Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur smakar getmjölk?  (läst 13925 gånger)

dalslandsmamman

• Gäst
SV: Hur smakar getmjölk?
« Svar #20 skrivet: 05 jun-08 kl 23:51 »
Get mjölk måste jag testa! Älskar ju chevre och fetaost så om mjölken är lika god så ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #21 skrivet: 06 jun-08 kl 13:26 »
Inandningsluften  inomhus under vintern kan påverka smaken. Och så känner jag skillnad på getmjölken hos en individ som precis har flyttat hit. En som hade gått i ett lite torrare skogsparti hade en aning örter och kåda i smaken, som gick bort efter några dagar. Det blev hemskt god ost på hennes första mjölk hos oss.

kulvej

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 22 jul-08 kl 11:43 »
Jag har mjölkget och dricker mjölken varje dag, har upplevt att den vissa dagar (sällan) -smakar "get Urk"
Tror att det  kanske beror på vad hon ätit.. Jag gör get -färskost,  jag skulle önska att den smakade lite mera "get
men den smakar nästan inget, förutom de kryddor jag tillsätter.. -Någon som har nåt gott recept?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #23 skrivet: 23 jul-08 kl 22:21 »
Svårt att säga utan att veta receptet du går efter. Men lite tid brukar geta till saker och ting.

Get-urk beror enl. mig oftast på mjölkpigan/drängen. Inte så att jag menar att hon/han slarvar. Men ett par extra hårstrån i mjölken i samband med det där telefonsamtalet innan silningen kan urka till mjölken. Att först skölja och sen diska i rätt temperaturer. Att med syradisk, diska bort den osynliga mjölkhinnan som blir på redskap efter en tids hushållsdiskande av grejerna. Att ha högre eller lägre temp än plus 4 grader i mjölkkylen. Det finns mkt. som kan påverka smaken. Små saker man kan bli lite hemmablind på.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 24 jul-08 kl 00:02 »
Tycker nog att jag kan smaka skillnad på get och komjölk, men inget av det smakar annat än gott.
Och vad är det för vits med getmjölk om det smakar komjölk.
Liksom två olka öl kan smaka gott :)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 24 jul-08 kl 18:45 »
Ja, skillnad är det. Men smakar det koblaja eller getfis så har man slarvat  ;)

randi22

• Backasdjurochliv
« Svar #26 skrivet: 30 jul-08 kl 19:24 »
Getter luktar absolut inte illa, jag tycker de luktar jättegott speciellt bockarna  ;D
Bor på en liten gård i Roslagen. Orusthöns, Grand danois och en massa katter.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 30 jul-08 kl 23:42 »
Körde just näsan i pälsen på dom när jag sa gotnatt  :)

Wisteria

« Svar #28 skrivet: 02 aug-08 kl 19:57 »
Kor som äter vissa örter/foder kan få bismak i mjölken, det är väl likadant med getmjölk får man anta. Nytt koncept kanske? Mjölk med vitlökssmak, getmjölk med touch av lavendel...

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 4 användare (1 dolda)
sökaren men hur, Sheepgirl, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser