Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få tag på naturlig parfym?  (läst 1566 gånger)

Mossmoss

• Skåne
Få tag på naturlig parfym?
« skrivet: 23 dec-14 kl 21:50 »
Jag vill inte köpa parfymerna i affären då jag inte tror de är miljövänliga alls. Ett alternativ är Neutral men de funkar knappt, i min mening.

Vet någon hur jag kan få tag på "naturliga" parfymer, t.ex. lavendelparfym? Kanske är det eteriska oljor som gäller?

Tack!

maryontheprarie

• Värmland
SV: Få tag på naturlig parfym?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-14 kl 13:30 »
ja eteriska oljor tror jag på åxå, har tänkt å pröva göra det nångång på jasminbusken utanför.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 dec-14 kl 17:19 »
Jag brukar göra lavendelsalva .....o.k. det är ju ingen parfym men man får en mild härlig lavendeldoft när man smörjer in sig.
Lavendelblommor får ligga i rapsolja (vill ju helst använda svenska produkter) under tre veckor, gärna på fönsterbrädet i solen.
Man silar bort blommorna och värmer oljan i vattenbad och tillför lite bivax i taget, under omrörning. Man rör tills det svalnar och  häller upp på burkar. Ju mer vax desto hårdare salva.
Man kan använda andra blomblad, rosor, ringblommor etc. om man vill ha variationer på dofterna.
Som sagt ..ingen parfym.. men det doftar svagt av blomman du använt.

biocandy

• aaaooooooh
    • Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-14 kl 21:32 »
Hej

Jag hade provat att blanda min egen.. alla gillar vi ju olika.. min personliga favorit är doften av Benzoin :-) Köper eteriska oljor från Lena Losciale.. finns mkt väldoftande att hitta på hennes sida :-)

Lycka till  :)
:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser