Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföringsfråga Arrendegård  (läst 2678 gånger)

Tompa01

Bokföringsfråga Arrendegård
« skrivet: 12 dec-14 kl 17:34 »
Sen tidigare finns en bokföringstråd, en mycket bra sådan. Denna är tyvärr avslutad. Jag provar att ställa en fråga här och hoppas på att någon initierad kan hjälpa så jag kommer rätt i min planering.

Jag har idag en gård som jag drivit som enskild firma. Eftersom vi ibland har större inkomster som kommer klumpvis så har detta inte varit optimalt då vi kunnat rulla ett underskott, men när vi haft överskott så har vi då givetvis tvingats skatta för detta. Nu säljer vi denna gård och har istället arrenderat en annan som ligger bättre till för oss. För att underlätta planeringen av skatt, dvs kunna rulla både underskott och överskott och sedan dels kvitta och vid lämpliga tillfällen ta ut ev vinst när och på det sätt vi tycker är bäst, så ligger arrendet på en firma (gårdsarrende) medan driften hamnar i ett AB.

För att bokföring och allt ska bli korrekt så betalar firman först hela arrendet plus moms, sedan betalar jag hyra (utan moms) för mangårdsbyggnaden till firman. Detta för att slippa bök med bostadsförmån. Firman fakturerar (inkl moms) sedan AB för arrende av resten. Detta gör att firman går hela tiden +/- 0, men kommer att ha mer ingående än utgående moms eftersom jag inte behöver betala moms för bostaden.

AB tar sedan alla driftskostnader (för gården, inte bostaden och boendet) och driften samt alla intäkter och bokför dessa som vanligt. El och annat som kommer på gemensam faktura för hela gården delas enligt schablon eller på ett skäligt sätt mellan det privata och AB. Firman betalar dessa räkningar och fakturerar vidare till mig resp till AB. Detta gör att AB får dra den moms där regelverket tillåter, medan den privata kostnaden inte dras någon moms på.

Stämmer mitt resonemang så långt?

Ex.

• -
SV: Bokföringsfråga Arrendegård
« Svar #1 skrivet: 14 dec-14 kl 17:11 »
Jodå, bokföringstråden finns kvar.. ligger klistrad här på sidan.

Ditt resonemang stämmer väl i stort, men jag undrar lite över anledningen till att blanda in ett jordbruksarrende? Vill ni ha en starkare besittningsrätt?
AB kunde ju arrendera direkt, men då räknas det som sidoarrende, och besittningsrätten blir lite svagare.
Mest lite nyfiken på hur ni tänkt..  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 15 dec-14 kl 07:09 »
Men...mycket av det du efterlyser; möjlighet att ackumulera förluster eller spara stora vinster till kommande år, har du redan rätt att göra som enskild företagare. Utan att behöva krångla med AB. Gör du ett förlustår redovisar du det i din deklaration och kan sedan kvitta den förlusten mot kommande års vinst, utan att behöva skatta för den kvittade vinsten. Gör du rejäl vinst något år kan du sätta undan pengarna på skogskonto (om det är avverkningspengar) eller expansions/periodiseringsfond, och då behöver du inte skatta förrän du tar ut pengarna. Det finns också möjlighet att redovisa delar av din uttagna vinst som "inkomst av kapital" och därmed minska skatten. (Om du nu har något emot att betala skatt.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tompa01

« Svar #3 skrivet: 19 dec-14 kl 11:50 »
Stort tack för era svar

Först ang skatten, jag har inget emot att betala skatt, utan skatt stannar landet. Däremot vill jag givetvis inte betala mer än nödvändigt. Kan jag på ett lagligt och korrekt sätt hålla nere skatten så tycker jag att det är okay, däremot förespråkar jag inte fusk och trix. Den skatt jag betalar ska vara korrekt, varken mer eller mindre.

Angående att spara förluster så funkar det, men att spara vinster har jag haft svårare för i enskild firma. Skogskontot inget problem, men när jag säljer en egenuppfödd häst eller två samma år så blir det strul. Dessa vinster vill skatteverket att jag ska ta upp direkt. Dessutom så gillar de inte att man i en enskild firma blandar olika verksamheter och kvittar emellan. De vill att utgifter/inkomster från häst resp övrigt jord/skogsbruk hålls isär. Jag har även en mindre konsultverksamhet som de även vill att den hålls isär från övriga in/utgifter. Med ett AB så har företaget större möjligheter att ha inkomster från olika håll.

Anledningen till jordbruksarrende istället för sidoarrende är helt korrekt besittningsskyddet som är mycket starkare. Jag och familjen kommer att bo på gården, och då detta är en inte helt ovanlig situation så ser jag ingen anledning till att försvaga besittningsskyddet genom att lägga arrendet som ett sidoarrende. Det är bara det att jag inte har gjort detta förut och inte har riktigt klart för mig hur det praktiska upplägget blir så att allt blir korrekt med bokföring mm vad gäller bl.a. mangårdsbyggnad mm. Jag vill även undvika "krånglet" med att redovisa och separat skatta för bostadsförmån, (jag har hög marginalskatt), det är bättre att jag betalar en marknadsmässig hyra till friman för bostaden.

Fördelen med att AB är dessutom att det är en helt egen juridisk person, och det är enklare att hålla isär privat resp företagets ekonomi. Går givetvis att göra även i en enskild firma, men här blir det så automatiskt.

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 20 dec-14 kl 10:34 »
Du verkar ha bra koll på det mesta, så det finns egentligen inte så mycket att tillägga.

Du verkar ha ett otroligt petigt skattekontor om dom nekar dig att ha olika verksamheter i din enskilda firma. Det finns inget stöd i lagen för dom att påstå nåt sånt, utan det är helt fritt att skriva in olika verksamheter i sin enskilda firma.
Dock är dom allergiska mot att man blandar in hästar, eftersom det oftast går med förlust och många hästföretagare mest är rena momsmaskinen med ständig återbetalning av moms. Där vill dom gärna försöka hävda hobby så mycket som möjligt.

När det gäller skatter och möjlighet att skjuta upp dessa, så har man jämnat ut skillnaderna mellan olika företagsformer och det är ingen dramatisk skillnad längre. För att efterlikna ett AB i enskild verksamhet så har man ju då infört expansionsfonderna.

Men jag håller med dig om att ett AB både underlättar redovisningen och förbättrar skattesituationen ändå.
Och då ska man främst försöka använda sitt AB som en egen pensionsförsäkring där du har full koll på pengarna och är oberoende av politiska nycker.
Du sparar alltså pengarna i bolaget och betalar bolagsskatten medan du är verksam. Sen när du blir pensionär så kan du antingen ta ut lön som då förhoppningsvis har en lägre arbetsgivaravgift, eller så tar du ut lågbeskattad utdelning.

Om du däremot tar ut lön från ditt bolag medan du är aktiv, så förlorar du på det jämfört med enskild firma då du får betala arbetsgivaravgifter på 31,42%, medan avgifterna i enskild firma bara är runt 27%.

Sen när det gäller hyran du ska betala till din enskilda firma så behöver du ju inte rent fysiskt betala något, utan det handlar om att bokföra bostaden som ett eget uttag, och motkonto blir ett intäktskonto för bostadsförmån.  Då är det hela alltså med i bokföringen, och du behöver inte ta upp det i deklarationen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 dec-14 kl 08:09 »
Antingen har du eller dit skattekontor missuppfattat någonting, för all verksamhet man gör i enskild näringsverksamhet skall in i samma bokföring. Det är huvudregeln vad lagen säger, och vad bokfringsnämnden rekommenderar.

Jag är nog inte ensam om att blanda intäkter från konsultverksamhet och skogsbruk i samma bokföring. ;)

Bokföringslagen 4:e kap:
Citera
Bokföring för flera verksamheter

4 § Om ett företag bedriver flera verksamheter, skall det ha en bokföring som omfattar samtliga verksamheter.
   Trots bestämmelsen i första stycket får ett företag som bedriver flera verksamheter ha en bokföring för varje enskild verksamhet, om det finns särskilda skäl och det är förenligt med god redovisningssed. Företag som avses i 6 kap. 1 § skall i så fall löpande arkivera uppgifter om ställning och resultat i de olika verksamheterna på en gemensam plats. Om företaget bedriver verksamhet på egen hand, skall arkiveringen ske i anslutning till bokföringen för en sådan verksamhet.

Hästuppfödning brukar dock skatteverket ofta se som hibby och inte näringsverksamhet, så där får man vara försiktig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fede Fisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser