 kl 12:38 »
Glasburkar kan användas till allt som är kladdigt och rinnande typ sylt och soppor.
Aluminiumfolie kan användas till typ pannkakor, fiskgratäng man gör ett paket av det, man kan också använda det papper som finns runt tex smörpaket
Smörgåsar och knäcke kan läggas i smörpapper med smörpapper emellan.
Låter inte speciellt miljövänligt med aluminiumfolie och smörpapper som måste bytas varje dag. Då tror jag mer på en burk som man bara diskar och återvänder. Slit och släng är inte framtiden.

maryontheprarie

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-14 kl 13:29 »
jag använder glasburkar till allt, infrysning tillochmed. Om man är rädd att de ska gå sönder så får man packa väl.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 27 dec-14 kl 13:29 »
Det dröjde till 25-årsåldern innan jag fattade skillnaden mellan aluminium och rostfritt när det gäller mathantering. Jag minns min aluminummatlåda som det frätte gropar i när jag förvarade mat i den. Minns inte vad för slags mat, men det kan ha varit t.ex. tomat i den. Numera förvarar jag skruvar eller borrar eller nåt sånt i den lådan.

Rostfritt har jag hyfsat stort förtroende för. även om även det kan laka ut en del ämnen. Mercola har skrivit om detta i samband med att han själv säljer en del produkter. Nåväl, jag har hyfsat stort förtroende även för Mercola.

Plastmatlåda? Jag förvarar ibland lagad mat i plast men helst inte. Ska den frysas är det ofta det bästa alternativet. Men om du har plastmatlåda för att du mikrar så borde du kanske banta bort mikron ur ditt liv.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 27 dec-14 kl 14:05 »
Låter inte speciellt miljövänligt med aluminiumfolie och smörpapper som måste bytas varje dag. Då tror jag mer på en burk som man bara diskar och återvänder. Slit och släng är inte framtiden.
Tycker inte heller det är så miljövänligt att kasta inslagningsmaterial direkt efter första användandet men det behöver man inte när det gäller folie utan det går bra att diska/skölja av och använda flera gånger, även smörpapper kan användas fler gånger - om man är försiktig med materialet kan man använda samma smörpapper till mackorna en hel arbetsvecka.

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
« Svar #10 skrivet: 27 dec-14 kl 18:33 »
Jag säger som Glada Kumanda, glasburkar funkar ju fint. Vanliga konservburkar som man köper med sylt eller bönor eller nått i. Går att återanvända över hundratusen gånger, går att köra i micro, obs ta av metallocket först! Fint om man lagar mkt mat tex soppa så häller man upp på burkar och vill man vara 10000% säker på konserveringen så lägger man sedan burkarna i frysen, bara ta fram och ta med till jobb, behöver inget kylskåp och sen bara micra eller sätta på brasan! =)
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 27 dec-14 kl 19:29 »
Håller med om att glas är bäst men det är svårt att knöka ner frukostmackorna i dom  ;)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 dec-14 kl 19:42 »
Slöjda till en träask till smörgåsarna kanske?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 27 dec-14 kl 20:10 »
Om det är smörgåsar så går ju flätad näver fint. Men det är lite Per Garthon-varning på att komma med en sådan till jobbet.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 27 dec-14 kl 20:37 »
Slöjda till en träask till smörgåsarna kanske?
Låter verkligen alternativt och miljövänligt men var hitta en dylik?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 dec-14 kl 20:56 »
Låter verkligen alternativt och miljövänligt men var hitta en dylik?

Hör med närmsta skogsägare efter att få köpa material? Eller kanske något sågverk som sysslar med finsnickerivirke? Hemslöjdsnissar?

LimJans

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 27 dec-14 kl 21:14 »
Jag använder glasmatlådorna från Biltema. Fungerar utmärkt. Locket är visserligen i plast, men det tar man ju av innan man micrar. :) Har även klassiska dosor från tidigt 60tal, också utmärkta. Dock var de ganska små, portionerna var antagligen mindre då.

http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Forvaring/Forvaringsburk-glas-47071/

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 27 dec-14 kl 21:16 »
En spånask kan funka till smörgåsarna

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 dec-14 kl 21:19 »
En spånask kan funka till smörgåsarna

Sånt där kan man nog hitta för en vettig peng hos lumphandlare också, om man inte tyar slöjda själv.

annikarecycle

• Lev livet!
    • Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 29 dec-14 kl 12:08 »
Tack för alla kloka svar, nu ska jag ut och "jaga" metallådor och börja förvara saker i glasbukar i frysen ;D
annikarecycle.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare
kaninohöns, Angelkott

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser