Mignon vs. Pekingankor

Startat av draketillsalu, 13 Dec-14 kl 21:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

draketillsalu

Jag har tidigare haft pekingankor och är sugen på att skaffa mignonankor till våren. Har fastnat totalt för ankor eftersom de är så himla sällskapliga och personliga :-[ Jag undrar om någon av er har erfarenhet av båda raserna, beter de sig lika? Är miggisar lika trevliga som pekingankor eller är de mer skygga?

grimbart

Största skillnaden är väl att mignonerna kan flyga.. Och dessutom blir det inte mycket mat på dem..
Fjäderfän och kaniner

Emushka

Jag upplever mignon som vassa och ganska otrevliga i sättet än andra ankor, mot andra ankor. Och precis som Grimbart påpekar så är de inte särskilt användbara till självhushåll, plus att de måste vingklippas om de ska hålla sig där du vill ha dem.

Peking är en betydligt trevligare ankras. Vill du prova nån annan stor ras så hejar jag på cayuga eller Welsh harlequin.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

draketillsalu

Tack för era svar! Jag har bara tänkt att ha ankorna som husdjur och använda äggen till bakning eller nått :)

Skarstam

Har du funderat på någon av våra svenska raser? Svensk blå, svensk gul och blekingeankan är alla hotade. Jag har haft blå tidigare och har nu svensk gul. Alla har varit/är fantastiskt trevliga! Bastanta damer som lägger stora ägg (herrarna är naturligtvis också bastanta 😄).
Har i perioder haft de gula tillsammans med hönsen utan problem.

draketillsalu

Citat från: Skarstam skrivet 20 Dec-14 kl 09:46
Har du funderat på någon av våra svenska raser? Svensk blå, svensk gul och blekingeankan är alla hotade. Jag har haft blå tidigare och har nu svensk gul. Alla har varit/är fantastiskt trevliga! Bastanta damer som lägger stora ägg (herrarna är naturligtvis också bastanta).
Har i perioder haft de gula tillsammans med hönsen utan problem.

Googlade dem nu och de ser så härliga ut! :D Är de svåra att få tag i med tanke på att de är hotade?

Skarstam

På www.kackel.se hittar du kontaktinformation, de kan säkert hjälpa dig att hitta ankor så när som möjligt. Men det finns färre än 200 kvar av både gul och blå (vardera) så det finns en risk att du får köra en bit, alternativt kläcka fram själv om du har maskin till det.
Lycka till :)

draketillsalu

Citat från: Skarstam skrivet 20 Dec-14 kl 14:43
På www.kackel.se hittar du kontaktinformation, de kan säkert hjälpa dig att hitta ankor så när som möjligt. Men det finns färre än 200 kvar av både gul och blå (vardera) så det finns en risk att du får köra en bit, alternativt kläcka fram själv om du har maskin till det.
Lycka till :)
Tack snälla! Ska kika in där ;)

goransson

Jag tycker att minongen är en mycket trevlig anka. Det blir lätt tam. Man måste dock vingklippa dom. Jag har en minong anka just nu, hon är snäll och hon älskar att bada, de blir inte så stora men oh vad trevlig anka det är. Jag upplever ialla fall minong anka som väldigt trevlig. Men de kan dock vara lite högljuda särskillt honorna men detta kan såklart varriera mellan ankorna, alla beter ju sig inte lika.  :P  :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

927 Gäster, 1 användare
stjärnflockan